AutoRai

De nieuwe generatie Lexus GS300 & GS430

(29-3-2005)
De nieuwe Lexus GS is het eerste seriemodel van Lexus dat de radicaal nieuwe designfilosofie L-Finesse weerspiegelt. Met een nieuw ontworpen interieur, geavanceerde verlichting met LED-technologie, ongeëvenaarde akoestiek en een zeer strak vormgegeven carrosserie.
* Design
Eerste seriemodel van Lexus dat de radicaal nieuwe Lexus designfilosofie L-Finesse weerspiegelt.


* Comfort
Wereldpremière: Lexus parkeerhulpsysteem met achteruitrijcamera en aan besturing gekoppelde sensoren.
Het luxe interieur koppelt een ongeëvenaarde kwaliteit van afwerking aan een uiterst ergonomische en comfortabele leefruimte. Unieke âOptitronâ instrumenten met lichtgevoelige wijzerplaten, voor optimale afleesbaarheid onder alle omstandigheden (Electronic Chromatic Device, ECD).
Airconditioning met twee zones en automatische regeling van bovenste en onderste zone.


* Veiligheid
Uniek Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) systeem voor actieve stabiliteitscontrole (GS430).
Europese première: Het meest geavanceerde Pre-Crash Safety (PCS) systeem op de markt.
Tot 12 airbags, inclusief knieairbags voor bestuurder en voorpassagier.
Adaptieve Cruise Control (ACC).
Intelligente meesturende koplampen (i-AFS) en bandendrukcontrole (TPWS).
Nieuw ontworpen voorbumper, motorkap en schutbord voor betere bescherming van voetgangers.


* Overige noviteiten
DVD satellietnavigatiesysteem met geïntegreerde dynamische routegeleiding (Dynamic Route Guidance, DRG) om files te vermijden.
7" touchscreen in kleur om het audiosysteem, de airconditioning, het navigatiesysteem en de draadloze Bluetooth(TM)-telefoon te bedienen. (De Bluetooth(TM) naam en logoâs zijn eigendom van Bluetooth SIC, Inc. en worden door Toyota Motor Corporation gebruikt onder licentie.)Spraakherkenning voor het audiosysteem, de airconditioning en het navigatiesysteem. Tot 200 gesproken commandoâs. Intelligent Smart Entry & Start System.

Dynamisch onderstel en geavanceerde V6 motoren
Nieuw onderstel, dubbele triangels voor en multilink-ophanging achter en op de GS430 een adaptieve variabele schokdemping (AVS) met keuze tussen twee instellingen: âNormalâ en âSportâ. De nieuwe 249 pk sterke 3.0 V6 benzinemotor combineert een directe injectie met âDual VVT-iâ, een geoptimaliseerde variabele timing voor in- en uitlaatkleppen, om het perfecte evenwicht te bieden tussen topprestaties en een laag verbruiks- en emissieniveau.

ECT automatische transmissie met AI-SHIFT
De verbeterde, 283 pk sterke 4.3 V8 benzinemotor van Lexus staat bekend om zijn unieke combinatie van kracht en een ultrasoepele vermogensontwikkeling.

E ris een gloednieuwe, elektronisch gestuurde ECT-automaat met zes kort op elkaar aansluitende versnellingen en sequentiële schakelmodus. De automaat wordt gestuurd door een elektronisch systeem (AI-SHIFT), dat het schakelpatroon automatisch aanpast aan de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. Er is sprake van een nieuwe, snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging met Variable Gear Ratio Steering (VGRS) die de mate van bekrachtiging aanpast aan de snelheid van de auto.

Hoofdingenieur Miyoshi over L-Finesse
Shigetoshi Miyoshi, de hoofdingenieur van het Lexus Development Centre die de ontwikkeling van de GS leidde, geeft zijn persoonlijke mening over de creatie van de allernieuwste toplimousine van Lexus, het belang van het model voor de wereldwijde uitstraling van het merk en de mogelijkheden voor toekomstige ontwikkeling.

Miyoshi: âDe nieuwe GS is gewoon het eerste resultaat van een nauwgezette merkontwikkeling en een unieke nieuwe designfilosofie die Lexus wereldwijd een grotere aantrekkingskracht moet geven en die het merk nog meer moet onderscheiden van de concurrentie om het succes dat Lexus in Amerika geniet naar de rest van de wereld uit te breiden.â Wanneer we Miyoshi vragen hoe complex het is om technologieën uit te werken binnen een geavanceerde designfilosofie zoals L-Finesse, glimlacht hij. âAls die filosofie hogere eisen stelt aan de engineering, geniet ik nog meer van mijn werk. Als het eenvoudig was, kon iedereen het doen. Wanneer het veel ingewikkelder wordt, begint de uitd agingvoormijpasecht.â

âL-Finesse richt zich meer op stijl en design dan op engineering,â legt hij uit. âMaar om de engineering in die nieuwe designfilosofie te integreren en te harmoniseren, hebben we een soortgelijke benadering uitgewerkt voor de engineering, âFive Senses Appealâ gedoopt (letterlijk: aantrekkelijk voor de vijf zintuigen). Gevoel, smaak, geur, zicht en gehoor: het is van cruciaal belang om de vijf zintuigen van de klant te prikkelen en dat uit zich in elk aspect van de manier waarop de GS werd ontworpen.â

