Bericht uit Maastricht week 12 / 2005
Premies bij accepteren werk
Om te stimuleren dat mensen met een uitkering alles in het werk
stellen om een baan te vinden, stelt de gemeente premies ter
beschikking. De premies hoeven niet aangevraagd te worden, maar worden
toegekend.
Aanleg halteplaats schoolbussen Brusselseweg
Er ligt een plan ter inspraak om de halteplaats voor schoolbussen aan
de Ravelijnstraat te verplaatsen naar de ventweg van de Brusselseweg.
Aanleiding voor het plan is de verkeersonveilige situatie in de
Ravelijnstraat bij SBO De Sprong. Het plan ligt vanaf 23 maart vier
weken ter inzage bij het GemeenteLoket.
dotline
600 nieuwe bomen in Maastricht
De gemeente gaat de bomen herplanten die vorige zomer tijdens een
hevig noodweer sneuvelden. Het gaat om circa 600 bomen met name in de
wijken Malberg, Caberg, Malpertuis, Pottenberg en
Bosscherveld/Boschpoort. Volgens een herstelplan begint de gemeente
dit voorjaar met de herplanting.
> Inspraak nieuwbouw Terminus (Papenweg/Glacisweg)
> Uw erf in een groen jasje?
> Fietsenstalling Kesselskade dicht
> Aanpassing parkeerautomaten
> Drukte op 25 en 26 maart
> Aanvraag afwijking normale sluitingstijden
> Beleidsregels handhaving brandveiligheid
> Intrekken vergunning
> Bekendmakingen 23 maart 2005
Gemeentelijke premies bij accepteren werk
Afbeelding Werk gaat boven Inkomen. Dat is het uitgangspunt van de Wet
Werk en Bijstand. Wie een uitkering ontvangt, is dan ook verplicht er
alles aan te doen om zo snel mogelijk werk te vinden.
Om te stimuleren dat mensen met een uitkering (WWB, IOAW of IOAZ)
inderdaad alles in het werk stellen om een baan te vinden, stelt de
gemeente premies ter beschikking. Ook mensen met een zogenaamde ID- of
WiWbaan (gesubsidieerde arbeid) kunnen voor een dergelijke premie in
aanmerking komen.
Het gaat om de volgende premies:
* Een Uitstroompremie van 1000,- euro is er voor personen die vanuit
een ID- of WiWbaan regulier werk vinden.
* Een Deeltijdpremie van maximaal 90,- euro per maand voor mensen
die minimaal twee jaar niet hebben gewerkt en een baan accepteren
waarmee ze niet volledig in hun eigen onderhoud kunnen voorzien.
Deze premie is bedoeld ter compensatie van het wegvallen van het
recht op de langdurigheidstoeslag.
* Een Scholingspremie van maximaal 200,- euro kan worden toegekend
aan de uitkeringsgerechtigde die met goed gevolg een opleiding
heeft gevolgd die nodig is voor het vinden/krijgen van een baan.
* Een Vrijwilligerspremie van maximaal 200,- euro per jaar voor
mensen die een uitkering ontvangen maar wel onbetaalde
maatschappelijk nuttige activiteiten verrichten.
* De zogenaamde WmbvU-premie van 25,- euro per maand voor personen
die een grote afstand hebben op de arbeidsmarkt en gaan deelnemen
aan Werken met behoud van Uitkering gericht op participatie.
De premies hoeven niet aangevraagd te worden, maar worden toegekend.
Meer informatie?
Personen met een WWB-, IOAW- of IOAZ-uitkering kunnen contact opnemen
met hun vaste contactpersoon van de Sociale Dienst. Personen met een
ID-arbeidsovereenkomst kunnen contact opnemen met mevrouw T. Jeukens
telefoonnummer (043) 350 21 07 of de heer J. Drent telefoonnummer
(043) 350 21 09 van de afdeling Bijzonder Casemanagement. Personen met
een WIW-dienstbetrekking kunnen contact opnemen met hun vaste
contactpersoon van de Stichting Phoenix.
