28 maart 2005
Slachtoffers zijn niet zielig
Hulporganisaties als het Rode Kruis zijn in grote mate afhankelijk van
giften en donaties. Alleen met voldoende financiële middelen kunnen we
immers hulp en bescherming bieden, hier en wereldwijd. Publiciteit is
hierbij onmisbaar. Hulporganisaties hebben echter zelf besloten dat
ook hierbij respect voor de slachtoffers voorop staat.
Code of conduct
Deze Sri Lankese kinderen overleefden
de tsunamiramp. Het is belangrijk ook
de veerkracht van slachtoffers te
laten zien, vindt het Rode Kruis.
In 1994 besloten een aantal humanitaire organisaties, op initiatief
van de Rode Kruis en Rode Halve Maan Beweging, een Code of conduct op
te stellen. In deze gedragscode voor humanitaire hulpverlening bij
rampen zijn 10 principes vastgelegd die de onafhankelijkheid en
effectiviteit van de hulpverlening moeten garanderen. In deze code
verplichten de organisaties zich onder meer om in hun informatie,
publiciteit en advertenties slachtoffers van rampen te erkennen als
waardige menselijke wezens, niet als hopeloze objecten.
Respect
Dit betekent dat respect voor de slachtoffers van rampen bij onze
activiteiten nooit verloren mag gaan. Zij zijn immers gelijkwaardige
partners. Keer op keer staan hulpverleners in rampgebieden verbaasd
over de onvoorstelbare veerkracht van mensen. Ook het Nederlandse Rode
Kruis heeft de verantwoordelijkheid om in zijn publieke informatie een
objectief beeld van rampsituaties te geven. Laten we hierbij de
capaciteiten en aspiraties van de slachtoffers benadrukken, en niet
alleen hun kwetsbaarheid en angsten.
Meer informatie:
* Code of conduct, website van het Internationale Rode Kruis ICRC,
Engels
Het Nederlandse Rode Kruis