Miyoshi, die houdt van lekker koken, legt ons de gelijkenissen tussen het werk van een chef-kok en dat van een ingenieur uit. âEr is meer dan het koken alleen,â zegt hij zeer overtuigd. âHet kopen van de ingrediënten is minstens even belangrijk. En dat geldt ook voor de ontwikkeling van goede autoâs: we gebruiken onze vijf zintuigen om eerst de beste ingrediënten te selecteren voor we ze gaan combineren. En het gerecht moet er op alle vlakken even goed uitzien als het smaakt.â

âVanuit het oogpunt van stijl zijn er heel wat aspecten waarin we een synergie hebben gecreëerd tussen het interieur- en carrosseriedesign. Zo komt de vorm van de grille terug in de navigatie-console. Het is geen sinecure om dat op een subtiele manier te doen zodat het geheel een gevoel van harmonie en compleetheid geeft in het totale design waarvan de klant zich misschien amper bewust is.â

âDe auto voor het eerst aanraken, is een uitermate belangrijk moment,â vervolgt Miyoshi. âEn hier brengen we de L-Finesse en de Five Senses Appeal samen. Maar ook Lexus Quality Innovation speelt hier een cruciale rol in; zoals de plaats van onderdelen, naden tussen de carrosseriepanelen, het openen van de deuren⦠Van meet af aan werd elk detail bestudeerd in het licht van aantrekkelijkheid voor de vijf zintuigen: het gevoel van de deurgreep, de manier waarop die aanvoelt, het instappen in de auto, het verlangen naar het rijden, aangemoedigd door een uitermate geavanceerde timing van de complete interieurverlichting die perfect aansluit op wat je als bestuurder wenst. En dan is er natuurlijk het geluid van de sluitende deuren en de akoestiek in het interieur voor de motor gestart wordt, de geur en het gevoel van het interieur, zelfs de hoeveelheid veerkracht van de armsteun. En dan zwijgen we nog over het openen van een opbergvak of asbak. De snelheid en demping zijn erg belangrijke aspecten voor luxueuze autoâs en moeten, net zoals de versnellingspook, in het hele interieur een gelijkmatige indruk geven, ongeacht de temperatuur, de leeftijd of de gebruiksfrequentie.â

âEn dan is er het moment dat de motor gestart wordt,â vervolgt Miyoshi. âDe snel reagerende toerenteller die tot leven komt â¦â Het is duidelijk: Miyoshi kan talloze voorbeelden aanhalen om de zorg te illustreren waarmee de eerste interpretatie van de L-Finesse filosofie tot leven gekomen is, inclusief een gloednieuwe, V6-motor met directe injectie en een variabele timing van de in- en uitlaatkleppen (VVT-i).

Hirai, Managing Officer van Lexus Global Design âDe laatste drie jaar hebben we een grote evolutie doorgemaakt om het Lexus-design af te stemmen op twee factoren die naar onze mening zowel de geschiedenis als de toekomst van Lexus definiëren: de sterke focus op technologische voorsprong (Leading-edge) en de verregaande aandacht voor âfinesseâ,â aldus Wahei Hirai, Managing Officer van Lexus Global Design. âWe noemen de vernieuwing L-Finesse en het is de filosofie achter de nieuwe stijl van Lexus die zich voortaan meer richt op een eigentijdse, dynamische plaats in het segment van de prestige-modellen. We hebben de Japanse esthetische waarden gebruikt om een nieuwe dynamiek te creëren, gebaseerd op het visuele contrast tussen eenvoud en elegantie.â

Elk detail van de nieuwe GS is doordrenkt van de nieuwe designfilosofie van Lexus, een krachtige, meer uitgesproken designtaal die cruciaal is voor de toekomstige identiteit van het merk. L-Finesse creëert een sterke visuele synergie tussen het interieur- en het carrosseriedesign van de nieuwe sportieve sedan.

De nieuwe GS is een toonbeeld van exclusieve luxe. Hij combineert een elegante en strak gestileerde carrosserie met een uitermate ergonomisch ontworpen interieur en ongeëvenaarde technische voorsprong en geeft een nieuwe dimensie aan het begrip âkwaliteitâ zoals die doorklinkt tot in het allerkleinste detail om de auto opwindend en geraffineerd te maken. Eigenschappen die een Lexus zo uniek maken.

Carrosserie
De lange geïntegreerde lijnen van de krachtige en dynamische nieuwe GS worden verrijkt met subtiele, intrigerende contrasten in de designtaal, zoals die tot uiting komt in de combinatie van de scherpe elegantie van de motorkap en de fraaie welvingen van de zijschermen en de bumper. In combinatie met de verticale spijlen in de grille, de vier koplampen achter helder glas en de laag uitgesneden luchtinlaat, vloeien de diverse vormen naadloos in elkaar over om het agressieve, sportieve karakter van de nieuwe sedan en zijn verwantschap met de nieuwe Lexus-generatie onmiddellijk duidelijk te maken.

