AutoRai

Cadillac presenteert XLR-V

(23-3-2005)
Op de autotentoonstelling van New York onthult Cadillac de XLR-V, een zeer krachtige versie van de opvallend gestileerde tweezitter die in 2004 is uitgebracht.
Door de toepassing van een supercharger stijgt het vermogen van de 4.4 liter V8 naar maar liefst 328 kW/440 pk. Deze nieuwe variant in de exclusieve V-serie van Cadillac komt in 2006 naar Nederland. Ook van de CTS en van de STS heeft het Amerikaanse merk inmiddels V-uitvoeringen gepresenteerd.

Het gaat bij de V-versies om extra luxe en krachtige auto's, waarvan Cadillac slechts een bescheiden aantal produceert. De XLR-V versterkt de gelederen als één van de krachtigste roadsters ter wereld. Net als de XLR valt hij op door zijn onderscheidende styling en door een luxe interieur, waarvoor de lat in dit geval nog hoger is gelegd. Verder onderscheidt de XLR-V zich van de XLR door de volgende zaken:
* Supercharged Northstar V8 en achterin geplaatste zestrapsautomaat. De acceleratie van 0 naar 100 km/u verloopt binnen vijf seconden.
* Vanbuiten en vanbinnen zijn typische V-serie designkenmerken aangebracht, zoals de verchroomde gazen grille. Ook heeft hij grote 19-inchwielen en in het interieur zijn ebbenhouten en aluminium accenten aangebracht.

* Het chassis is aangepast aan de hogere prestaties, met onder meer grotere remmen, sterkere stabilisatoren en grotere wielen en banden. Cadillacs Magnetic Ride Control-systeem is sportiever afgestemd.

* Voor het eerst past Cadillac meedraaiende koplampen toe. Dit Adaptive Forward Lighting-systeem zorgt ervoor dat de lampen bij het insturen automatisch tot 15 graden verdraaien voor beter zicht op een bocht bij het rijden in het donker.

Net als de XLR wordt de XLR-V gebouwd in de moderne GM-fabriek in Bowling Green in de Verenigde Staten.

Supercharged Northstar motor
Het kloppend hart van de XLR-V is een nieuwe 4.4-liter versie van de Northstar V8, die in dit geval is voorzien van een supercharger met intercooler. De V8 heeft dubbele bovenliggende nokkenassen en is tevens de krachtigste motor die Cadillac ooit heeft geproduceerd. Deze Northstar V-8 SC (supercharged) heeft een maximum-vermogen van 328 kW/440 pk bij 6.400 rpm en een maximumkoppel van 576 Nm bij 3.600 rpm. Negentig procent daarvan is beschikbaar tussen 2.200 en 6.000 rpm. Dankzij variabele kleptiming komt het soepele karakter optimaal naar voren en bovendien trekt de motor krachtig door tot aan hoge toerentallen. Door het hoge koppel over een breed toerenbereik accelereert de XLR-V met gemak binnen vijf seconden van 0 naar 100 km/u. Met het oog op een soepel schakelgedrag van de automaat zijn de elektronische besturingssystemen van de motor en de automaat nauwkeurig op elkaar aangepast. Het motorvermogen vermindert een fractie van een seconde tijdens het schakelen en komt soepel weer terug om schokken te reduceren. Achterin is een geheel nieuwe Hydra-Matic 6L80 zestrapsautomaat gemonteerd. Dit is ook de enige transmissie waarmee de XLR-V wordt geleverd.

Sportief afgestemd onderstel
In vergelijking met de XLR heeft de V-versie grotere remschijven en een op sportief rijden afgestemd Magnetic Ride Control. Ook zijn voor en achter dikkere stabilisatoren gemonteerd terwijl enkele punten van de wielophanging zijn versterkt. Daarnaast heeft de auto grotere wielen en banden, een koeler voor de hydraulische vloeistof van de stuurbekrachtiging en een brandstofpomp met een hogere capaciteit. Het remvermogen is indrukwekkend, wat bereikt is met speciale J55 remmen die ook zijn toegepast op de Corvette C6. Verder zijn gekoelde en geperforeerde remschijven met een grotere diameter gemonteerd. Om het volledige potentieel van de auto te allen tijde te kunnen benutten is de koeling van diverse onderdelen van de motor en de stuurbekrachtiging vergroot.

Magnetic Ride Control is bij de XLR-V opnieuw geprogrammeerd om een sportievere manier van rijden mogelijk te maken. Het systeem houdt de carrosserie onder alle omstandigheden zo vlak mogelijk. Het resultaat is een bijzonder strakke wegligging, zeker in combinatie met de stijvere stabilisator voor, de nieuwe stabilisator achter en de versterkte wielophanging.

V-serie stylingmodificaties
Talrijke uiterlijke aanpassingen zorgen voor een agressiever voorkomen van de XLR-V. Dat past bij de prestaties, maar aan de andere kant versterken de wijzigingen ook de elegante kenmerken in het design zoals een gepolijst chromen gazen grille met een V-Series-logo, motorkap met middenop een verhoging die het krachtige uiterlijk versterkt, nieuwe aluminium tienspaakswielen met een afwerking in sterling silver, vier gepolijst chromen uitlaatuiteinden en aluminium accenten op de dorpelpanelen.

Meedraaiende koplampen
De XLR-V is de eerste Cadillac met in de bocht meedraaiende koplampen (AFL). Het is een geavanceerd systeem met sensoren die snelheid en stuuruitslag registreren, zodat de koplampen automatisch een bocht zoveel mogelijk verlichten bij het rijden in het donker. Dat draaien gebeurt met een stappenmotor en de lampen kunnen tot 15 graden naar binnen draaien en tot vijf graden naar buiten.