Nederlandse Mededingingsautoriteit

NMA

DTe: administratieve problemen energiebedrijven

DTe: significante administratieve problemen bij energiebedrijven

Energiebedrijven hebben significante achterstanden bij het verwerken van verhuizingen, switches en jaarafrekeningen. Hierdoor moeten klanten, volgens de norm van 40 werkdagen, te lang wachten op hun nota of krijgen zij een onjuiste nota. Dit is de hoofdconclusie van het onderzoek dat de Dienst Uitvoering en toezicht Energie (DTe) heeft uitgevoerd naar de aard en omvang van de administratieve problemen bij de energiebedrijven. De resultaten van het onderzoek heeft DTe aangeboden aan de Minister van Economische Zaken.

DTe heeft een sectorbreed onderzoek gedaan en zes bedrijven (die samen 90 procent van de markt vertegenwoordigen) nader onderzocht. Dit zijn NUON, Essent, Eneco, Delta, Greenchoice en Energiebedrijf.com. De geconstateerde problemen doen zich niet in gelijke mate voor bij de energiebedrijven. Ook constateert DTe dat twee bedrijven, Eneco en Greenchoice, hun administratie wel op orde hebben.

DTe heeft haar lopende onderzoek naar de administratieve processen bij de energiebedrijven (gestart in november 2004) aangepast en uitgebreid na een verzoek van de minister hiertoe. Dit verzoek kwam na de publieke boetedoening van energiebedrijf NUON dat de administratieve verwerking van verhuizingen grote problemen oplevert. DTe concludeert dat consumenten verreweg de grootste problemen ervaren na een verhuizing: 28 procent van de consumenten moet langer dan 60 werkdagen wachten op hun eindafrekening en/of voorschotnota. Bij een overstap naar een andere energieleverancier (switch) ligt dit percentage op 21 procent. Daarnaast blijkt dat tussen de 6 en 8 procent van de consumenten problemen heeft met de inhoud van hun jaarafrekening. DTe wijst vier factoren aan die 90 procent van deze administratieve problemen veroorzaken:


- Foutieve en/of te laat aangeleverde meterstanden (50%)
- Interne processen bij bedrijven zoals het te laat of foutief invoeren van klantgegevens en meterstanden, vertragingen bij het opmaken en versturen van nota's (25%)

- Verschillen in gegevens van (nieuwe) klanten tussen netbeheerder en leverancier (10%)

- Klanten geven te laat verhuizingen door (5%)

DTe heeft prestatieafspraken gemaakt met de zes grote energiebedrijven (NUON, Essent, Eneco, Delta, Greenchoice en Energiebedrijf.com) om de administratieve problemen rond verhuizen, switchen en jaarafrekeningen nog dit jaar op te lossen. Deze prestatieafspraken zijn gemaakt in aanvulling op de in januari door de minister gemaakte afspraken met de vier grote energiebedrijven. Verder adviseert DTe de volgende maatregelen te nemen:


- dat energiebedrijven hun klanten financieel compenseren bij vertragingen en problemen zodat deze bedrijven geprikkeld worden beter te presteren

- dat energiebedrijven hun consumenten via een beloning stimuleren hun meetgegevens tijdig door te geven

DTe adviseert de minister een energieloket in te stellen als onderdeel van de Consumentenautoriteit in oprichting. Daar kunnen individuele consumenten terecht met vragen en klachten over de energiesector.

G.J.L. Zijl, directeur DTe, is van mening dat met dit onderzoek een objectief en betrouwbaar beeld wordt geschetst van de stand van zaken: 'Dit onderzoek is in het belang van de energiesector én van de afnemers omdat de oplossingen kunnen bijdragen aan een herstel van het vertrouwen in de werking in de energiebedrijven. Daartoe dienen de bedrijven de administratieve problemen dit jaar op te lossen. Ik ben tevreden als in 99% van de gevallen de administratieve afhandeling van verhuizingen, switches en jaarafrekeningen/voorschotnota's probleemloos verloopt.'

DTe zal tussentijds nagaan of de energiebedrijven de afspraken over de verbetering van de administratieve processen nakomen. De uitkomsten publiceert DTe op haar website waarbij de bedrijven onderling worden vergeleken.

Het rapport 'Onderzoek Administratieve Processen' is vanaf vandaag te vinden op de website van DTe: www.dte.nl.