Aanleg halteplaats schoolbussen Brusselseweg
Afbeelding Er ligt een plan ter inspraak om de huidige halteplaats
voor schoolbussen aan de Ravelijnstraat te verplaatsen naar de ventweg
Brusselseweg. Gepland is om op de ventweg van de Brusselseweg, tussen
de huisnummers 184 en 214, een halteplaats te realiseren voor
schoolbussen. Naast het pand Brusselseweg 214 wordt een voetpad
aangelegd naar SBO De Sprong. Aanleiding voor het plan is de
verkeersonveilige situatie in de Ravelijnstraat ter hoogte van SBO De
Sprong. Overleg tussen de gemeente Maastricht, Regiopolitie Zuid,
Bewonersvereniging Ravelijn, Buurtplatform Brusselsepoort en SBO De
Sprong om de huidige verkeerssituatie in de Ravelijnstraat te
verbeteren heeft geresulteerd in het nu ter inzage liggende plan.
Het plan ligt vanaf 23 maart 2005 vier weken ter inzage bij het
GemeenteLoket. Voor meer informatie over het plan kunt u terecht bij
de heer J. Zeegers, gemeente Maastricht afdeling Verkeer,
telefoonnummer (043) 350 45 53. Eventuele schriftelijke reacties naar
aanleiding van het plan kunt u tot en met 20 april 2005 sturen aan:
Gemeente Maastricht, Afdeling Communicatie t.a.v. J. Noben, Postbus
1992, 6201 BZ Maastricht.
600 nieuwe bomen in Maastricht
De gemeente gaat de bomen herplanten die vorige zomer tijdens een
hevig noodweer sneuvelden. Het gaat om circa 600 bomen met name in de
wijken Malberg, Caberg, Malpertuis, Pottenberg en
Bosscherveld/Boschpoort. Volgens een herstelplan begint de gemeente
dit voorjaar met de herplanting.
In de nacht van 17 op 18 juli 2004 werd Maastricht getroffen door een
zware storm. De schade die daardoor ontstond, betrof met name bomen.
In totaal liepen zo'n 8100 van de 9000 bomen in stadsdeel Noord-West
in meer of mindere mate schade op. De gemeente heeft door een extra
snoeibeurt 7500 bomen kunnen behouden. 600 bomen zijn uiteindelijk
gerooid. Voor deze 600 gaat de gemeente vanaf dit voorjaar gefaseerd
nieuwe bomen planten, volgens een herstelplan.
Dit bomenherstelplan omvat het volgende:
* Nadat de gemeente in februari jongstleden van 500 bomen de
achtergebleven boomstobben (boomvoet inclusief wortels) heeft
weggehaald, begint ze dit voorjaar met het herplanten van ongeveer
200 bomen. Het gaat om met name laanbomen en bijzondere
`solitaire' bomen (alleenstaande bomen met een bijzondere waarde)
waarvan de standplaats niet ter discussie staat. Handhaving van
deze bomen is een prioriteit.
* Voor 150 bomen zal de gemeente in overleg met de projectgroepen
Herinrichting Malberg en Malpertuis nieuwe locaties zoeken die
passen binnen de herstructureringsplannen voor dezen wijken. Het
herplanten van deze bomen vindt dan ook pas plaats vanaf
2006/2007.
* Met wijkteams/buurtplatforms van bovengenoemde wijken bespreekt de
gemeente in de loop van dit jaar de plantlocaties van nog eens 150
bomen. Deze bomen worden in de winter van 2005/2006 en 2006/2007
geplant. Bomen die niet meer op hun oorspronkelijke plek
terugkomen, krijgen elders in de wijk een plaats. Dit gebeurt in
overleg met de wijkteams. Reden hiervan is dat de bomen te veel
overlast bezorgden, bijvoorbeeld schaduwslag op de woningen, te
veel vruchtdracht of te veel wortelopdruk in de bestrating.
* De overige 100 bomen krijgen een plek in de wijk of als er geen
plantlocatie voorhanden is buiten bovengenoemde wijken. Een
mogelijke optie is ook het zogenaamde Millenniumbos langs de A2.
