Ingezonden persbericht


SAS realiseert recordomzet en 15% groei in 2004 / Wereldwijde omzet piekt op $1,5 miljard

Huizen, 22 maart 2005 ­ SAS NL deelt mee dat 2004 in alle opzichten een geslaagd jaar was. De leverancier van Business Intelligence-software boekte voor het 28e jaar op rij een recordomzet. Deze bedroeg wereldwijd 1,53 miljard dollar en lag daarmee 15% hoger dan in 2003. De cijfers over 2004 weerspiegelen dat de markt SAS erkent als de belangrijkste leverancier van innovatieve Business Intelligence-software.

De goede prestaties leverden SAS NL een recordjaar op, met name in de financiële dienstverleningssector, bij de overheid en in de industrie. De positieve ontwikkelingen in 2004 schrijft SAS toe aan een grotere branchegerichtheid en de introductie van het SAS 9 Enterprise Intelligence Platform, dat bij 20.000 organisaties wereldwijd werd ingevoerd.

Grondslag voor het voortdurende succes van SAS, zijn de jarenlange investeringen in de ontwikkeling van een enkelvoudig, geïntegreerd platform voor Business Intelligence dat zichzelf gegarandeerd snel terugverdient. SAS is de enige die alle gegevens - ongeacht hun herkomst - kan integreren en analyseren, voor onder andere het nauwgezet volgen en voorspellen van de winstgevendheid van klantrelaties, van risico's, van de ontwikkeling van de financiën en om de dienstverlening aan klanten te verbeteren.

"Uniek aan SAS is de snelheid waarmee de hele organisatie over alle essentiële bedrijfsinformatie kan beschikken", zegt algemeen directeur Bert Boers van SAS NL. "We verdiepen ons in de kenmerken van de branche waarin onze klant opereert en leveren snel toegevoegde waarde."

De omzetontwikkeling van SAS in 2004 profiteerde van een aantal introducties, om te beginnen van het SAS 9 Enterprise Intelligence Platform. Daarnaast introduceerde SAS in 2004 zeven nieuwe oplossingen, te weten: SAS Financial Intelligence, SAS Marketing Automation, SAS Risk Dimensions, SAS Web Analytics, SAS Activity-Based Management, SAS IT Management Solutions en SAS Supplier Relationship Management.

Wereldwijde omzet, opgesplitst naar oplossingen, branches en regio's Groei per oplossingsgebied:


· Customer Intelligence (marketingautomatisering en DM-campagne-bewaking) + 100%
· Financial Intelligence (activity-based management en performance management) + 33%
· IT Intelligence applications (IT-kostenbewaking) + 30%
· Risk Intelligence (risicobewaking) + 20%
· SAS Technology (geavanceerd gegevensbeheer en ­analyse) +20 %

Groei per branche:

· Financiële dienstverlening + 22%

· Overheid +30%

· Telecommunicatie +18%

· Detailhandel +9%

Groei per regio:

· Noord- en Zuid-Amerika + 46 %

· Europa, Midden-Oosten en Zuid-Afrika + 44 %
· Azië en Australië + 10 %

Nieuwe klanten
Onder de nieuwe klanten die SAS in 2004 mocht optekenen, bevindt zich ook een aantal belangrijke Nederlandse klanten: Aegon Credit Service, BovenIJ Ziekenhuis, Burger King, Eskom Information Technology, Europees Anti-fraudebureau (OLAF), Europees Patentbureau (EPO), Fingerhut Direct Marketing, GlaxoSmithKline Services, HBOS, HSBC Bank, Nextel Communications, Norwich Union Central Services, Orange France, Verbond van Verzekeraars, Vodafone en Wehkamp.

"We hebben ook als SAS NL weer een sterk jaar achter de rug, met een omzet die de 20 miljoen euro oversteeg. Het vertrouwen van ondernemingen in de economie voor 2005 is zonder twijfel gegroeid en we mikken dan ook op een groei tussen de 15 en 20% voor het komend jaar", zegt Bert Boers. "Sterke troeven zijn de SAS-oplossingen Financial Intelligence en Customer Intelligence, met hun korte terugverdientijd en krachtige kostenbesparings-mogelijkheden".

Over SAS
SAS levert een nieuwe generatie business intelligence-software en dienstverlening die werkelijke enterprise intelligence creëert. SAS-oplossingen worden gebruikt door meer dan 40.000 organisaties, waaronder 90 procent van de Fortune 500-bedrijven, om meer winstgevende relaties te ontwikkelen tussen klanten en leveranciers en om meer accurate en gefundeerde beslissingen mogelijk te maken die bedrijven laten groeien. SAS is uniek in de volledige integratie van data warehousing en analytische en traditionele BI-toepassingen zodat grote hoeveelheden gegevens worden getransformeerd tot werkelijke informatie. Sinds drie decennia levert SAS zijn mondiaal opererende klanten The Power to Know. Meer informatie is te vinden op www.sas.com.

Meer informatie voor de redactie:
SAS Institute B.V.
Hussein Ibrahim
t: (035) 699 69 47
e: hussein.ibrahim@snl.sas.com

PublieksWerk B.V.
Piet van Reeuwijk
t: (020) 486 21 39
e: piet@publiekswerk.nl