De B&W besluiten van week 12
vrijdag 25 maart 2005
Nota Weerstandvermogen
Het College van Burgemeester en wethouders is akkoord gegaan met de
uitgangspunten en de werkwijze met de nota Weerstandsvermogen en
Risicomanagement. In deze nota staat beschreven hoe Zaanstad omgaat
met het weerstandsvermogen, op welke wijze het college invulling geeft
aan het risicomanagement en hierover communiceert met de raad. De
reden van het opstellen van deze nota, is de invulling van artikel 212
uit de gemeentewet. Hierin is vastgelegd dat het college eens in de 4
jaar een dergelijke nota aanbiedt aan de Raad. De nota heeft geen
directe financiële gevolgen. Er is gekozen voor een geleidelijke
implementatie van deze nota. In november 2006 zal het risicomanagement
volledig operationeel zijn. Hiervoor is gekozen zodat de nieuwe raad
bij de programmabegroting 2007/2010 streefpercentages voor het
weerstandsvermogen kan vaststellen. De huidige streefwaarde van de
algemene reserve van 40,3 mln blijft tot die tijd gehandhaafd.
Afhankelijk van de streefpercentages voor het weerstandsvermogen die
de raad op dat moment vaststelt kan een nieuwe streefwaarde voor de
reservepositie ontstaan. Deze nota wordt aan de Raad ter vaststelling
aangeboden.
Aanvullende info nota Reserves en Voorzieningen
Het College van Burgemeester en Wethouders is akkoord gegaan met de
uitgangspunten en de werkwijze van de nota reserves en voorzieningen
en de daarin opgenomen voorstellen. Basis voor deze nieuwe nota is het
nieuwe Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten
(BBV) en het Besluit accountantscontrole provincies en gemeenten
(BPAG). Binnen de kaders uit het BVV stelt de raadkaders vast hoe het
college moet omgaan met de reserves en voorzieningen in Zaanstad.
Tevens heeft het College ermee ingestemd dat reserves die structureel
kleiner zijn dan 100.000 euro vrijvallen en als last worden begroot in
de meerjarenbegroting. Dit gebeurt niet als ten laste van die reserves
verplichtingen zijn aangegaan.
Voorzieningen die structureel kleiner zijn dan 50.000 euro zullen
vrijvallen en worden als last in de meerjarenbegroting begroot, tenzij
de wet instandhouding vereist of als er ten laste van de voorziening
reeds verplichtingen zijn aangegaan.
De beperkingen in het gebruik van de reserves en de voorzieningen
verloopt per saldo budget neutraal, ten opzichte van de oude
werkwijze. Het effect wordt gerapporteerd in de BURAP II 2005 en wordt
opgenomen in de programmabegroting 2006/2009, die in het najaar
verschijnt.
Als de nota door de Raad wordt vastgesteld, wordt er vanaf het
begrotingsjaar 2005 gewerkt worden conform deze nota.
Uitvoeringskader Zaanstad-Noord
Voor Zaanstad-Noord wordt een uitvoeringskader opgesteld. Het college
van B&W heeft het Plan van Aanpak hiervoor goedgekeurd. Het
uitvoeringskader zal antwoorden moeten gaan geven op actuele
knelpunten en vraagstukken die in Zaanstad Noord spelen. Hoewel er al
voor veel vraagstukken beleid is ontwikkeld, is het voor een
effectieve ontwikkeling van het gebied nodig om samenhang aan te
brengen tussen alle ontwikkelingen, en deze adequaat met elkaar
verknopen.
De vraagstukken waar het uitvoeringskader zich op richt zijn onder
meer: Hoe komt Poort Clam Dycke eruit te zien, en wat is het effect op
de omliggende wijken? Wat is de toekomst van de bedrijventerreinen?
Wat gebeurt er met de sportaccommodaties en de parken. Waar worden
woon-zorgzones ontwikkeld? Waar kan nog worden bijgebouwd, en welke
soort woningen moeten er dan worden gebouwd? Hoe kunnen de groene
gebieden rond de dorpen worden bereikt? Het uitvoeringskader is geen
visie, maar geeft concrete antwoorden op vragen over ontwikkelingen in
Zaanstad-Noord die spelen bij partners, instellingen, bedrijven en
bewoners over de nabije toekomst. Omdat ook nieuwe initiatieven moeten
worden beoordeeld, zal het uitvoeringskader een doorkijk geven tot
2015.
Planning
Het uitvoeringskader wordt opgesteld door de gemeente Zaanstad,
waarbij gekozen is voor een interactieve aanpak, in eerste instantie
met vertegenwoordigers van wijk- en bewonersorganisaties en andere
groeperingen in de wijken Wormerveer, Krommenie en Assendelft. Deze
aanpak zal zijn zwaartepunt hebben in de periode juni-december 2005.
Daarna is een officiële inspraakperiode. Het is de bedoeling dat het
kader in april 2006 ter besluitvorming wordt voorgelegd aan het
college van B&W. Via www.zaanstad.nl kan de voortgang van het
uitvoeringskader worden gevolgd.
Relatie met de Koers van Zaanstad
Het college van B&W heeft de speerpunten voor de toekomst van Zaanstad
vastgelegd in De Koers. De structuurschets Dansen op het Veen geeft
hier uitwerking aan, door een visie te geven op de gewenste
ontwikkeling van Zaanstad. Het uitvoeringskader is hier weer een
verfijning van.
Gemeente koopt woning Stationsstraat aan
B&W heeft ingestemd met de aankoop van het pand aan de Stationsstraat
89b. Dit pand moet worden gesloopt om plaats te maken voor een
tijdelijke parkeervoorziening en een tijdelijke vestiging van de
Albert Heijn. Deze voorzieningen worden verplaatst van het
Ankersmidplein naar het Noordschebos, omdat in de zomer de sloop van
de parkeergarage aan het Rustenburg start.
Op de plaats van de huidige parkeergarage verrijst een complex met een
bioscoop met meerdere zalen, winkels, woningen en een ondergrondse
parkeergelegenheid. Het ontwerp van het nieuwe Rustenburgcomplex is
bijna klaar. Vanaf 11 april is het ontwerp in het informatiecentrum
aan het Ankersmidplein te bewonderen. De architect van het complex is
op die dag in het informatiecentrum aanwezig om zijn ontwerp toe te
lichten.
Als de bouw van het nieuwe Rustenburgcomplex aan het Ankersmidplein in
het voorjaar van 2008 gereed is, komt de weg vrij op het Noordschebos
om hier appartementen te kunnen realiseren.
Verder nam het College van B&W een besluit over:
* Voorstel i.v.m. afspraken wijkgericht werken
* Voorstel i.v.m. uitwerkingsplan Willis Zuidereilanden
* Voorstel i.v.m. uitwerkingsplan Willis Middeneilanden
* B&W besluit m.b.t. aanwijzing treasurer en plaatsvervanger
* Voorstel i.v.m. herbenoeming adviescommissie Beeldende Kunst
Gemeente Zaanstad