Wethouder Han Hoogma van Stadsbeheer roept bedrijven en
particulieren op zich bij de gemeente te melden als ze een
plantlocatie in de tuin of op het bedrijfsterrein beschikbaar
willen stellen voor de herplant van de `overige 100 bomen'. Dat
kan bij de heer R. Jeukens van de afdeling Integraal Beheer,
telefoonnummer (043) 350 50 86.
Kosten
De schade door de storm bedraagt 824.000 euro. Dit bedrag is
onderverdeeld in 630.500 euro voor het opruimen, extra snoeien en
rooien van de bomen. En 193.500 euro voor de herstelkosten. Deze
kosten worden eenmalig gedekt uit de Algemene Middelen.
Inspraak nieuwbouw Terminus (Papenweg/Glacisweg)
Er zijn plannen om op de locatie hoek Papenweg/Glacisweg, op de plek
van het voormalig kegelcentrum Terminus, nieuwbouw te realiseren. Deze
nieuwbouw bestaat uit commerciële ruimten met de mogelijkheid voor een
medisch centrum op de begane grond, zeven appartementen op de
verdiepingen en een ondergrondse parkeergarage.
Formeel hoeft er geen inspraak gehouden te houden; om medewerking te
verlenen kan de gemeente vrijstelling verlenen van het geldende
bestemmingsplan (op grond van artikel 19, lid 2 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening). Aangezien de geldende bestemming recreatie is
en de nieuwbouwplannen zowel appartementen als commerciële ruimten
omvatten heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om
inspraak te houden voordat de formele vrijstellingsprocedure gestart
wordt. De afhandeling van de inspraakreacties wordt door het college
gedaan.
Op 6 april om 19.30 uur vindt er daarom een inspraak- en
informatieavond plaats in de kantine van het hoofdbureau van politie
Limburg-Zuid aan de Prins Bisschopsingel 53. De tekeningen liggen
vanaf 25 maart 2005 vier weken ter inzage bij het GemeenteLoket.
Inspraakreacties kunt u tot uiterlijk 22 april 2005 sturen naar de
gemeente Maastricht, t.a.v. mevrouw A. Savelberg, afdeling SOG,
Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.
Nieuwe mogelijkheden deelname project 'Het Limburgse Erf'
Uw erf in een groen jasje steken?
Bewoners in de buitengebieden in Limburg kunnen ook dit jaar in
aanmerking komen voor een gesubsidieerde streekeigen erfbeplanting. In
Maastricht zijn buitengebieden: het gebied St.Pietersberg/Jekerdal,
Terraspark: gebied ten oosten van de Molenweg/ Oude Molenweg en het
buitengebied Borgharen/ Itteren
Op basis van een beplantingsplan kan de agrariër of bewoner in het
buitengebied overgaan tot de aanplant van het erf. De kosten van een
erfbeplanting bedragen ongeveer 1500,- euro. Aan de deelnemer wordt
een eigen bijdrage gevraagd van 250,- of 510,- euro (afhankelijk van
de gemeente). Hiervoor ontvangt de deelnemer een professioneel
erfbeplantingsplan en het plantmateriaal. De overige kosten worden met
subsidies betaald.
Het gaat hier om het succesvolle project 'Erven en natuur' van de
Stichting 'Het Limburgse Erf'. Dit project voorziet in de aanleg en
het herstel van erfbeplantingen en wordt voor het achtste jaar met
succes georganiseerd. Stichting `Het Limburgse Erf' is een
samenwerkingsverband van de Limburgse Land- en Tuinbouwbond (LLTB), de
Dienst Landelijk Gebied (DLG) en de stichting Instandhouding Kleine
Landschapselementen (IKL).
De erfbeplantingsregeling voorziet in een advies in de vorm van een
ontwerptekening en beplantingsplan. Het ontwerp wordt door een erkende
landschapsdeskundige in nauw overleg met de aanvrager opgesteld. Het
plan komt daardoor tegemoet aan de wensen van de eigenaar én aan de
mogelijkheden ter plekke (streekeigen landschap en natuur). De
aanvrager dient zelf te zorgen voor de aanplant en het onderhoud van
de beplanting. De deelnemer krijgt in het komende najaar het benodigde
plantmateriaal gratis ter beschikking gesteld. Dit wordt mogelijk
gemaakt door subsidies van de provincie Limburg, gemeenten in Limburg,
Europese Unie, het VSB-fonds en landschapspark de Graven.
