FloraHolland


Januari Februari Maart

---

Verlagen dockverblijftijd tijdens piek en in de toekomst

NAALDWIJK (23 maart 2005) - De afgelopen jaren is de druk op het aanvoergebied fase G steeds verder opgelopen. Het kon voorkomen dat de wachtrij in de piekperiode onaanvaardbaar lang was. In deze nieuwsbrief informeren wij u over de maatregelen om dit tijdens de komende piekperiode te voorkomen. Daarnaast blijkt er onduidelijkheid te zijn over de pilot dockafhandeling. Hierover treft u in deze nieuwsbrief ook meer informatie aan.

Maatregelen piek 2005
Per direct zijn twee dockbeheerders aangesteld die met ingang van maandag 21 maart het gehele dockproces in de piekperiode in goede banen leiden. Deze dockbeheerders werken nauw samen met andere logistieke medewerkers in het aanvoergebied en zien toe op het juist gebruik van de docks en het aanvoergebied. Door daarnaast ook de docktoren te bemannen tussen 10.00 en 01.00 uur kan er optimaal gebruikt gemaakt worden van de aanwezige dockcapaciteit. De dockbeheerders zijn te herkennen aan hun rode jas.

Om een snelle dockafhandeling te garanderen, gelden er vanaf maandag
21 maart de volgende regels voor de vrije docks van het aanvoergebied fase G:


1. U krijgt alleen een dock op toewijzing van de docktoren (tussen
10.00 en 01.00 uur).

2. Er geldt een maximale dockverblijftijd van een half uur. Er kunnen dus geen overslag- of overzetactiviteiten plaatsvinden tussen 10.00 en
02.00 uur.

3. U kunt uitsluitend aanvoeren tijdens de hiervoor geldende aanvoertijden.

4. U dient de aanwijzingen van de dockmedewerkers (docktoren en dockbeheerder) op te volgen.

Informatie over aanvoertijden kunt u vinden op www.floraholland.nl en dan bovenin de link volgen.

De dockbeheerders zullen op naleving van deze regels toezien.

Wij vertrouwen erop dat door een goede samenwerking van chauffeurs en dockbeheerders de docks zo optimaal mogelijk gebruikt worden en wachttijden voorkomen worden.

Pilot dockafhandeling
In 2004 is gestart met de pilot dockafhandeling. Acht kwekers doen hieraan mee: KP Holland, ten Have, Duynhove, Bunnik, Strijbis, Zuydgeest, Valstar en Rooker plant. Doelstelling van deze pilot was om de dockverblijftijd te reduceren (en daarmee de ruimte efficiënter te benutten) en de service te verbeteren. Hiervoor melden de chauffeurs hun aankomst op de veiling minimaal 15 minuten van te voren telefonisch aan. Op dat moment geeft de chauffeur ook door welke logistieke middelen hij mee retour wil nemen. De vrachtwagen wordt opgenomen in de planning (indien de planning vol is, moet er 10-15 minuten later worden aangedockt of worden gewacht).

Resultaten
De resultaten van de pilot waren bijzonder bemoedigend. De dockverblijftijd is volgens onze eigen registratie gereduceerd van gemiddeld 25 naar 10 minuten. De deelnemende kwekers waren bijzonder tevreden over de resultaten van de pilot en gaven aan, dat de nieuwe werkwijze beter in de planning past, rust geeft, dat de chauffeur tussen de ritten door collega's kan helpen en dat er sneller kan worden gestart met de vervolgritten.

Pilot wordt dienstverlening
In januari 2005 is dan ook besloten om de pilot om te zetten in dienstverlening voor account kwekers. In januari is er vervolgens uitgebreid naar 15 deelnemers: Rijnplant, Sjaloom, LKP Plant, Nolina, van Geest, Valstar Gebr, Cameleon.

De uitdaging is nu, om met deze 15 deelnemers de piek goed door te komen. We hebben extra personeel aangetrokken, om de afvoer van de docks voor zowel de pilotdeelnemers als ook voor de overige gebruikers van fase G minimaal net zo snel te realiseren als vorig jaar. De pilot zal dan ook niet ten koste gaan van de service voor de overige klanten van BB distributie. Daarbij zijn per direct twee dockbeheerders aangesteld die in de piekperiode het gehele dockproces in goede banen gaan leiden. Hierover heeft u op de voorzijde al meer kunnen lezen. Na de piek zal worden geëvalueerd en kan stapsgewijze uitbreiding plaats vinden.

Efficiënter dockgebruik
De deelnemers van de pilot hebben toestemming om langs de slagboom te rijden om op de geplande tijd aan te docken bij dock 33-35. Wij realiseren ons, dat dit bij andere aanvoerders van fase G irritatie kan oproepen, zeker als er een wachtrij bij de slagboom staat. Wij zijn er echter van overtuigd, dat we met deze dienstverlening het totale dockgebruik (tussen 10-16 uur) efficiënter kunnen maken en dus ook de wachttijden voor alle gebruikers van fase G kunnen verkorten. Als er geen vrachtwagens in onze planning staan dan zullen de docks worden vrijgegeven aan de docktoren. Als de dock leeg is, betekent dit dat er een vrachtwagen ingepland staat. Om ons de gelegenheid te geven optimaal ervaring op te doen met deze nieuwe manier van dockafhandeling vragen wij uw begrip en medewerking.

Meer informatie
Voor meer informatie en vragen over de dockverblijftijden tijdens de piek, kunt u contact opnemen met Jeroen Twigt, T 0174 63 2456 of via email: jeroentwigt@floraholland.nl of met een van de dockbeheerders, T 0174 63 5110.

Voor meer informatie en vragen over de dienstverlening dockafhandeling kunt u contact opnemen met Ruud Troost:T 0174-632741 of via email: ruudtroost@floraholland.nl


---