âToen we de LF-S concept-car ontwierpen, hebben we de plaatsing van de voornaamste frontale elementen gewijzigd: door de grille lager te plaatsen ten opzichte van de koplampen hebben we een stijlbenadering gelanceerd die ook toekomstige Lexus-modellen kenmerkt en die het merk een dynamischer karakter geven,â vervolgt Kengo Matsumoto, General Manager van de Lexus Design Division. âDe GS zet deze trend voort en creëert een nieuw en uniek front door af te wijken van een typische lay-out van grille en koplampen bij andere luxemerken. Een schijnbaar tegennatuurlijk evenwicht creëren is van essentieel belang voor Lexus als het merk zijn design wil versterken en tegelijk eenvoudig wil houden.â

En profiel zijn de proporties van de GS uniek voor L-Finesse: een lange passagiersruimte met zwarte B-stijl boven een vloeiende, golvende raamlijn. De zijruiten creëren een dynamisch âkatapultmotiefâ, dat de uitgesproken homogeniteit van het design benadrukt en tegelijk de ruime interieurafmetingen van de nieuwe sedan tot uiting laat komen. De breed geschouderde wielkasten bieden plaats aan lichtmetalen velgen van 17â of 18â terwijl de gespierde flanken uitlopen in nieuwe LED-achterlichtunits boven een achterbumper met een sterke vormgeving en een sportieve dubbele uitlaat.

Aërodynamica tot in de details
In combinatie met het gladde, vloeiende koetswerk komen de talloze aërodynamische elementen de stabiliteit ten goede en helpen ze het windgeruis tot een minimum te beperken. Zo zijn er drie bodemplaten voor de motor, spatlappen (voor en achter), bodemplaten (voor, midden en achter), zijplaten voor de brandstoftank en een aërodynamische afdekplaat voor het differentieel. Tot slot is er ook een discrete kofferbakspoiler leverbaar om de aërodynamische prestaties bij hoge snelheden nog te verbeteren.

De nieuwe GS zal verkrijgbaar zijn in tien kleuren. Van de nieuwe kleuren in het GS-gamma zijn er vier superieure kwaliteitslakken die speciaal voor de nieuwe Lexus GS werden ontwikkeld: Morello Red heeft een natte, glanzende look met een uitzonderlijke diepgang, Nasu Dark heeft een krachtige, sportieve uitstraling en Glacial Blue is een diepe kleur die in fel zonlicht een blauwe schijn krijgt. Tottori Sand is een meerlagige afwerkingslak met in de eerste en tweede basislaag respectievelijk aluminium en kunstmatige mica. Dat resulteert in een hoogglanzend effect en een brede waaier kleurschakeringen, naargelang de lichtinval.

Interieur met finesse
De eerste aanblik, die van fundamenteel belang is voor Lexus-eigenaren, wordt bij de nieuwe GS verder versterkt door de talrijke wijze van verlichting. Die omvat lampjes voor de deurgrepen in de carrosserie en het interieur, verlichting onder in de deuren, spotjes in de dorpels, lampjes in de voetenruimtes voor- en achterin, kaart- en leeslampjes en spotjes voor het stuur en de versnellingspook. Al die verlichting wordt automatisch ingeschakeld als de bestuurder de auto nadert, instapt en de motor start. Voor de kaart- en leeslampjes, het handschoenkastje en het opbergvak op de middenconsole worden LED-lampjes gebruikt die ook de zetels, de versnellingspook en het stuur afzonderlijk verlichten met heldere spots.

De unieke indruk van ruimte in het passagierscompartiment is een centraal element van L-Finesse. De structurele elementen zoals wijzerplaten, middenconsole, ventilatieroosters, hendels en armsteunen werden gecombineerd met superieure materialen om een modern design te creëren dat de driedimensionale kwaliteiten van de interieurruimte tot uiting laat komen.

Door het beeld van de grille te gebruiken voor de vorm van het beeldscherm in de middenconsole, creëerden de designers een synergie tussen interieur- en carrosserie terwijl de keuze van de interieurmaterialen het rijke vakmanschap benadrukt dat zo fundamenteel is voor de Japanse kunsttraditie. Hoogwaardige houtinleg en elegante metaal- en lederaccenten worden in het hele interieur gecombineerd met een niet eerder vertoonde precisie en afwerking.

Meer binnenruimte
Hoewel de nieuwe GS in het totaal 5 mm lager is, creëerden de lagere positie van de voor- en achterstoelen (respectievelijk 10 mm en 5 mm lager) een grotere hoofdruimte terwijl de grotere verstelmogelijkheden en de 50 mm langere wielbasis grotere inzittenden extra beenruimte bieden.

Bovendien genieten de achterpassagiers van aanzienlijk meer beenruimte dankzij de afwezigheid van naar achter uitstekende onderdelen van de voorstoelen en doordat de achterstoelen 20 mm naar achter geplaatst zijn.

