Gemeente Breda

College Breda stemt in met hoofdlijnen ontwikkeling Drie Hoefijzers-terrein

Drie Hoefijzers.jpg

Het college van burgemeester en wethouders van Breda heeft op 22 maart de hoofdlijnen voor de ontwikkeling van het Drie Hoefijzers-terrein, vastgesteld.

Binnen deze hoofdlijnen kan een verdere uitwerking van het plan plaatsvinden. De Stedenbouwkundige visie Drie Hoefijzers Breda' zoals die door AM is opgesteld past binnen de hoofdlijnen. Het ruim 10 hectare grote terrein van de voormalige Interbrew-brouwerij krijgt met de realisatie van circa 530 woningen voornamelijk een woonfunctie. Daarnaast krijgen kantoren, culturele voorzieningen en horeca er een plaats. In het plan is veel aandacht voor het behoud van cultuurhistorisch waardevolle gebouwen. De ligging tegen het stadscentrum en dicht bij het binnenkort te vernieuwen NS station, biedt uitstekende mogelijkheden het gebied een verblijfsfunctie te geven. Als de Bredase gemeenteraad in de vergadering van 21 april instemt met het plan, sluiten de gemeente en AM een raamovereenkomst en wordt de intentieovereenkomst uit 2003 tussen AM en Interbrew Nederland over de aankoop van het terrein definitief.

De stedenbouwkundige visie Drie Hoefijzers Breda' is tot stand gekomen in overleg tussen gemeente, AM en Interbrew Nederland. Bij de invulling is nadrukkelijk rekening gehouden met de concept-structuurvisie Spoorzone 2025 en het masterplan Centraal Breda. Naast de ontwikkeling van het stationsgebied is Drie Hoefijzers het eerste grote deelproject van Via Breda dat in uitvoering komt. Beide ontwikkelingen betekenen een belangrijke impuls voor overige ontwikkelingen in Via Breda en zullen een positief effect hebben op het vestigingsklimaat in dit deel van de stad.

Gedifferentieerd aanbod

Circa 60% van het Drie Hoefijzers-terrein krijgt een woonfunctie. Het aanbod is gedifferentieerd. In de sociale sector worden 75 koop- en 50 huurwoningen gerealiseerd. In het middeldure segment verschijnen circa 300 woningen, voornamelijk appartementen, en in het duurdere segment worden circa 100 herenhuizen en appartementen gebouwd. Kantoren zullen circa 15% in beslag nemen en voorzieningen 10%. Circa 15% krijgt in de definitieve uitwerking van het plan een nader te bepalen woon- of werkfunctie. Met de ontwikkeling van het terrein gaat een investeringsvolume van EUR 150 miljoen gepaard. Een deel van dit bedrag komt voor rekening van de gemeente en wordt besteed aan infrastructuur, die nodig is om het gebied aan te sluiten op de stationsomgeving en het omliggende wegennet.

Monumenten

Op het voormalige brouwerijterrein bevindt zich een tiental cultuurhistorisch waardevolle gebouwen, die zorgvuldig in het plan worden opgenomen met instemming van de rijksmonumentendienst. Een aantal gebouwen heeft een monumentenstatus. Om het historische karakter van het terrein te benadrukken, worden ook enkele niet als monument aangewezen gebouwen ingepast. Eén van de meest karakteristieke gebouwen, het voormalige hoofdkantoor van Interbrew (rijksmonument), behoudt zijn oorspronkelijke kantoorfunctie en blijft in gebruik door Interbrew Nederland. Ook het monumentale brouwhuis en de opvallende fabrieksschoorsteen worden geïntegreerd in het plan.

Noordelijk en zuidelijk plandeel

In het stedenbouwkundige ontwerp van T&T Design, het eigen stedenbouwkundig ontwerpbureau van AM, is het terrein opgesplitst in een noordelijk en een zuidelijk plandeel. Het gebied ten noorden van het spoor krijgt voornamelijk een woonfunctie. Ter hoogte van de Terheijdenseweg is een kantoortoren gepland. Hier wordt ook de buslus aangelegd, die is gekoppeld aan de HOV-lijn (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) en het nieuwe station. De verbinding van de HOV-lijn loopt parallel aan het spoor in het noordelijk plandeel.

Het zuidelijk plandeel (tussen spoor en singel) krijgt een functiemix van wonen, werken en sociaal-culturele bestemmingen. Alle monumentale gebouwen bevinden zich in dit gebied. De opzet is om de kwaliteit van het singelgebied in het plan te versterken.

Inrichting buitenruimte

De ligging aan het spoor stelt bijzondere eisen aan de stedenbouwkundige opzet. Aan de noordzijde wordt een hoog, parkachtig groen talud aangelegd, dat dient als geluidsbarrière. De gebouwen worden als losse elementen in het park gerangschikt. In het zuidelijk plandeel verschijnen geluidsschermen. De pleinen en straten in het zuidelijk plandeel krijgen een binnenstedelijk karakter.

Infrastructuur

De belangrijkste toegangsroutes voor verkeer naar het nieuwe station zijn gepland aan de westzijde van het stationskwartier en niet aan de zijde van het Drie Hoefijzers-terrein. De Ceresstraat wordt aan de westzijde afgesloten. De nieuwe ontsluiting van het zuidelijk plandeel wordt gevormd door een nieuw aan te leggen verbinding van de Oranjesingel naar de Ceresstraat. De aansluiting van de Ceresstraat op de Doornboslaan blijft gehandhaafd. Aan de noordzijde verbindt de verlengde Stationslaan de Terheijdenseweg en de Doornboslaan.

Planning

Het opstellen van een Milieu Effect Rapportage (MER) maakt onderdeel uit van de verdere planontwikkeling, evenals de gebruikelijke bestemmingsplanprocedures. De sloop van de verschillende gebouwen is conform de procedures van start gegaan. AM verwacht eind 2006/begin 2007 te kunnen starten met de bouw van de woningen in het zuidelijk plandeel. De totale ontwikkeling zal 5 tot 7 jaar in beslag nemen.

Breda, 23 maart 2005