VAN LUYKEN COMMUNICATIE

Bakkerijen nemen merk Tarvo over van Meneba

Drie bakkerijorganisaties hebben het broodmerk Tarvo overgenomen van meelproducent Meneba. Het merk Tarvo werd in 1933 geĂŻntroduceerd en is daarmee het oudste merk in brood. De overnemende partijen zijn Bakkersland, Bake Five en Kamps Quality Bakeries. Zij hebben een Vennootschap Onder Firma (VOF) opgericht die het merk gaat exploiteren.

Tarvo is een samentrekking van Tarwe en Vos, de molenaar die bijna 75 jaar geleden het speciale moutmeel ontwikkelde waarvan Tarvo wordt gebakken. Karakteristiek voor Tarvo zijn de zachte korst en het feit dat er geen korrels of pitjes in het brood zitten. Het is daarom als lichtbruin brood nog altijd favoriet bij kinderen tot 12 jaar. Hoewel er al enkele jaren niet meer voor Tarvo is geadverteerd is de merkbekendheid (68%) nog bijzonder hoog. Vorig jaar zijn ruim 7 miljoen Tarvobroden afgezet.

VOF Tarvo heeft het merkbeeld laten moderniseren en verbindt Tarvo met thema's rond voeden en opvoeden. Zo herkennen kinderen op de verpakking bijvoorbeeld hun eigen naam, hun sport, spelletjes of hun favoriete broodbeleg. Uniek is dat Tarvo in een dagelijks wisselende, vrolijke verpakking wordt aangeboden. Dit is in het supermarktkanaal nog niet eerder gedaan.

Tarvo is een samenwerking aangegaan met Stichting CliniClowns Nederland. Op dit moment spelen bijna 60 clowns in ruim 100 ziekenhuizen en andere zorginstellingen door heel Nederland. CliniClowns biedt afleiding & plezier aan zoveel mogelijk zieke kinderen zodat zij het ziek zijn even kunnen vergeten. Deze organisatie zal per verkocht brood een bijdrage ontvangen. Op basis van de afzetcijfers 2004 loopt dat bedrag op tot ongeveer euro 75.000,- op jaarbasis. De spaarstand wordt dagelijks bijgehouden op de website www.tarvo.nl. Voor de samenwerking met CliniClowns is gekozen omdat de leeftijdsgroepen waarop Tarvo en CliniClowns zich richten in belangrijke mate overeenkomen en omdat vrolijkheid en plezier zowel bij Tarvo als bij CliniClowns centraal staan.

Het vernieuwde merk Tarvo wordt gelanceerd tijdens de Nationale Food Week begin april in U trecht.Deuitleveringbegintop25aprilenzal worden ondersteund met een reclamecampagne op de radio. Het vernieuwde merk is te koop bij supermarkten.