Het interieur van de nieuwe GS is verkrijgbaar met drie kleurencombinaties, elk met hun specifieke, zorgvuldig uitgezochte houtaccenten: het zwart-op-zwart interieur wordt verrijkt met een afwerking in walnotenhout om het traditionele sportieve imago extra flair te geven. De tweekleurige afwerking met zwart voor het bovenste gedeelte van het dashboard en grijs voor het onderste gedeelte gaat perfect samen met het zwarte esdoornhout om een sportief getinte omgeving te creëren. En de donkere kleur voor het bovenste gedeelte van het dashboard met ivoorkleurige afwerking voor het onderste gedeelte vormt dankzij de combinatie met het donkerbruine esdoornhout de ultieme luxeversie in het GS-gamma.

De in 10 richtingen elektrisch verstelbare voorstoelen zijn verkrijgbaar met verwarming en airconditioning met ventilator en combineren een comfortabele zijdelingse steun met een bredere schouderruimte en nieuwe hoofdsteunen. Het interieur, inclusief het stuur, de versnellingspook en de uitsparingen van de deurgrepen zijn bekleed met de hoogste kwaliteit leder, verkrijgbaar in drie bijpassende kleuren: zwart, grijs en ivoor.

Ergonomie
Alles werd in het werk gesteld om de ergonomie te perfectioneren, om aangenaam aanvoelende materialen te kiezen, om de bediening van knoppen en schakelaars intuïtief te maken en om de zichtbaarheid van alle instrumenten te waarborgen. Zo werd er een nieuwe demping ontwikkeld om de snelheid waarmee het handschoenkastje, de bekerhouders en de asbakken open gaan constant te houden, ongeacht de omgevingstemperatuur. Zelfs de klank van het deksel van het handschoenkastje werd verder geoptimaliseerd.

Ook werd hard gewerkt om te vermijden dat geluiden van buitenaf doordringen in het interieur en om de akoestische kenmerken van het nieuwe GS-interieur te optimaliseren. De overvloed aan isolatie en geluidsabsorberende materialen in het hele interieur omvat onder meer gloednieuwe, uiterst stijve schuimplaten die het gewicht verder beperken. De grondige afwerking van carrosserie-afdichtingen, zoals bij de deur- en raamframes draagt in grote mate bij tot de beperking van het windgeruis terwijl de met rubber beklede bodemplaten en de geluidsabsorberende bekleding van de wielkasten lawaai van opspattend water en opspringende steentjes dempen.

Het interieur van de nieuwe GS staat model voor een uitgebreide serie technologische hoogstandjes, ontworpen om het leven aan boord eenvoudiger en comfortabeler te maken. âSeamless Anticipationâ (letterlijk: naadloos anticiperen) is een absolute prioriteit van L-Finesse en ligt aan de basis van wat Lexus-eigenaren zo bijzonder vinden aan hun auto: het discrete voorkomen en de verzorgde interactie met de bestuurder. Dat komt in de nieuwe GS tot uiting zodra de bestuurder de auto nadert, dankzij het intelligente instapsysteem en het op maat gemaakte verlichtingssysteem dat zich aanpast aan de in- of uitstap van de bestuurder en zijn passagiers. De motor start met één druk op de knop en maakt het gebruik van een sleutel dus helemaal overbodig terwijl de aan het stuur gekoppelde parkeersensor een uniek hulpmiddel biedt voor manoeuvres bij lage snelheid.

Intelligent Smart Entry & Start System
Het intelligente âSmart Entryâ instapsysteem biedt de bestuurder de mogelijkheid om de elektronische sleutel tijdens het rijden in zijn zak te houden. Zodra de elektronische sleutel binnen een straal van één meter rond de afgesloten auto komt, communiceert deze met een zender in de portiergreep. Als de identificatiecodes overeenstemmen, worden de portieren met één simpele aanraking ontgrendeld of vergrendeld. Ook in het interieur wordt de Smart-identificatiecode door het systeem herkend en kan de bestuurder de motor starten met een druk op de startknop.

Optitron instrumentarium met lichtgevoelige wijzerplaten (ECD) De lichtgevoelige Optitron-instrumenten van de nieuwe GS gebruiken hoogwaardige, analoge wijzerplaten in echt metaal en maken voor het eerst gebruik van de lichtgevoelige ECD-technologie (Electronic Chromatic Device, ECD) om verblinding tegen te gaan en de leesbaarheid onder alle omstandigheden te garanderen. Met behulp van een lichtsensor in het hoger geplaatste derde remlicht, beperkt het ECD-systeem de transparantie van het glas in direct zonlicht met tot 70%. In normale omstandigheden en bij sneeuwval blijft het ECD uitgeschakeld om de transparantie van het glas te verhogen en de helderheid van de wijzerplaten te maximaliseren.

Verfijnde airconditioning
Dankzij het gebruik van een nieuw ontwikkelde variabele compressor pakt de nieuwe GS uit met een uitermate efficiënte en verfijnde airconditioning. De airconditioning biedt een gescheiden links/rechts regeling, een automatische regeling van de luchtzones in het onderste en bovenste gedeelte van het interieur en een automatische bypass voor frisse lucht. De vochtigheidsmeter en het complexe, netwerk aan sensoren dat het menselijke zenuwstelsel nabootst, staan garant voor een precieze regeling van het klimaat en een onovertroffen passagierscomfort.