Onder erfbeplanting vallen groenstroken, houtsingels, kleine bosjes,
bomen langs wegen en paden, solitaire bomen, heggen en
hoogstamboomgaarden. De beplanting wordt aangelegd op, rond en buiten
het erf- of huisperceel. Zo'n erfbeplanting is van grote waarde voor
planten en dieren. Zij vinden er een leefgebied, nestgelegenheid en
voedsel. Door streekeigen bomen en struiken aan te planten krijgt
bovendien het landschap zijn karakteristieke, streekeigen gezicht
terug. Gebouwen worden erdoor gecamoufleerd en op een prettige manier
ingepast in de omgeving. De erfbeplanting vormt tevens het
visitekaartje van het bedrijf. Verder schept de erfbeplanting privacy
en biedt ze bescherming tegen zon en wind. Ook hoogstamboomgaarden
horen bij een erfbeplanting, met name in Zuid Limburg.
Om in aanmerking te komen voor de regeling moet de erfbeplanting een
minimale omvang hebben. Voorts worden er uitsluitend streekeigen, dus
inheemse bomen en struiken geplant. Coniferen, dennen en sierplanten
worden dus niet vergoed. Ten slotte is het regulier onderhoud van
groot belang. Er worden uitsluitend plannen gemaakt en plantmateriaal
vergoed aan eigenaren die de erfbeplanting duurzaam in stand gaan
houden. Om te voorzien in de nodige kennis wordt een eigenaar geacht
een cursus te volgen waarin de noodzakelijke onderhoudsmaatregelen aan
de orde komen.
Bewoners van het buitengebied in Limburg die een dergelijke beplanting
willen aanleggen of meer informatie willen kunnen contact opnemen met
Stichting `Het Limburgse Erf', per adres Area Advies te Roermond,
telefoon 0475-355704 tussen 08.00 en 17.00 uur. Doordat er gewerkt
wordt met subsidies is het aantal te realiseren erfbeplantingen in
bepaalde gemeenten beperkt. Bij de aanmeldingen geldt `wie het eerst
komt, wie het eerste maalt'.
Fietsenstalling Kesselskade dicht
De fietsenstalling aan de Kesselskade wordt gesloten van 29 maart tot
en met 14 mei. Dit in verband met werkzaamheden aan de hellingsbaan
van de stalling.
Aanpassing parkeerautomaten
Op 4, 5 en 6 april 2005 worden zo'n veertig parkeerautomaten
aangepast. U kunt bij deze automaten dan geen gebruikmaken van uw
Chipknip en dient contant te betalen. De betreffende parkeerautomaten
worden voorzien van een sticker met een waarschuwingstekst. Verder zal
de kaartgleuf worden geblokkeerd waardoor het gebruik van de chipknip
onmogelijk wordt.
Drukte op 25 en 26 maart
25 en 26 maart (Goede Vrijdag en Paaszaterdag) kunnen weer drukke
dagen worden in Maastricht. De gemeente en de Maastrichtse winkeliers
verwachten dat veel mensen de stad zullen bezoeken. De drukte kan
problemen opleveren met parkeren. Om eventuele parkeerproblemen het
hoofd te bieden is het van Gend en Loosterrein gelegen aan de
Cabergerweg 24 uur geopend. Ook het parkeerterrein aan de
Maagdendries/Lindenkruis is geopend. U kunt op beide terreinen
parkeren voor 1,10 euro per uur of 4,50 euro per dag. De
parkeerterreinen zijn uitstekend gelegen en op loopafstand van het
centrum van de stad. Op 26 maart is het parkeerterrein van de Kon.
Sphinx aan de Maagdendries ook beschikbaar om te parkeren. Hier kunt u
parkeren voor 2,00 euro per dagdeel of 4,00 euro per dag. Uiteraard
kunt u ook gebruikmaken van de parkeergarages. Deze zijn op de normale
tijdstippen geopend.
