Gemeente Alkmaar


Nieuw contract met reïntegratiepartners moet uitkeringsgerechtigden eerder aan baan helpen

Alkmaar, 29 maart 2005

Gemeenten zijn actief om mensen met een bijstandsuitkering aan werk te helpen. De concrete hulp bij het reïntegreren op de arbeidsmarkt wordt uitgevoerd door reïntegratiebedrijven, scholingsinstituten en uitzendbureaus in opdracht van de gemeenten. De afgelopen twee jaren is door acht gemeenten (het voormalige Samenwerkingsverband Noord-Kennemerland) ervaring opgedaan met dergelijke werkwijze. Voor de komende drie jaren hebben de SNK gemeenten opnieuw gezamenlijk delen van reïntegratietrajecten openbaar aanbesteed. Het doel is om in die periode jaarlijks in totaal circa 640 uitkeringsgerechtigden aan het werk te helpen. 250 daarvan komen voor rekening van de gemeente Alkmaar. Met de aanbesteding is jaarlijks een totaal bedrag gemoeid van EUR 1.600.000,-. De helft daarvan wordt bekostigd uit te ontvangen ESF-subsidie. Het overige deel komt ten laste van het `werkdeel' dat gemeenten ontvangen in het kader van de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand. De ondertekening van de contracten vindt vanmiddag plaats vanaf 15.30 uur in de raadzaal van het stadhuis in Alkmaar.

De reïntegratiemarkt is een relatief nieuwe en dynamische. Na enige jaren ervaring is de balans opgemaakt en blijkt dat het aantal reïntegratietrajecten dat leidt tot uitstroom naar werk is blijven steken op zo'n 10%. Daarom is voor de komende aanbestedingsperiode een nieuwe methode ontwikkeld die naar verwachting effectiever is en meer resultaat oplevert.

Meer invloed klantmanager
Het reïntegratieproces is opgesplitst in 4 fasen, zogenoemde segmenten. Het voortraject (o.a. sterke en zwakke kanten van de cliënt), de aanbodversterking fase (het deel van het traject dat een klant moet doorlopen om klaargestoomd te worden voor daadwerkelijke bemiddeling naar werk), de fase opdoen van werkervaring en de directe bemiddeling met (eventuele) nazorg. De klantmanager wordt de regisseur. In tegenstelling tot de huidige contractperiode kunnen in de nieuwe de reïntegratiepartners die de diagnosefase voor hun rekening nemen de rest van het traject niet uitvoeren. Dat wordt gescheiden. De klantmanager gaat na de diagnose in overleg met de cliënt om de vervolgstappen in het reïntegratietraject uit te stippelen. Hiervoor worden weer andere reïntegratiebedrijven, scholingsinstituten en uitzendbureaus ingezet. De klantmanager heeft hierbij een nadrukkelijk sturende rol. Met de partners worden van tevoren prestatienormen geformuleerd als het gaat om uitstroom naar de arbeidsmarkt. Niet halen van die norm is niet betalen door de opdrachtgever (= de gemeenten).

Geselecteerde partners voor reïntegratie
Per segment is een aantal reïntegratiepartners geselecteerd dat, in opdracht van de gemeenten, in onderlinge concurrentie trajecten of delen daarvan uitvoert.

Voortraject Aanbodversterking Arbeidsritme & Werkervaring Direct bemiddeling
Lytton WNK TWCA Tempo Team Work First
Kliq BV TWCA Espeq United Restart
Geldergroep Alexander Calder Reïntegratie Nieuwland Opleidingen Kliq BV
WNK Danzo Espeq
DHG Espeq
Kliq BV

Ondertekening contracten
Vandaag dinsdag 29 maart vanaf 15.30 uur worden in de raadzaal van het stadhuis in Alkmaar de contracten met de reïntegratiepartners ondertekend. De acht opdrachtgevende gemeenten zijn Alkmaar, Bergen, Castricum, Graft-de Rijp, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk en Schermer.

29 maart 2005