Het veelvuldig gebruik van geluidsabsorberende materialen en het geluidswerende profiel in de luchtkanalen maken het ventilatiesysteem stiller terwijl de uitstroomopeningen voor de voorste zijruiten zich voortaan onderaan de A-stijl bevinden, wat ze efficiënter maakt. De richtknoppen op de uitstroomopeningen zijn voortaan verlicht zodat ze zich ook in het donker gemakkelijk laten bedienen. Het systeem met twee zones beschikt tevens over een automatische recirculatiemodus die met behulp van een detectiesysteem voor stikstof verhindert dat uitlaatgassen in het interieur doordringen. Tevens beschikt de GS over een luchtfilter die met actieve koolstof pollen, stofdeeltjes en geurtjes uit de lucht filtert.

Hoogwaardig audiosysteem
In het verleden vestigde Lexus al legendarische normen op het vlak van audiosystemen. De GS zet deze traditie verder met een CD-wisselaar voor 6 CDâs in het dashboard en bedieningsknoppen op het stuur. Het luidsprekersysteem omvat maar liefst 10 afzonderlijke luidsprekers waaronder tweeters in de voor- en achterdeuren, een grote subwoofer (diameter: 250 mm) en een gloednieuwe centrale luidspreker voor om de weergave en helderheid van middentonen te verbeteren.

De absolute top van het gamma audiosystemen is het ongeëvenaarde Mark Levinson(TM) Premium HiFi Surround System met 350 watt en 14 luidsprekers voor een rijke, krachtige en zuivere klank. Het vult de standaardluidsprekers van de GS aan met extra luidsprekers en satellietluidsprekers voor een ongekende geluidskwaliteit. Daarnaast heeft deze audioinstallatie een onwaarschijnlijk lage akoestische vervorming van minder dan 0,01 procent.

Satellietnavigatie en bediening via multifunctioneel touch screen Het satellietnavigatiesysteem met DVD-technologie van Lexus gebruikt een 7â touch screen in kleur op de middenconsole waarvan de parameters (achtergrondkleur, enz.) door verschillende gebruikers kunnen worden ingesteld. Het intuïtieve en gebruiksvriendelijke systeem combineert de nieuwste GPS-technologie (Global Positioning System) met een dynamische routegeleiding (Dynamic Route Guidance, DRG*), een geavanceerd systeem dat files omzeilt door automatisch een nieuwe route te berekenen wanneer het verkeer op de gekozen route gehinderd wordt door een ongeval of vertraging.


* Actief in Nederland, België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

Het EMV-scherm (Electronic Multi-Vision) werd opnieuw gevormd met het oog op een betere leesbaarheid en omvat een touch screen om het audiosysteem, de airconditioning, het navigatiesysteem en de mobiele telefoon te bedienen. Bovendien onderscheidt het systeem zich door de allernieuwste spraakherkenning die tot 200 gesproken commandoâs voor het navigatiesysteem, het audiosysteem en de airconditioning herkent. De draadloze Bluetooth(TM) technologie maakt de integratie en de handsfree-bediening van een mobiele telefoon in de auto mogelijk. Een en ander is echter afhankelijk van het type mobiele telefoon.

Lexus parkeerhulpsysteem gekoppeld aan de besturing Het nieuwe parkeerhulpsysteem van de GS combineert informatie van de sensoren voor en achter de auto en een stuurhoeksensor om de bestuurder bij lage snelheden en parkeermanoeuvres te waarschuwen wanneer hij obstakels nadert.

Het systeem van de GS omvat vier dubbele sensoren op de voorbumper, twee sensoren achter en twee hoeksensoren op de achterbumper, een rekeneenheid, een geluidssignaal en een afstandsschema op het multifunctionele scherm. Het systeem gebruikt positiegegevens van het obstakel in combinatie met gegevens over de stuurhoek om de kans op botsingen te berekenen. Het geeft de plaatsing van en de afstand tot het obstakel weer en suggereert stuurcorrecties op het multifunctionele scherm.

De GS is ook leverbaar met een achteruitrijcamera die, zodra de achteruitversnelling wordt ingeschakeld, automatisch in kleur het beeld achter de auto projecteert op het EMV-scherm in de middenconsole. De geïntegreerde begeleidingslijnen helpen de bestuurder om achteruit te parkeren zonder bijvoorbeeld de stoep te raken.

De V6 motoren en transmissies
De nieuwe Lexus GS is verkrijgbaar met twee krachtige, uitermate geavanceerde benzinemotoren: een 208 kW/283 pk sterke 4.3 V8-motor en een gloednieuwe, direct ingespoten 183 kW/249 pk sterke 3.0 V6. Beide krachtbronnen worden gekoppeld aan een elektronisch gestuurde ECT-automaat met zes versnellingen en een sequentiële schakelmodus.

De 3,0 liter V6
De nieuwe 2.995 cm' grote V6 24v benzinemotor met dubbele bovenliggende kettingaangedreven nokkenas combineert een stoïchiometrische directe injectie met het âDual VVT-iâ systeem dat de variabele timing van de in- en uitlaatkleppen optimaliseert om een perfect evenwicht te krijgen tussen krachtige prestaties en een laag verbruiks- en emissieniveau.

