Gemeente Breda

Resultaten Bredase Burgerenquête

Voor de 11e keer hield de gemeente Breda een Burgerenquête om erachter te komen wat Bredanaars vinden. Ruim 4.000 mensen gaven hun mening over de stad, het gemeentebeleid, ontwikkelingen en plannen en over de gemeentelijke dienstverlening.

Het gemeentebestuur wil graag weten wat de inwoners van Breda vinden en gebruikt deze gegevens bij verdere plannen voor de stad. Een samenvatting van de Burgerenquête 2004, meningen, wensen en behoeften van de ondervraagden, staat in een speciale uitgave, die begin april verschijnt. Hieruit blijkt dat zij Breda een aantrekkelijke stad vinden om te wonen.

Grote Stedenbeleid

Voor de vijfde keer bevatte de Burgerenquête dit jaar vragen over het Grote Stedenbeleid. Men is het meest tevreden over basisonderwijs en het minst over voorzieningen voor jongeren. Belangrijkste problemen in de buurt zijn te hard rijden en hondenpoep. Ondervraagde Bredanaars vinden hun buurt iets vooruit gegaan, vooral door renovaties en vernieuwingen aan woningen, betere sfeer en leefbaarheid, betere groenvoorzieningen en infrastructuur. Het veiligheidsgevoel in de eigen buurt krijgt een 6,9. Het aantal slachtoffers van vandalisme, diefstal of geweld veranderde nauwelijks. Nog steeds zijn diefstal uit en vernieling van auto's het belangrijkste probleem.

Gevraagd naar de ontwikkeling van de stad noemt men als positieve punten nieuwbouw- en renovatieprojecten en de betrokkenheid van de gemeente. Als redenen voor achteruitgang noemt men verkeerd beleid, weinig activiteiten en evenementen en onderhoud van groenvoorzieningen. Gemiddeld rapportcijfer is een 7,5.

Stad met karakterpagina

Ruim de helft van de ondervraagden van 45 jaar en ouder kent de maandelijkse pagina in het Stadsblad, de Stad met karakterpagina met informatie van de gemeente en beoordeelt deze positief.

Afvalservice

Bijna iedereen is tevreden over de verschillende voorzieningen van Afvalservice en beoordeelt deze met een 7 of hoger. Ook maken vrijwel alle Bredase huishoudens gebruik van de mogelijkheden om afvalstoffen gescheiden in te zamelen.

Natuur- en milieueducatie

Ruim een kwart van de ondervraagden van 18 jaar en ouder bezocht de Kinderboerderij bij Wolfslaar. Eén op de zes Bredanaars bracht en bezoek aan het Milieu Educatie Centrum (MEC) en de Natuurtuin Wolfslaar, voornamelijk gezinnen met kinderen, afkomstig uit Breda Zuidoost.

Parkeergarages en fietsenstallingen

De gemeente Breda heeft vijf parkeergarages en drie fietsenstallingen. De Chassé Parking (rapportcijfer 7,6), Garage De Prins (7,6) en Garage De Barones (7,3) krijgen de hoogste beoordelingen, net als de fietsenstallingen in de Nieuwstraat (7,8) en op de Oude Vest 7,5). De klantvriendelijkheid van de beheerders van de garages en stallingen scoort goed.

De beoordeling van de taken van de Stadstoezichthouders steeg op alle onderdelen, vergeleken met 2003. Dit geldt vooral voor veiligheid en controle in het Park Valkenberg.

Buitenruimte

Het meest tevreden zijn de respondenten met de openbare verlichting in hun buurt. Minder tevreden zijn ze over onderhoud van groenvoorzieningen, het minst tevreden over onderhoud van straten, stoepen en fietspaden. De ergernis over zwerfvuil neemt jaarlijks af. De meeste mensen vinden het probleem van het zwerfvuil een gedeelde verantwoordelijkheid van bewoners en gemeente.

Overlast van geur en geluid

Alle vormen van overlast door geur en geluid daalden ten opzichte van 2003. De meeste overlast ondervindt men door geluid van bromfietsen en scooters, al nam dit percentage sinds vorig jaar af van 41% naar 28%. Overlast van geur komt het meest van CSM.

Woon- en leefklimaat

91% van de ondervraagden vindt het woon- en leefklimaat in de eigen buurt gezond. Dit komt relatief vaker voor in Noordwest en Zuidoost en minder vaak in het Centrum. Het gemiddeld rapportcijfer voor het woon- en leefklimaat is een 7,5. De meeste aandacht voor de woonkwaliteit zou moeten gaan naar groen in de wijk, vinden de ondervraagden.

Gebruik van de auto binnen Breda

86% van de Bredase huishoudens heeft één of meer auto's, het percentage met twee of meer auto's steeg naar 28%. Een kwart van de autobezitters zegt de auto het afgelopen jaar minder te hebben gebruikt binnen Breda. Sociaal wenselijke antwoorden beïnvloeden deze vraag sterk. De afgelopen acht jaar zegt men steevast binnen Breda minder auto te rijden dan een jaar eerder. De auto is favoriet voor de wekelijkse boodschappen en bezoeken van familie en kennissen. Voor dagelijkse boodschappen, winkelen, werk en vrije tijd gebruikt men de fiets.

Via Breda

Via Breda, het vernieuwingsproject rondom het station, is bekend bij 2 op de 10 Bredanaars, die ook min of meer weten wat het inhoudt. Als voordelen noemt men de snelle treinverbinding met diverse steden en de uitstraling voor de economie van Breda. Hoge kosten en geluids- en verkeersoverlast worden als nadelen genoemd.

De gemeente Breda doet ook onderzoek via Internet. Een panel van een paar honderd Bredanaars vult circa 4 à 5 keer per jaar via Internet een korte vragenlijst in. Bredanaars die een computer met Internetaansluiting hebben, kunnen zich aanmelden voor dit digipanel onder www.breda.nl/Breda/Feiten en Cijfers.

De Burgerenquête 2004 is vanaf vandaag gratis verkrijgbaar bij de balie Voorlichting in het stadskantoor. Een samenvatting van de resultaten van de Burgerenquête 2004 is ook te zien op de website van de gemeente Breda www.breda.nl/Breda/Feiten en Cijfers/Burgerenquêtes.

Breda, 23 maart 2005