Ministerie van Economische Zaken

Persbericht

23 maart 2005

Brinkhorst: prestaties aantal energiebedrijven ondermaats
Bij een aantal energiebedrijven ervaren nog erg veel klanten administratieve
problemen. Die uiten zich vooral in het feit dat klanten van deze bedrijven bijzonder
lang moeten wachten op een factuur. Er zijn overigens ook bedrijven die naar verhouding
wel goed presteren en die een groot aandeel tevreden klanten hebben. Dat schrijft
minister Brinkhorst van Economische zaken in een brief aan de Tweede Kamer, waarmee
hij een rapportage van de Dienst uitvoering en toezicht energie (DTe) aanbiedt.


In de rapportage van DTe wordt het beeld bevestigd dat problemen die klanten
van meerdere energiebedrijven hebben zich met name toespitsen op het erg lang
moeten wachten op een eindfactuur of voorschotnota (in geval van een verhuizing
of switch) en op de jaarafrekening. Eneco en Greenchoice hebben hun systemen volgens
DTe goed op orde. Deze bedrijven kennen dan ook een relatief hoog aandeel tevreden
klanten. DTe constateert dat de problemen die er zijn voor het grootste deel aan
twee oorzaken zijn toe te schrijven: foutieve of te laat bij de leverancier aangeleverde
meterstanden (door de netbeheerder of de klant zelf) en interne administratieve
processen. Overigens stelt DTe vast dat de huidige problematiek bij de slechter
presterende bedrijven in de Nederlandse energiesector vergelijkbaar met en op
sommige punten kleiner is dan die in andere landen acht maanden na de marktopening.


Vervolgstappen

Minister Brinkhorst benadrukt in zijn brief aan de Kamer het belang van de ijkdata
1 april en 1 juli van dit jaar. DTe zal dan de prestaties van de bedrijven opnieuw
meten. Met Nuon, Essent, Eneco en Delta heeft de minister heldere afspraken gemaakt:
halvering van de achterstanden bij verhuizen per 1 april en geheel wegwerken daarvan
per 1 juli. DTe heeft daar nog aan toegevoegd dat ook met betrekking tot het switchproces
de huidige problemen per 1 juli moeten zijn opgelost en dat ook de achterstanden
bij het versturen van de jaarfacturen met spoed moeten zijn weggewerkt. Bovendien
heeft DTe de met Energiebedrijf.com en Greenchoice vergelijkbare afspraken gemaakt.


Verder stelt DTe een aantal maatregelen voor die de uitwisseling van meetgegevens
op korte termijn kunnen bevorderen. Minister Brinkhorst is van mening dat deze
maatregelen snel moeten worden doorgevoerd. De voorgestelde maatregelen zijn:


- wijziging van de verhuisprocedure om de administratieve verwerking minder afhankelijk
te maken van het tijdig doorgeven van de meterstand door de klant;
- het gelijktijdig aan netbeheerder en leverancier sturen van meetgegevens door
het meetbedrijf.

Structurele maatregelen

Daarnaast vindt de Minister dat de onderzoeksresultaten er op wijzen dat de netbeheerder
in de huidige situatie momenteel onvoldoende prikkels heeft om een aantal van
zijn wettelijke administratieve taken optimaal uit te voeren. Tegen die achtergrond
ziet hij aanleiding om de wenselijkheid en noodzakelijkheid van een aantal meer
structurele maatregelen nader te bezien. Dat staat los van het wetsontwerp voor
de splitsing dat momenteel bij de Raad van State ligt. Het gaat daarbij onder
meer om de invoering van een verbruiksonafhankelijk capaciteitstarief voor het
gebruik van het netwerk, de mogelijke centralisering van de huidige individueel
beheerde registers of de herverdeling van bepaalde wettelijke taken die nu bij
de netbeheerder zijn belegd. Het ministerie van Economische Zaken is al overleg
met betrokken partijen in de energiesector over deze mogelijke structurele maatregelen
en de voor- en nadelen daarvan. De minister zal pas na de laatste rapportage van
DTe over het toetsingsmoment van 1 juli een besluit nemen ten aanzien van mogelijke
meer structurele maatregelen.

Meer informatie

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon
0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl

Voor journalisten: Jan van Diepen, persvoorlichter, telefoon (070) 379 60 73,
e-mail: J.S.vanDiepen@minez.nl

of Jelle Wils, persvoorlichter, telefoon (070) 379 64 64, e-mail: J.Wils@minez.nl