Hij ontwikkelt 183 kW/249 pk bij 6.200 tpm en 310 Nm koppel bij 3.500 tpm en gaat van 0 naar 100km/h in 7,2 seconden. Hij heeft een topsnelheid van 240 km/h.

Binnenin de motor
De hoge compressieverhouding aangevuld met de stoïchiometrische directe injectie komt zowel de prestaties als het verbruik ten goede. De injectie gebruikt een ACIS-systeem (Acoustic Control Induction System), SCV-kleppen (Swirl Control Valves) in het inlaatspruitstuk, hogedrukinjectoren om het lucht/brandstof mengsel te optimaliseren en verbrandingskamers met een vijfhoekig dakmodel om de verbranding te verbeteren en klopgeluiden te verminderen. Dankzij de optimale diameter en lengte van de inlaatpoort stabiliseren de SCV-kleppen de verbranding bij lage temperaturen om zo vanaf de lage toeren een hoog koppel te genereren en het verbruik te beperken. Bovendien wordt er bij koude starts een inspuiting toegevoegd tijdens de compressieslag om de katalysator sneller op te warmen en de schadelijke emissies tot een minimum te beperken.

Het gebruik van het âDual VVT-iâ systeem (Variable Valve Timing-intelligent) op de in- en uitlaatnokkenas verbetert de motorprestaties aanzienlijk. Er werden tuimelaars met rollen gemonteerd voor de ketting aangedreven klepbediening zodat de veel lagere wrijving tussen de nok en de glijdende onderdelen bijdraagt tot een lager verbruik. Bovendien vergroot het specifieke profiel van de nokkenas de lichthoogte van de kleppen om het vermogen naar een hoger niveau te tillen.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe V6 werd in het bijzonder aandacht besteed aan de beperking van trillingen en lawaai. Een uiterst stijve, torsiebestendige, gesmede krukas optimaliseert de balans om het lawaai en de trillingen terug te dringen. Bovenop het motorblok is een geluidsabsorberende motorafdekking gemonteerd die de stilte ten goede komt.

Binnen de opmerkelijk compacte architectuur is hard gewerkt om het gewicht van de motor tot een minimum te beperken. De nieuwe V6 heeft dan ook een motorblok en inlaatspruitstuk van gegoten aluminium en een luchtinlaat van kunststof. Door de waterpomp, het oliefilter en de oliepomp binnen de kettingafdekking te plaatsen kon de hele motor lichter en compacter gemaakt worden.

Het gebruik van een dubbele uitlaat in roestvrij staal brengt het gewicht nog verder terug en verbetert de weerstand tegen corrosie. De structuur van de uitlaatspruitstukken met dubbele pijp omvat ultrafijne geïntegreerde keramische katalysatoren die het gewicht beperken, de prestaties verbeteren en de uitstoot terugdringen. De twee hoofddempers met lange kanalen verminderen zowel de resonanties met lage frequentie als de uitlaatweerstand om het motorvermogen te optimaliseren. Waar nodig kregen de uitlaatonderdelen een speciale vorm om de luchtgeleiding onder de auto te verbeteren.

De 4,3 liter V8
De geperfectioneerde 4.293 cm' grote V8 benzinemotor staat bekend om zijn unieke combinatie van vermogen en souplesse. Hij ontwikkelt 208 kW/283 pk bij 5.600 tpm en een koppel van 417 Nm bij 3.500 tpm. Met deze motor in het vooronder sprint de nieuwe GS430 in amper 6,1 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt hij een begrensde topsnelheid van 250 km/h.

De motor heeft het âdrive-by-wireâ ETCS-i systeem (Electronic Throttle Control System-intelligent), dat aan de hand van de positie van het gaspedaal, de snelheid en het toerental van de motor de gastoevoer bepaalt. Het werkt samen met het VVT-i systeem van de motor dat een ongeëvenaarde gretigheid en souplesse levert door de overlaptijd tussen in- en uitlaatkleppen bij alle toerentallen te optimaliseren en zo de respons van de motor onder alle omstandigheden te maximaliseren. Ook de verbeterde koeling van de cilinderkop draagt bij tot een efficiënte verbranding en beperking van emissies.

Er werd hard gewerkt om te zorgen dat de geruisloze werking en het NVH-niveau (lawaai, trillingen en gedreun) nog verder te verbeteren. De vermindering van wrijving tussen de bewegende onderdelen van deze lichte, uiterst compacte krachtbron, heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de beperking van NVH en aan een lager verbruik. Verfijningen aan het luchtfilter en de uitlaatdemper dringen de inlaatgeluiden verder terug terwijl het design van de achterste motorsteunen zowel de trillingen bij stationair draaiende motor als de transmissiegeluiden beperkt.

Elektronisch gestuurde ECT-automaat
Beide krachtbronnen worden aan een nieuw ontwikkelde, elektronisch gestuurde ECT-automaat met zes korte versnellingen en een sequentiële schakelmodus gekoppeld. De transmissie is gekoppeld aan een computergestuurd motormanagementsysteem dat het koppel tijdens het schakelen even beperkt om de schakelovergangen onmerkbaar te laten verlopen.