Aanvraag afwijking normale sluitingstijden
De Burgemeester maakt bekend, dat ter inzage ligt: het voornemen om op
de aanvraag van de heren R.M.H. Smeets en M.J.A. Lenoir, ontheffing te
verlenen voor de maandag tot en met de zondag (gehele week) van het
sluitingsuur, voor hun horecabedrijf `De Feestfabriek', gelegen Markt
25 te 6211 CJ Maastricht.
U kunt de aanvraag inzien:
a) van 24 maart tot en met 20 april 2005 bij GemeenteLoket. De
bijbehorende stukken kunt u inzien na telefonisch verzoek (043) 350 43
92 bij de afdeling Milieu en Bedrijf van de gemeente Maastricht.
b) na afloop van de onder a vermelde termijn, tot het einde van de
termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen het besluit,
eveneens na telefonisch verzoek (nummer zie onder a).
Belanghebbenden kunnen vanaf 24 maart tot en met 20 april 2005 tegen
bovengenoemde aanvraag hun zienswijze schriftelijk naar voren brengen
bij de Burgemeester, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht. Tevens bestaat
de mogelijkheid voor belanghebbenden om gedurende deze periode
mondeling hun zienswijze naar voren te brengen. Daarvoor kunnen zij
zich wenden tot de afdeling Milieu & Bedrijf van de gemeente
Maastricht.
Beleidsregels handhaving brandveiligheid
Burgemeester en wethouders delen mee dat zij in hun vergadering van 1
maart 2005 de beleidsregels 'handhaving brandveiligheid ( inhaalslag
gebruiksvergunningen )' hebben vastgesteld. Deze beleidsregels treden
in werking op de achtste dag na die van bekendmaking en liggen vanaf
vandaag dertig dagen kosteloos ter inzage bij het GemeenteLoket. U
kunt op verzoek tegen betaling een afschrift krijgen van het genoemde
besluit. Na inwerkingtreding worden de beleidsregels op de
internetpagina van de gemeente geplaatst. Zie:
www.maastricht.nl/brandveiligheid.
Intrekken vergunning
Op 25 januari 1999 is onder kenmerk SOG no. 97-28178 ten behoeve van
de inrichting aan de Stenenbrug 6 te 6211 HP Maastricht een vergunning
ingevolge artikel 3 Drank- en Horecawet verleend o.a. aan de heer D.
Hogenboom.
Deze vergunning moet op grond van artikel 31, lid 1, sub c van de
Drank- en Horecawet worden ingetrokken, omdat is gebleken dat een
persoon, die niet in genoemde vergunning wordt vermeld, leidinggevende
is geworden. Alvorens de gemeente tot intrekking kan overgaan moet de
vergunninghouder van het voornemen tot intrekking persoonlijk in
kennis worden gesteld, zo schrijft artikel 3:30, lid 2 van de Algemene
wet bestuursrecht voor. Aangezien de heer Hogenboom vanaf zijn laatste
verblijfsadres met onbekende bestemming is vertrokken, kan deze
kennisgeving niet aan hem persoonlijk worden gedaan.
In dat geval biedt artikel 3:41, lid 2 van de Algemene wet
bestuursrecht de mogelijkheid om op een andere geschikte wijze ons
voornemen kenbaar te maken.
Via deze weg maken wij dan ook ons voornemen bekend en stellen de heer
Hogenboom in de gelegenheid binnen twee weken vanaf de datum van deze
publicatie bij ons mondeling dan wel schriftelijk een zienswijze in te
dienen.
U kunt uw zienswijze indienen bij het College van Burgemeester en
Wethouders, postbus 1992 te 6201 BZ Maastricht, dan wel telefonisch
reageren (043) 350 44 33.
Bekendmakingen 23 maart 2005
Lees ook de openbare bekendmakingen van deze week. Daarin kunnen
bekendmakingen staan die betrekking hebben op uw straat, uw wijk en op
de hele stad.
> Bekendmakingen 23 maart 2005
Gemeente Maastricht