Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 23 maart 2005

Nederlanders willen weidezuivel

Negen op de tien Nederlanders willen melk en kaas van koeien in de wei. Zij zijn ook bereid meer te betalen voor weidezuivel. Dat blijkt uit een opiniepeiling in opdracht van Stichting Natuur en Milieu. Steeds meer koeien staan tegenwoordig het hele jaar op stal. Dat is niet goed voor de dieren. En koeien horen helemaal bij het Hollandse landschap.

De Nederlanders willen in overgrote meerderheid dat hun supermarkt binnen een jaar zuivelproducten verkoopt die gegarandeerd voor honderd procent afkomstig zijn van koeien in de wei. Dat moet duidelijk op de verpakking staan. Men is graag bereid een meerprijs te betalen - het gaat om een paar cent per liter melk. Veertig procent van de ondervraagden overweegt zelfs om voor weidezuivel zonodig naar een andere supermarkt te gaan. Klanten van Albert Heijn, Konmar, Plus, C1000 en Super de Boer hechten het meeste belang aan weidezuivel.

Steeds meer melkkoeien staan het hele jaar op stal en komen nooit buiten. De afgelopen vijftien jaar is dit toegenomen van vijf naar zeventien procent van de koeien. Deze ontwikkeling dreigt de komende jaren door te gaan. Natuur en Milieu komt daartegen in actie. Als koeien in de wei staan, bevordert dat hun gezondheid en welzijn. Het geeft ook minder vervuiling met ammoniak uit mest. En, koeien in de wei - dat hoort helemaal bij het Hollandse landschap. Algemeen directeur Mirjam de Rijk van Natuur en Milieu: 'De enquête wijst uit dat vrijwel alle Nederlanders daar belang aan hechten. Zij willen daarom weidezuivel. De bal ligt nu bij supermarkten. Wij gaan hen aanspreken om ervoor te zorgen dat weidezuivel op de schappen komt.'