Gemeente Utrecht

Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
informatie

|29 maart 2005                     |Postbus 16200                              |
|                                  |3500 CE Utrecht                            |
|                                  |Telefoon: (030) 286 1132                   |
|                                  |Fax: (030) 286 1143                        |
|                                  |Internet: www.utrecht.nl                   |
Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Domplein: schatkamer van de geschiedenis zichtbaar maken Het Domplein is een schatkamer van de Utrechtse, Nederlandse en Europese geschiedenis en biedt daarmee een kans voor de toekomst. Tweeduizend jaar geschiedenis ligt opgestapeld onder, op en aan het Domplein. Het college wil deze schatkamer toegankelijker en zichtbaarder maken. In 2013, tijdens de viering van de Vrede van Utrecht, moet de geschiedenis te beleven zijn. Dat kan en wil de gemeente niet alleen doen. In dit gebied hebben verschillende partijen eigendom. Daardoor is de gemeente afhankelijk van deelname van derden. Door in de bestrating van het Domplein de historie te markeren wil het college een eerste stap zetten, die hopelijk ook externe partijen uitnodigt mee te doen aan het tonen van de Utrechtse schatkamer. In de visie van het college zouden zoveel mogelijk historische schatten aan het Domplein voor het publiek zichtbaar moeten worden.

Het college sluit hiermee aan op de brede belangstelling voor geschiedenis. Die interesse voor geschiedenis bleek ook bij de tijdelijke reconstructie van het schip van de Domkerk in de zomer van 2004. Veel mensen hebben het "bouwwerk" bezocht. Maar het Domplein herbergt nog veel meer cultuurhistorische schatten in verschillende lagen in de bodem. Al die verschillende lagen zijn zichtbaar of kunnen zichtbaar gemaakt worden. Was Utrecht in de Romeinse tijd nog één van de castella in een reeks langs de Rijn, in de vroege middeleeuwen was het dé uitvalsbasis voor de kerstening van het noordelijk deel van Nederland. Veel archeologische resten zijn overgebleven: zowel van het Romeinse Castellum, als van de vroeg middeleeuwse kerken. Op enige afstand rondom de 11de-eeuwse Domkerk werd een aantal kerken gebouwd die samen het vermaarde kerkenkruis vormden. Op het Domplein begon het vol te worden. Niet alleen stonden er drie kerken, maar ook het paleis van de Duitse Keizers (Lofen) en het paleis van de bisschop. De kelder van Lofen is ook nu nog te bezoeken. De kanunniken die het dagelijks bestuur van de kerken vormden bouwden woningen in de nabijheid van de Domkerk en de Salvatorkerk. Ook daarvan is het één en ander te zien. Delen van een tufstenen claustraal huis van rond 1200 zijn nog te zien in Wed 5-7, een gotische nis in het voormalige huis De Rode Poort, dat nu deel uitmaakt van de Muziekschool. De Gotische Domkerk is genoegzaam bekend. Bisschop David van Bourgondië zal een belangrijke rol gespeeld hebben in de eerste Vrede van Utrecht in 1474, tussen Engeland, Bourgondië en de Hanzesteden waarbij de Noordzeehandel werd geregeld. Een eeuw later werd de Unie van Utrecht die de basis legde voor de Nederlandse staat, in 1579 in de kapittelzaal van de Dom ondertekend.


2. Ook integriteitsmeldingen door burgers duidelijker geregeld Burgers die het vermoeden hebben dat een ambtenaar niet integer handelt, kunnen dit melden bij de gemeente. Dan kon altijd al maar voortaan is dit duidelijker geregeld. Het college heeft hiervoor nu een procedure vastgesteld. Burgers en anderen van buiten de organisatie kunnen hun melding kwijt bij het diensthoofd van de betreffende gemeentelijke dienst. Deze moet de melding direct doorgeven aan het interne Registratiepunt Integriteit. Het college heeft nu ook een draaiboek vastgesteld dat diensthoofden moeten hanteren bij een vermoeden van een misstand door ambtenaren of anderen. Tot nog toe was niet altijd helder waar niet-ambtenaren terecht konden en wie verantwoordelijk was voor de afhandeling van zo'n melding. Ook de procedure, zoals de termijnen van afdoening, waren niet geregeld. Het college hecht eraan dat bij een gevoelig onderwerp als integriteit ook voor meldingen van buiten de organisatie een duidelijke procedure voorhanden is. Voor de ambtenaren is het Registratiepunt al sinds medio 2004 in de lucht. Het college heeft deze maand de meldingen over 2004 en wat daarmee is gedaan bekend gemaakt. Voortaan worden dus alle meldingen door het diensthoofd aan het Registratiepunt Integriteit doorgegeven, waaronder ook de (anonieme) meldingen die via de vertrouwenspersoon bij het diensthoofd binen zijn gekomen. Meldingen van misstanden door collegeleden en raadsleden lopen niet via het Registratiepunt; hiervoor gelden aparte gedragscodes.


3. Krediet Integraal Accommodatiebeleid
Voor verdere uitvoering van het programma Integraal Accommodatiebeleid heeft het college een krediet van E 1.366.000 (deels voor uitvoering in 2004) vrijgegeven. Hiervoor worden en zijn instrumenten en beleid ontwikkeld conform de nota "Integraal Accommodatiebeleid voor maatschappelijke voorzieningen" van april 2001. In zes wijken is inmiddels een wijkvoorzieningenplan opgesteld, met een wensbeeld voor de maatschappelijke voorzieningen voor de komende tien jaar. In de overige wijken is het wijkvoorzieningenplan in een afrondende fase en deze worden voor de zomer ter besluitvorming voorgelegd. Voor Forum Waterwin, voorzieningencluster in Leidsche Rijn, zijn stimuleringsmiddelen beschikbaar, waarmee de betrokken organisaties de mogelijkheid hebben zowel in programmering als op facilitair gebied meer te bieden dan normaliter in stand alone huisvesting mogelijk is. Het college verwacht in dit laatste jaar ook een evaluatie van het model waarlangs de multifunctionele voorzieningen de afgelopen vier jaar zijn ontwikkeld en gerealiseerd.


4. College akkoord met Het UtrechtSE
Vanaf 1 april gaat bij de gemeente een netwerk van start onder de naam Het UtrechtSE, netwerk voor stadspromotie en evenementen. Het is ondergebracht bij de gemeentelijke afdeling Economische Zaken. Er moet jaarlijks een goede mix komen in Utrecht van regionale, nationale en internationale evenementen. Stadspromotie zal vanaf nu nadrukkelijk verbonden zijn aan deze evenementen. Volgens het college is Utrecht bij uitstek de stad waar evenementen een mooie voedingsbodem hebben. Door de ligging, de veelzijdigheid ('de neiging heel veel verschillende dingen leuk en belangrijk te vinden') en de jonge, creatieve en ondernemende bevolking. Voor de stad is een goed evenementenbeleid niet alleen van belang om recreatieve, inspirerende en educatieve redenen, ook het economische belang is groot. Bovendien vergroten stadsevenementen de binding tussen maatschappelijke partners in de stad. Voor veel van deze partners was de viering van 750 jaar gotische Domkerk de aanleiding na te denken over een intensievere samenwerking in Het UtrechtSE. Het netwerk heeft een aantal concrete opdrachten meegekregen: het maken van een strategische meerjarenagenda, het maken van een jaarkalender van evenementen en het bevorderen van samenwerking en samenhang zijn daarvan de belangrijkste.

---- --