---

Brieven aan de Kamer
---

Stand van zaken wapen- en munitiebeheer

23-3-2005 10:20:00

Inleiding In het rapport bij het jaarverslag 2003 van de Algemene Rekenkamer werd een ernstige onvolkomenheid gesignaleerd in het wapen- en munitiebeheer bij het Ministerie van Defensie. Het wapenbeheer was in 2003 onordelijk bij de Koninklijke marine, Koninklijke landmacht, Koninklijke luchtmacht en de Koninklijke marechaussee. Het munitiebeheer was in 2003 onordelijk voor de Koninklijke marine en de Koninklijke luchtmacht.

Ik heb de Audit Dienst Defensie een onderzoek laten uitvoeren naar de kwaliteit van het wapen- en munitiebeheer per eind 2004. Zoals toegezegd in mijn brief van 22 december 2004 informeer ik u hierbij nader over de stand van zaken van het wapen- en munitiebeheer bij het Ministerie van Defensie.

Algemeen Het onderzoek geeft te zien dat bij alle defensieonderdelen het verbeteren van het wapen- en munitiebeheer de hoogste prioriteit heeft gehad. Er zijn duidelijke verbeteringen geconstateerd, vooral in het beheer van reguliere wapens. Dit is minder het geval voor het munitiebeheer. Een belangrijke verbetering in het wapen- en munitiebeheer is dat procedures en instructies zijn vastgesteld die het wapen- en munitiebeheer structureel verbeteren en waarborgen. Bovendien is de krijgsmacht zich door de acties in het afgelopen jaar meer bewust geworden van de noodzaak van een goed wapen- en munitiebeheer. De kwaliteit van het beheer staat of valt met de accuratesse die de beheerders betrachten bij de uitvoering van hun taak.

Wapenbeheer Eind 2004 bleek het beheer van de reguliere wapens bij Defensie uiteindelijk nagenoeg op orde. Voor het beheer van bijzondere categorieën wapens is dat nog niet het geval. Hierbij moet onder andere worden gedacht aan museumstukken, instructiewapens, projectwapens en wapens van derden. Het beheer bij deze categorie schiet vooral tekort door onduidelijkheden over de verantwoordelijkheden voor dit beheer.

Munitiebeheer Ook ten aanzien van het munitiebeheer geldt dat het beheer is verbeterd. Het oordeel 'ordelijk' kan echter nog niet gegeven worden. De complexe manier van administreren (verschillende administraties) en de logistiek van munitie bij crisisbeheersings-operaties en de daarmee gepaard gaande administratieve afwikkeling leiden tot registratiefouten.

Vervolgtraject Hoewel geen sprake meer is van ernstige tekortkomingen, vraagt de huidige stand van zaken in het wapen- en munitiebeheer in 2005 nog de nodige aandacht. De verbeterde procedures en instructies voor het wapen- en munitiebeheer zijn in beginsel afdoende om het gewenste niveau te behalen. De inspanningen worden nu gericht op het waarborgen van deze procedures en instructies in de defensieorganisatie. Voor wapenbeheer zal in het bijzonder aandacht worden besteed aan de verduidelijking van de verantwoordelijkheden voor het beheer van de bijzondere categorieën wapens. Voor het munitiebeheer zullen in 2005 met name discrepanties tussen parallelle administraties en de vernieuwing van de interne regelgeving worden onderzocht en aangepakt.

Met betrekking tot het beheer van wapens en munitie hanteert Defensie in beginsel de nul tolerantie.Datbetekentdaterinprincipegeen voorraadverschillen mogen bestaan. Bij een strikte toepassing leidt elke afwijking tot het oordeel 'onordelijk beheer'. In de praktijk is de nultolerantie als norm echter moeilijk te hanteren. Ik heb opdracht gegeven te onderzoeken of het interne beheersmechanisme zo kan worden ingericht dat eventuele tekortkomingen tijdig worden gesignaleerd, geanalyseerd en gecorrigeerd. Tenslotte zal de Audit Dienst Defensie ook in 2005 de kwaliteit van het wapen- en munitiebeheer onderzoeken.

DE MINISTER VAN DEFENSIE