23-03-2005
Belastingteruggave voor mensen met bijstandsuitkering
Uit berekeningen van het NIBUD (Nationaal Instituut voor
Budgetvoorlichting) blijkt dat de ziekenfondspremies de laatste jaren
zodanig zijn gestegen dat mensen met een bijstandsuitkering recht
hebben op belastingsteruggaaf voor ziektekosten. Afdeling Arbeidsmarkt
en Sociale Zaken wijst op deze belastingteruggaaf omdat veel mensen
met een laag inkomen waarschijnlijk niet weten dat zij er recht op
hebben.
In Nederland ontvangen zo'n 360.000 huishoudens een
bijstandsuitkering. Deze groep kan via het invullen van een
belastingformulier de ziektekosten opvoeren als aftrekpost voor de
belasting. Voor alleenstaanden in de bijstand levert dit over het jaar
2004 een belastingteruggave van 40 euro op en voor echtparen kan het
oplopen tot 200 euro. Dit bedrag wordt niet van de uitkering
afgetrokken.
De bijstandsgerechtigde mag alleen het bedrag aan ziektekosten dat
boven een inkomensafhankelijke drempel uitkomt als aftrekpost
opvoeren. Maar omdat de bijstandsuitkering zo laag is, komen alleen de
verzekeringspremies al boven die drempel uit. De volgende bedragen
kunnen sowieso worden opgegeven:
* De procentuele ziekenfondspremies, die al van de bijstandsuitkering
worden ingehouden (dit staat op de jaaropgave 2004)
* De nominale ziekenfondspremies, die iedereen zelf betaalt.
* De premies voor de aanvullende ziekenfondsverzekering.
* Het standaardbedrag voor de huisapotheek van 23 euro per persoon per
jaar.
Nog meer terug
De teruggave kan nog hoger worden als er nog andere nog andere
ziektekosten heeft die niet worden vergoed. Is hij 65-plus, chronisch
ziek, of arbeidsongeschikt dan kan er nog een standaardbedrag van 776
euro worden opgevoerd.
Wat moeten bijstandsgerechtigden doen?
Belangrijk is dat de minima zelf bij de Belastingdienst om deze
belastingteruggave vragen. Ze dienen hiervoor een belastingformulier
(T) aan te vragen bij de Belastingdienst. Het formulier kunt u
telefonisch bestellen, maar het is ook te downloaden op
www.belastingdienst.nl
Elektronisch aangifte doen via internet is ook mogelijk via
www.belastingdienst.nl
De uiterste inleverdatum voor een T-biljet ligt niet op 1 april. Zo'n
biljet kan gedurende het hele jaar worden ingeleverd. Wie wel
verplicht aangifte moet doen voor 1 april 2005, kan uitstel vragen. En
wie al aangifte heeft gedaan, kan een aanvulling doen op zijn of haar
aangifte.
Hulp bij aangifte
De gemeente verwijst voor hulp bij aangifte graag naar de
Belastingdienst en sociaal-maatschappelijke instellingen. Voor het
invullen hebt u de volgende zaken nodig: een T-biljet, het
sofi-nummer, afschriften van de jaaropgave(n), afschriften waaruit
betaling blijkt van (nominale en aanvullende) ziekenfondspremie en
eventueel ziektekostennota's die niet zijn vergoed.
Meer weten?
Wie meer wil weten over deze belastingteruggave kan bellen met de
(gratis) belastingtelefoon (0800) 0543 (van maandag tot en met
donderdag van 8.00 tot 20.00 uur, op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur).
Meer informatie is ook te vinden op www.belastingdienst.nl en op
www.nibud.nl.
Gemeente 's-Hertogenbosch