AutoRai

Lexus GS hoge score bij Euro NCAP-crashtest

(29-3-2005)
Bij de meest recente Euro NCAP-crashtest heeft de Lexus GS in zijn klasse de hoogste score behaald van maar liefst 35 punten voor de bescherming van de inzittenden. Bij de aanrijding van opzij behaalde de GS de maximale score en bij de frontale aanrijding werd de GS beloond met vijftien van de maximaal te behalen zestien punten. Ook voor wat betreft de bescherming voor voetgangers heeft de GS in zijn klasse de hoogste score behaald van achttien punten (twee sterren) en 41 punten (vier sterren) voor de bescherming van kinderen. Deze opvallende resultaten maken de nieuwe GS de veiligste auto in de Executive-klasse voor volwassen inzittenden en voor voetgangers.

De Lexus GS is uitgerust met de meest geavanceerde actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen die vandaag de dag op de markt zijn.

Het gebruik van materiaal met een hoge treksterkte voor alle panelen is uitgebreid tot 45 procent, hetgeen geresulteerd heeft in een lichte en tegelijkertijd uiterst stijve carrosserie.

De duurzame energieabsorberende elementen en langsdragers vóór en de grotere bumperverstevigingen zorgen ervoor dat er nog meer energie kan worden opgenomen.

De Lexus GS is voorzien van tien airbags: tweefase-airbags voor, side airbags voor en achter, curtain airbags voor de inzittenden voor en achter en, voor het eerst in dit segment, knie-airbags voor de bestuurder en de voorpassagier. Deze knie-airbags worden gelijktijdig geactiveerd met de airbags voor en komen uit de onderzijde van het instrumentenpaneel. Hierdoor wordt de kans op letsel door het in aanraking komen met de stuurkolom en met het onderste deel van het dashboard verkleind. Verder wordt de beweging van het bekken beperkt, waardoor de kans op letsel aan hoofd en bovenlichaam verder wordt beperkt en het lichaam bij een zware aanrijding minder kan torderen.

âBij het ontwerp van de Lexus GS is specifiek gestreefd naar een maximale veiligheidâ, aldus Karl Schlicht, Vice-President van Lexus Europe, âOnze doelstelling was niet alleen het bieden van en optimale bescherming van de inzittenden in geval van een aanrijding, maar ook de ontwikkeling van innovatie systemen die er juist op gericht zijn een aanrijding te voorkomen, zoals het Pre-Crash Safety Systemâ.

De Lexus GS430 is uitgerust met de nieuwste generatie van het Lexus Vehicle Dynamics Integrated Management-systeem (VDIM), dat de prestaties, de Traction Control en de stabiliteit van de auto verbetert.

Verder is de auto als optie leverbaar met het uiterst geavanceerde Pre-Crash Safety System (PCS). Het PCS zorgt ervoor dat al voordat een aanrijding daadwerkelijk plaatsvindt, de veiligheidsgordels vóór strak aan worden getrokken en dat er optimaal wordt geremd. De aanvullende Adaptive Cruise Control (ACC) stemt de rijsnelheid van de GS automatisch af op de snelheid van de voorligger.

De intelligente actieve bochtenverlichting (i-AFS â Intelligent Adaptive Front Lightning) verbetert het zich in de bocht en een waarschuwingssysteem voor de bandenspanning (TPWS â Tire Pressure Warning System) waarschuwt als de bandenspanning in een of meerdere banden terugloopt.