Algemene Rekenkamer

Algemene Rekenkamer

- 24 maart 2005 -

Verslag 2004, Terugblik 2005 en Werkprogramma 2005

Op 24 maart 2005 publiceert de Algemene Rekenkamer haar Verslag 2004. 2004 was het eerste jaar van de Strategie 2004-2009, waarin het presteren en functioneren van het openbaar bestuur centraal staat. Een goed openbaar bestuur en een goede uitvoering van beleid zijn belangrijk omdat het mede het vertrouwen van de burger in de overheid bepaalt. De Algemene Rekenkamer vraagt hiernaast aandacht voor de informatiepositie van de burger.

Uit de Terugblik 2005 blijkt dat de ministeries veel aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer overnemen. In het Werkprogramma 2005 staat dat de Algemene Rekenkamer de komende jaren het belang van de lerende overheid benadrukt en (nog) meer wil samenwerken, zowel nationaal als internationaal.

Maatschappelijke problemen als basis voor onderzoek De Algemene Rekenkamer neemt als uitgangspunt bij haar keuze van doelmatigheidsonderzoeken een probleem dat in de samenleving speelt en de prestaties van de overheid op dat gebied. Zo verschenen in het verslagjaar rapporten over zwerfjongeren, uitgaansgeweld en de reïntegratie van werklozen; stuk voor stuk zijn dit maatschappelijke problemen die om een daadkrachtige overheid vragen. Bij veel onderwerpen blijkt er een kloof te zijn tussen beleid en uitvoering. De Algemene Rekenkamer zoekt vervolgens naar verklaringen hiervoor.

Terugblik 2005
De effectiviteit van onderzoeken is belangrijk. In 11 rapportages wordt teruggeblikt op rapporten die in 2003/2004 zijn verschenen. De vragen hierbij zijn: wat hebben de ministeries met onze aanbevelingen gedaan? En zijn de ministeries hun toezeggingen nagekomen? Uit de Terugblik 2005 blijkt dat de ministeries veel aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer overnemen, vaak al op korte termijn.

En ministeries bedenken zelf ook vaak goede oplossingen voor problemen.

Meer korte, intensieve onderzoeken
In het Werkprogramma 2005 staan de onderzoeken, projecten en thema s voor 2005, met een blik vooruit naar 2006 en 2007. De Algemene Rekenkamer gaat meer korte, intensieve onderzoeken doen, naast bijvoorbeeld de jaarlijkse rapporten bij de jaarverslagen, rapporten over de Europese Unie, rapporten over rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT s) en de verzoek- en vervolgonderzoeken. Ook gaat de Algemene Rekenkamer (nog) meer samenwerken met andere rekenkamers zowel nationaal als internationaal. Dit vooral ook om de lerende overheid te stimuleren.

Handhaven en gedogen
Op 24 maart publiceert de Algemene Rekenkamer ook het rapport Handhaven en gedogen. De Algemene Rekenkamer vond op drie van zeven onderzochte beleidsterreinen aanwijzingen voor tekortschietende handhaving. Het gaat om de terreinen: leeftijdsgrenzen bij de verstrekking van alcohol en tabak , softdrugs en externe veiligheid bij vervoer van gevaarlijke stoffen . Uit het onderzoek blijkt dat er drie soorten oorzaken zijn voor het ontstaan van handhavingstekorten:


-de capaciteit om te handhaven sluit niet aan op de taken;
-er zijn inconsistenties in de te handhaven regelgeving;
-de status van de te handhaven normen is onduidelijk. Uit dit rapport blijkt verder dat de handhaving van wetten en regels de afgelopen jaren is verbeterd. Maar bestuurders en handhavende instanties maken over het algemeen nog onvoldoende duidelijk welk niveau van naleving zij minimaal beogen, welke onderdelen van de wet- en regelgeving zij minder intensief of bewust niet handhaven en wat zij onder welke condities gedogen. Hierdoor is niet altijd bekend hoe groot de risico s zijn waaraan burgers blootstaan. Ook is niet duidelijk of, hoe en tegen welke prijs die risico s teruggedrongen kunnen en moeten worden.

NB Voor dit rapport geldt een embargo tot 24 maart, 11.30 uur: het tijdstip waarop de - besloten - briefing aan de Tweede Kamer is afgerond.