Artificial Intelligence-SHIFT
De automaat is uitgerust met een âAI-SHIFTâ sturing (Artificial Intelligence) die het schakelpatroon automatisch aanpast aan de rij-omstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. AI-SHIFT maakt het rijden comfortabeler en tegelijk dynamischer door te vermijden dat de versnellingsbak onnodig opschakelt bergopwaarts en door hem bij het afdalen automatisch te laten terugschakelen om een optimaal motorremeffect te bieden. Wanneer de âPowerâ modus ingeschakeld is, geeft de automaat de bestuurder nog meer dynamiek door sneller te schakelen bij acceleratie en afremmen en door automatisch een versnelling aan te houden wanneer het gaspedaal wordt losgelaten om zo de respons te verbeteren wanneer weer gas wordt gegeven. Als de bestuurder de versnellingspook in de âSâ stand zet, kan hij zelf sequentieel schakelen: de versnellingpook naar voor duwen om op te schakelen en naar achter trekken om terug te schakelen.

Geavanceerd weggedrag
Een gloednieuw en uitzonderlijk stijf platform met langere wielbasis, vergrote spoorbreedte en een kortere overhang voor en achter, gaat bij de nieuwe Lexus GS samen met een nieuwe generatie krachtige motoren en een hele serie geavanceerde technologische innovaties die ontwikkeld werden om in alle omstandigheden een verfijnd weggedrag te bieden.

De geavanceerde ophanging met double wishbone vóór en een multilink-ophanging achter omvat bij de Lexus GS430 tevens een nieuwe adaptieve variabele schokdemping (AVS) met twee standen (Sport en Comfort) die de schokdempers aanpast om het weggedrag en de wendbaarheid te optimaliseren. De nieuwe, snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging (EPS) omvat op de GS430 een variabele bekrachtiging (VGRS) die de stuurbekrachtiging aanpast aan de snelheid van de auto zodat het sturen een minimum aan inspanningen vraagt bij lage snelheden en meer gevoel en feedback geeft naarmate de snelheid stijgt. Het VGRS-systeem bij de GS430 is verbonden met de AVS-ophanging en het unieke VDIM-systeem (Vehicle Dynamics Integrated Management) dat Lexus heeft ontworpen om de stabiliteit te garanderen en het rijplezier te verhogen wanneer de uiterste prestaties van de auto worden gevergd.

Nieuwe carrosseriestructuur
De nieuwe Lexus GS heeft een volledig nieuw platform dat, hoewel het slechts 20 mm langer is dan dat van zijn voorganger, over een 50 mm langere wielbasis beschikt (2.850 mm). De spoorbreedte achter is 30 mm vergroot ten opzichte van het vorige model (1.540 mm) om een ideale gewichtsverdeling te verkrijgen.

Het platform van de nieuwe GS omvat een uiterst stijve, volledig lasergelaste structuur met een gewichtsbesparende motorkap en aluminium delen bij de wielophanging voor en achter. Veelvuldig gebruik van dikke dwarsbalken en verstevigingsbalken in de bodemplaat komt de torsiestijfheid ten goede en verbetert het weggedrag en de bescherming bij ongevallen aanzienlijk. De veelvuldige toepassing van staal met een verschillende dikte draagt bij aan het lagere gewicht en een uitzonderlijke stevigheid.

Achter beide bumpers werden crashboxen geïnstalleerd om te verhinderen dat de carrosserie beschadigd raakt bij lichte aanrijdingen. Die crashboxen absorberen de botsenergie en kunnen na een aanrijding eenvoudigweg losgeschroefd worden om ze te herstellen of te vervangen.

Dankzij een veelvuldig gebruik van corrosiebestendig plaatwerk en van corrosiewerende was en dichtingen, biedt de carrosserie van de GS een ongeëvenaarde bescherming tegen roest. Bovendien beschermt de harslaag aan de onderkant van de deuren de auto tegen steenslag.

Elektrische stuurbekrachtiging (EPS) met variabele bekrachtiging (VGRS)
De nieuwe GS is uitgerust met een snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging (EPS) die op de GS430 wordt aangevuld met een variabele bekrachtiging (VGRS). De compacte, lichte elektrische stuurbekrachtiging werkt geruisloos en geeft een vloeiende, lineaire feedback en een verbeterd stuurgevoel. De afwezigheid van een continu werkende hydraulische pomp maakt dit systeem heel wat milieuvriendelijker: het systeem produceert geen afvalolie en verbruikt drie procent minder brandstof.

VGRS werkt met een aan de as van de stuurkolom bevestigde actuator die de overbrengingsverhouding van het stuurhuis aanpast aan de rijsnelheid van de auto. Bij zeer lage snelheid is de verhouding het kleinst om de bedieningskracht van het stuurwiel te beperken. Handig bij bijvoorbeeld het inparkeren. Bij middelhoge snelheid is de overbrengingsverhouding gericht op een lichte besturing en nauwkeurige reacties. In het hogere snelheidsbereik ten slotte is de verhouding het grootst om een progressieve reactie op de bewegingen van het stuurwiel en een maximale stabiliteit van de auto te verkrijgen.

