CBS

Consumentenvertrouwen onveranderd

Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in maart 2005 uitgekomen op -21. Dit is vrijwel gelijk aan februari. De lichte stijging van de afgelopen twee maanden zette in maart niet echt door. Consumenten vinden wel dat het minder slecht gaat met de economie, maar in hun eigen financio/oole situatie zien ze geen verbetering. De koopbereidheid bleef onveranderd laag. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS.

Consument minder negatief over economisch klimaat

Het oordeel over het economisch klimaat is, voor seizoen gecorrigeerd, in maart verbeterd ten opzichte van een maand eerder. Dit komt voornamelijk door een forse verbetering van het oordeel over het economisch klimaat van de afgelopen twaalf maanden. Over de komende twaalf maanden zijn de consumenten nauwelijks van mening veranderd. Ze blijven per saldo licht positief.

Koopbereidheid onveranderd op laag niveau

De koopbereidheid is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, uitgekomen op -23. Dit is vrijwel gelijk aan een maand eerder. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financio/oole situatie van het eigen huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Deze indicatoren liggen alle drie vrijwel onveranderd op een laag niveau.

Technische toelichting

Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.

De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financio/oole situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.

De ge<nterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de ?optimisten?), dat het slechter gaat (de ?pessimisten?) of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.

Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

PB05-036

23 maart 2005

9.30 uur

Centraal Bureau voor de Statistiek

Persbericht