Gemeente 's-Hertogenbosch

23-03-2005

Belastingteruggave voor mensen met bijstandsuitkering

Uit berekeningen van het NIBUD (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) blijkt dat de ziekenfondspremies de laatste jaren zodanig zijn gestegen dat mensen met een bijstandsuitkering recht hebben op belastingsteruggaaf voor ziektekosten. Afdeling Arbeidsmarkt en Sociale Zaken wijst op deze belastingteruggaaf omdat veel mensen met een laag inkomen waarschijnlijk niet weten dat zij er recht op hebben.

In Nederland ontvangen zo'n 360.000 huishoudens een bijstandsuitkering. Deze groep kan via het invullen van een belastingformulier de ziektekosten opvoeren als aftrekpost voor de belasting. Voor alleenstaanden in de bijstand levert dit over het jaar 2004 een belastingteruggave van 40 euro op en voor echtparen kan het oplopen tot 200 euro. Dit bedrag wordt niet van de uitkering afgetrokken.

De bijstandsgerechtigde mag alleen het bedrag aan ziektekosten dat boven een inkomensafhankelijke drempel uitkomt als aftrekpost opvoeren. Maar omdat de bijstandsuitkering zo laag is, komen alleen de verzekeringspremies al boven die drempel uit. De volgende bedragen kunnen sowieso worden opgegeven:

* De procentuele ziekenfondspremies, die al van de bijstandsuitkering worden ingehouden (dit staat op de jaaropgave 2004)
* De nominale ziekenfondspremies, die iedereen zelf betaalt.
* De premies voor de aanvullende ziekenfondsverzekering.
* Het standaardbedrag voor de huisapotheek van 23 euro per persoon per jaar.

Nog meer terug
De teruggave kan nog hoger worden als er nog andere nog andere ziektekosten heeft die niet worden vergoed. Is hij 65-plus, chronisch ziek, of arbeidsongeschikt dan kan er nog een standaardbedrag van 776 euro worden opgevoerd.

Wat moeten bijstandsgerechtigden doen?
Belangrijk is dat de minima zelf bij de Belastingdienst om deze belastingteruggave vragen. Ze dienen hiervoor een belastingformulier (T) aan te vragen bij de Belastingdienst. Het formulier kunt u telefonisch bestellen, maar het is ook te downloaden op www.belastingdienst.nl
Elektronisch aangifte doen via internet is ook mogelijk via www.belastingdienst.nl
De uiterste inleverdatum voor een T-biljet ligt niet op 1 april. Zo'n biljet kan gedurende het hele jaar worden ingeleverd. Wie wel verplicht aangifte moet doen voor 1 april 2005, kan uitstel vragen. En wie al aangifte heeft gedaan, kan een aanvulling doen op zijn of haar aangifte.

Hulp bij aangifte
De gemeente verwijst voor hulp bij aangifte graag naar de Belastingdienst en sociaal-maatschappelijke instellingen. Voor het invullen hebt u de volgende zaken nodig: een T-biljet, het sofi-nummer, afschriften van de jaaropgave(n), afschriften waaruit betaling blijkt van (nominale en aanvullende) ziekenfondspremie en eventueel ziektekostennota's die niet zijn vergoed.

Meer weten?
Wie meer wil weten over deze belastingteruggave kan bellen met de (gratis) belastingtelefoon (0800) 0543 (van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur, op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). Meer informatie is ook te vinden op www.belastingdienst.nl en op www.nibud.nl.