Time : 2:46:01 PM
Date : Wednesday, March 23, 2005
Sender Name: Cour des comptes - Rekenhof

De Staat benut de bestuursovereenkomsten met de openbare instellingen voor sociale zekerheid te weinig als beheersinstrument

23 maart 2005 - Uit de recentste audit van het Rekenhof blijkt dat de Staat zijn rol als medecontractant niet ten volle gespeeld heeft bij de onderhandeling en de opvolging van de bestuursovereenkomsten die in 2002 en 2003 met de openbare instellingen van sociale zekerheid (OISZ) gesloten werden. Omdat de volgende contracten binnenkort moeten worden gesloten, benadrukt het Rekenhof het belang van een bestuursovereenkomst als beheersinstrument. De Staat moet er absoluut voor zorgen dat hij zijn rol ten volle kan spelen als hij het voordeel van dergelijke overeenkomsten op het vlak van behoorlijk bestuur niet teniet wil doen.

De vijftien bestuursovereenkomsten van de openbare instellingen van sociale zekerheid lopen eind dit jaar af. Ze bevatten te bereiken doelstellingen voor elke wettelijke opdracht van die instellingen. Die doelstellingen zijn door de instellingen in overleg met de Staat vastgelegd en moeten de Staat toelaten de zuinigheid, doeltreffendheid en doelmatigheid van hun werking te beoordelen. Via het zgn. contractmanagement (de onderhandeling, sluiting en opvolging van dergelijke overeenkomsten) moeten de instellingen doeltreffender beheerd kunnen worden, zodat uiteindelijk ook de burger een betere service krijgt. Het is daarom essentieel dat de Staat de kwaliteit van de verbintenissen van de instellingen nagaat en de realisatie ervan op een objectieve en pertinente manier opvolgt.

Deze eerste generatie overeenkomsten past uiteraard binnen een leerproces. Toch toont de audit aan dat de Staat niet de middelen ingezet heeft waardoor hij over alle overeenkomsten op een homogene en afdoende manier had kunnen onderhandelen en de realisatie van de verbintenissen had kunnen opvolgen. De basiswetgeving bestaat nochtans al sinds 1997. De vertegenwoordigers van de Staat beschikten niet over de nodige georganiseerde steun en de nodige richtlijnen en normen om hun werk goed te kunnen doen. De reglementering bleek onnauwkeurig te zijn over de rol van de Staat. In die omstandigheden heeft de Staat de kwaliteit van de doelstellingen en indicatoren die de OISZ voorstelden, niet kunnen nagaan en de eerste overeenkomsten evenmin doeltreffend kunnen opvolgen. Dat alles verklaart waarom het optreden van de Staat zo uiteenlopend was van contract tot contract en kan bovendien het leerproces op het spel zetten. Tot slot zijn de budgettaire middelen niet bepaald volgens de geest van contractmanagement, met name volgens de te bereiken resultaten. Het Rekenhof benadrukt de inspanningen die de administratie recent geleverd heeft en moedigt die ook aan, maar oordeelt dat bij het einde van de audit de Staat nog altijd niet bij machte was het contractmanagement volledig te beheersen.

Als de Staat de logica van het contractmanagement niet wil vertragen of zelfs tenietdoen, en daarmee ook het voordeel dat hij eruit kan halen op het vlak van behoorlijk bestuur, dan moet hij ervoor zorgen dat hij zijn rol van medecontractant kan vervullen.

Omdat het Rekenhof zich bewust is van het belang van deze overeenkomsten voor alle actoren binnen het sociale beleid, maar ook voor de sociaalverzekerden, heeft het in zijn verslag aanbevelingen opgenomen en daarnaast ook best practices die de Staat kunnen helpen de overeenkomsten beter te benutten en zijn rol als medecontractant beter te spelen bij de onderhandelingen van de volgende overeenkomsten, die eind dit semester beginnen.

Drie van de vier betrokken administraties hebben laten weten dat ze zich aansluiten bij de vaststellingen van het rapport en erop zullen toezien dat de aanbevelingen gevolgd worden. Geen enkele van de zes toezichthoudende ministers heeft binnen de wettelijke termijn op het verzoek om reactie geantwoord.


---

Informatie voor de pers

Het Rekenhof is een collaterale instelling van het parlement. Het controleert de openbare financiën van de Staat, de gemeenschappen en gewesten en de provincies. Het Hof streeft naar een verbetering van de werking van de overheden. Daartoe bezorgt het de parlementaire vergaderingen, bewindslui en gecontroleerde diensten op tegenspraak tot stand gekomen, bruikbare en betrouwbare informatie. Het Rekenhof werkt op onafhankelijke wijze, met inachtneming van internationale auditnormen.

De bestuursovereenkomsten van de openbare instellingen van sociale zekerheid. Een beheersinstrument voor de Staat is vandaag aan het federale parlement bezorgd. Het gedetailleerd verslag (53p.) en het synthetisch verslag (7p.) zijn ter beschikking op de homepagina van het Rekenhof: www.rekenhof.be.

Contactpersoon:
Karl Hendrickx
Federale Cel Publicaties
02 551 89 90

URL: http://www.ccrek.be