Railion

Nieuwsbrief 23 maart 2005

Goederentrein van China naar Duisburg

Vorige week arriveerde een trein met ruim 2000 ton cokes uit Hohot (Mongolië) bij Thyssen Krupp in Duisburg. De cokes werd vervoerd in 101 containers waarvoor een trein van 1 kilometer lengte nodig was. De reis van 10.000 kilometer had 16 dagen dagen geduurd, aanzienlijk sneller dan de verbinding overzee.
Het betrof een testrit in opdracht van Thyssen Krupp en uitgevoerd door Railion Deutschland in samenwerking met de spoorwegen van Belarus (Wit Rusland), de Russische en de Chinese spoorwegen. De proef lijkt perspectief te bieden voor regelmatige vervoeren op deze afstand. China levert behalve cokes ook hoogwaardige mineralen als magnesiet en grafiet aan Thyssen Krupp. Via Stinnesdochter TRANSA is ook retourlading voor deze trein geacquireerd: Duitse brei- en strijkmachines voor de Chinese textielindustrie. De economie in China groeit snel. Ook in het binnenland. Voor die industrieën liggen de Chinese havens op relatief grote afstanden zodat rechtstreekse railverbindingen naar het Westen aantrekkelijk worden. Omdat in Rusland een andere spoorbreedte wordt toegepast, moeten de containers aan de Chinees-Russische grens en aan de grens tussen Polen en Wit Rusland worden overgeslagen op andere wagons. Er wordt inmiddels gewerkt aan snellere railverbindingen via het 'Pan Europese Corridor' waarbij het tijdsverlies door overslag tot een minimum wordt beperkt. De totale afstand moet dan in ca tien dagen kunnen worden afgelegd.

Wieger Visser gehuldigd

Railions' adviseur vervoer gevaarlijke stoffen, Wieger Visser, is onlangs gehuldigd als 'conseiller honoraire' van de Intergouvernementele Organisatie voor Internationaal Railvervoer (OTIF) te Bern. Hij ontving deze onderscheiding uit handen van de Directeur Generaal van de OTIF, Stefan Schimming, op grond van zijn buitengewone bijdragen aan de verbetering van de veiligheid van het railvervoer van gevaarlijke stoffen.
Wieger Visser heeft gedurende zijn ruim dertigjarige loopbaan Nederland en later de internationale spoororganisatie UIC vertegenwoordigd in de gezamenlijke vergadering van deskundigen die zich bezighouden met de voorbereiding en uitwerking van de internationale wetgeving ten aanzien van het transport van gevaarlijke stoffen. Tevens was hij lid van het comité van experts voor het RID. Wieger Visser vertegenwoordigde daarnaast de OTIF in diverse expertgroepen binnen de VN en de Europese Commissie. In de meer dan honderd jaar dat de OTIF bestaat is dit de derde keer dat een dergelijke bijzondere onderscheiding wordt uitgereikt.

Logistics

Logistics is het relatiemagazine van Stinnes, het concern waartoe ook Railion behoort. Het blad wil klanten en andere geïnteresseerden informeren over de snel opeenvolgende ontwikkelingen in de wereld van transport en logistiek. Vanuit verschillende sectoren en alle belangrijke regio's in de wereld. In dit nummer onder meer een uitgebreid verhaal over het transport van gevaarlijke stoffen. En aandacht voor Australië, dat haar infrastructuur grondig gaat aanpakken om toenemende goederenstromen het hoofd te kunnen bieden. Logistics verschijnt ieder kwartaal, in zowel Engels als Duits. U kunt Logistics online via onderstaande link bekijken.

Link naar Logistics

Railion brengt 113 ton zware trafo 'aan huis'

Onlangs vervoerde Railion een 113 ton zware transformator van de fabriek in Lodz (Polen) naar het onderstation van TenneT in Naaldwijk. Daar wordt de transformator gebruikt om hoogspanning van 150 kVolt te reduceren tot een 'middenspanning' van 25 kV. De transformator kan een vermogen van 105 MVA leveren, voldoende voor een middelgrote stad. Railion regelde niet alleen het railvervoer, maar ook het verdere transport naar Naaldwijk. In Rotterdam Botlek werd de trafo van de trein overgeladen op een schip dat de trafo naar Schiedam bracht. Vandaar werd het apparaat op een speciale oplegger van Mammoet Road Cargo - met maar liefst 80 wielen! - over de weg naar de bestemming in Naaldwijk gereden.

Railion Nederland N.V. is Nederlands grootste railtransportbedrijf en behoort tot de Stinnes groep.