Bve Raad



Veiligheid in middelbaar beroepsonderwijs neemt toe

Persbericht Bve Raad 24-03-2005

Leerlingen en docenten in het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie voelen zich veilig op school. Het gevoel van veiligheid is vanaf 2002 voor beide groepen licht toegenomen. Dit blijkt uit de monitor Sociale Veiligheid 2003/2004 van de Bve Raad. Diefstal en vandalisme zijn teruggedrongen met een kwart, namelijk van 13 naar 10 procent. Psychisch-fysiek geweld, zoals pesten, bedreigen en lichamelijk geweld, is eveneens afgenomen van 13 naar 10 procent. Het meest veilig voelen leerlingen en docenten zich in het schoolgebouw.

De monitor is een landelijk representatief onderzoek dat op 100 locaties van 32 onderwijsinstellingen is uitgevoerd. Aan de monitor Sociale Veiligheid hebben 25.000 leerlingen en cursisten en 4400 docenten en medewerkers meegewerkt. In het onderzoek geven zij aan hoe veilig zij zich voelen in de klas, de eigen werkruimte, de openbare ruimten in het schoolgebouw, op het plein en in de directe schoolomgeving. Ongeveer 94 procent van de leerlingen en docenten voelt zich in de les- en de werkruimten veilig. Naarmate men verder buiten de schoolmuren komt, neemt het gevoel van veiligheid af. De grootte van de school speelt mee bij het veiligheidsgevoel. De omvang van de schoolpopulatie blijkt niet van invloed op de hoeveelheid geweld op school: op grote locaties is niet meer geweld geconstateerd dan op kleinere locaties.

Feitelijke informatie
De monitor Sociale Veiligheid 2003/2004 is in opdracht van het Platform veiligheid en geweld van de Bve Raad uitgevoerd door CINOP Expertisecentrum. Het is de tweede keer dat dit onderzoek is uitgevoerd. De eerste meting vond plaats in 2001 en 2002. Het platform heeft als doel de veiligheid op scholen te bevorderen en is in 2000 door de scholen in het middelbaar beroepsonderwijs zelf opgericht naar aanleiding van berichten over toenemend geweld in de samenleving en signalen uit de onderwijsinstellingen. Feitelijke informatie over agressie en het veiligheidsgevoel ontbrak echter. De veiligheidsmonitor voorziet daarin.

Integrale aanpak
Het sociale klimaat op scholen wordt door veel verschillende factoren bepaald. Het terugdringen van agressie op scholen is dan ook geen kwestie van het toepassen van een of twee maatregelen. Reden waarom het platform kiest voor een integrale aanpak van veiligheid op een aantal terreinen. De onderlinge omgang met elkaar met aandacht voor controle op het naleven van regels en het nakomen van afspraken. Pedagogisch-didactische werkvormen waarin deelnemers zich herkennen en thuis voelen. Laagdrempelige voorzieningen om agressie te kunnen melden en een adequate afhandeling ervan en het treffen van fysieke maatregelen, zoals het inzetten van bewakingspersoneel of het plaatsen van kluisjes.

---

Het rapport Monitor Sociale Veiligheid in de bve-sector 2004 bestaat uit twee delen, een deel over leerlingen en cursisten en een deel over medewerkers. Beide delen zijn beschikbaar als pdf-bestand:

Monitor Sociale veiligheid deelnemers (pdf/1,7mb) Monitor Sociale veiligheid medewerkers (pdf/2,2mb)