Het Nederlandse Rode Kruis

28 maart 2005
Slachtoffers zijn niet zielig

Hulporganisaties als het Rode Kruis zijn in grote mate afhankelijk van giften en donaties. Alleen met voldoende financiële middelen kunnen we immers hulp en bescherming bieden, hier en wereldwijd. Publiciteit is hierbij onmisbaar. Hulporganisaties hebben echter zelf besloten dat ook hierbij respect voor de slachtoffers voorop staat.

Code of conduct

Deze Sri Lankese kinderen overleefden de tsunamiramp. Het is belangrijk ook de veerkracht van slachtoffers te laten zien, vindt het Rode Kruis.

In 1994 besloten een aantal humanitaire organisaties, op initiatief van de Rode Kruis en Rode Halve Maan Beweging, een Code of conduct op te stellen. In deze gedragscode voor humanitaire hulpverlening bij rampen zijn 10 principes vastgelegd die de onafhankelijkheid en effectiviteit van de hulpverlening moeten garanderen. In deze code verplichten de organisaties zich onder meer om in hun informatie, publiciteit en advertenties slachtoffers van rampen te erkennen als waardige menselijke wezens, niet als hopeloze objecten.

Respect
Dit betekent dat respect voor de slachtoffers van rampen bij onze activiteiten nooit verloren mag gaan. Zij zijn immers gelijkwaardige partners. Keer op keer staan hulpverleners in rampgebieden verbaasd over de onvoorstelbare veerkracht van mensen. Ook het Nederlandse Rode Kruis heeft de verantwoordelijkheid om in zijn publieke informatie een objectief beeld van rampsituaties te geven. Laten we hierbij de capaciteiten en aspiraties van de slachtoffers benadrukken, en niet alleen hun kwetsbaarheid en angsten.

Meer informatie:

* Code of conduct, website van het Internationale Rode Kruis ICRC, Engels