Vlaams Parlement

23 mrt 2005

Verspreiding papieren documenten Vlaams Parlement "op uitdrukkelijk verzoek" levert belangrijke daling van papierverbruik op

Begin januari 2005 startte het Vlaams Parlement met het systeem van selectieve verzending van parlementaire documenten. Terwijl vroeger iedereen alles op papier kreeg, kan men nu op een keuzeformulier aangeven welke documenten men voortaan nog wil ontvangen en in welke vorm: digitaal of op papier.
De Vlaamse volksvertegenwoordigers vormen de eerste groep die kiest tussen een papieren of een digitale versie van de parlementaire documenten. De ambtenaren van het Algemeen Secretariaat, de abonnees en de gewezen volksvertegenwoordigers volgen.

· Eerste bevindingen in percentages

Na goed een maand blijkt al dat het systeem van selectieve verzending (het thematische abonnement) een substantiële daling van het papiergebruik tot gevolg heeft. De meeste volksvertegenwoordigers vragen niet langer de documenten van alle commissies. Zij blijken zeer selectief te zijn in hun keuze en verkiezen bovendien een digitale versie van de documenten die ze nog wel willen ontvangen boven een papieren versie. Van de 124 Vlaamse volksvertegenwoordigers zijn er gemiddeld nog 23 die de papieren versie van de parlementaire documenten vragen. Zodoende is het aantal te versturen papieren exemplaren van de Stukken en de Handelingen van commissievergaderingen sinds de invoering van het systeem per 1 januari 2005 substantieel gedaald. Hetzelfde geldt ook voor de documenten die het basispakket vormen, zoals de agenda's van de plenaire vergaderingen en de commissievergaderingen, het Beknopt Verslag & de Handelingen van de plenaire vergaderingen, het Bulletin van Schriftelijke Vragen en de nummers 1-60 van de Stukken (de zgn. lijst der voorbehouden nummers, gewijd aan jaarlijks terugkerende initiatieven).

· Totaal papierverbruik in pagina's

Het is nog te vroeg om te becijferen wat de nieuwe aanpak oplevert voor het totale papierverbruik in aantallen bladzijden. Die gegevens komen pas beschikbaar na het volledige zittingsjaar 2004-2005. Maar dat de thematische selectie én de sterke voorkeur voor de digitale versie boven de papieren versie van de parlementaire documenten het papierverbruik, en dus het totaalcijfer in bladzijden, naar beneden zal brengen, is wel zeker, onder meer ook doordat voortaan nog maar maximaal 5 commissiemappen met documenten per commissievergadering ter beschikking gesteld worden. Vroeger waren dat er, afhankelijk van het soort vergadering, 20 of 30. In geval van omvangrijke Stukken scheelt dat een berg papier.

Bijlage: cijfergegevens selectieve verzending parlementaire documenten