Het gebruik van het VGRS-systeem biedt een uitstekende bestuurdersfeedback met een geraffineerde stuurbediening bij lage snelheden, minder onderstuur, een betere respons op stuurcorrecties in de bochten en een minimale stuurinspanning om van rijstrook te veranderen.

De VGRS-actuator is ook verbonden met het geavanceerde VDIM-systeem (Vehicle Dynamics Integrated Management) van de GS. Als de auto zijn grenzen nadert wordt de stuurhoek van de voorwielen geoptimaliseerd om zo de stabiliteit van de auto te waarborgen met aan minimum aan correctie door de bestuurder.

Ophanging met AVS-systeem (adaptieve variabele schokdemping) De nieuwe Lexus GS beschikt over een ophanging met dubbele triangels voor en een meervoudige wieldraagarmen (multilinkophanging) achter die een hoogstaand rijcomfort aan een dynamische wegligging en wendbaarheid koppelt, zoals dat van een luxueuze sportsedan verwacht mag worden.

De voorwielophanging combineert een licht ophangpunt van gesmeed aluminium met een torsienbestendige stalen bovenarm en vooraan geplaatste stuurbekrachtiging om een lineaire respons, een precieze stuurcontrole en een onberispelijke rechtuitstabiliteit bij hoge snelheden mogelijk te maken. In combinatie met de grotere veerweg van de wielen en de grotere stuurhoek komen de op hoge prestaties gerichte schokdempers met enkele buis en grotere zuigerdiameter, het rijcomfort, het stuurgevoel, de wegligging en de controle ten goede. Verder beperken de schokdempers ook het doorgeven van schokken aan de carrosserie. De grote, met vloeistof gevulde lagerbus op de onderste ophangingsarm houdt de trillingen nog meer onder controle.

Op de achteras wordt de geavanceerde multilinkophanging gecombineerd met stabilisatorstangen en een aluminium draagarm. De stijvere ophanging met een lager onafgeveerd gewicht bevordert een optimaal rijcomfort met een uitstekende stabiliteit in de bochten. Het gebruik van dubbele draagarmen boven en geïntegreerde lagerschalen en wielnaven resulteert in een hogere stijfheid en een lager gewicht. Door de schokdempers op dezelfde draagarm als de schroefveren te plaatsen, is bovendien een grotere kofferruimte verkregen.

De GS430 is voorzien van nieuwe adaptieve variabele schokdemping (AVS) die de bestuurder in staat stelt te kiezen uit twee instellingen die met een schakelaar naast de versnellingspook geactiveerd worden: âNormalâ voor een maximum aan rijcomfort en âSportâ voor een dynamische controle en een preciezere respons op stuuruitslag in de bochten.

AVS past de demping van de vier wielen afzonderlijk aan op basis van gegevens van talloze sensoren om zo de dempingskracht van elke schokdemper te optimaliseren. De toerentalsensor, de snelheidssensor bij de voorwielen, de stuursensor, de remlichtsensor en de drie sensoren die de verticale bewegingen meten, sturen informatie door naar een controlecomputer die ze interpreteert en gebruikt om de schokdempers te regelen.

Het AVS-systeem past de dempingskracht van de schokdempers dus ook aan aan het rijgedrag van de bestuurder, de bewegingen van de carrosserie en de staat van het wegdek.

Wanneer de bestuurder de âSportâ modus van het AVS-systeem selecteert, vergroot het verschil tussen de dempingskracht van de binnenste en buitenste schokdempers in bochten om het overhellen van de carrosserie verder te beperken. Tegelijk vermindert het VGRS-systeem de bekrachtiging terwijl de elektrische stuurbekrachtiging (EPS) gelijktijdig zorgt voor een directere respons. Deze maatregelen minimaliseren samen het overhellen, scherpen de wegligging van de auto aan en optimaliseren het stuurgevoel.

In combinatie met de grotere geventileerde schijfremmen voor (334 mm) en achter (310 mm), zorgen de remblokken met een verhoogde wrijvingscoëfficiënt voor nog meer stopkracht bij de GS. Het Pre-Crash Safety System op de President-uitvoeringen werkt samen met de adaptieve variabele schokdemping (AVS) om zo de duikneiging bij hard remmen te beperken.

Veiligheid
Pre-Crash Safety System (PCS)
Het standaard op de President geleverde Pre-Crash Safety System bestaat uit een radar die obstakels voor het voertuig detecteert. Vervolgens vergelijkt het de gemeten gegevens met onder meer de voertuigsnelheid en de stuurhoek om te bepalen of een botsing onvermijdelijk is. Is dat het geval, dan trekt het systeem de gordels strak en activeert het alvast het remsysteem. Het systeem komt in actie vóórdat de grenzen van de Lexus zijn bereikt. Conventionele systemen voor de actieve veiligheid treden pas in werking als die grenzen al zijn gepasseerd.

Adaptieve cruise control (ACC)
Als aanvulling op het PCS-systeem beschikt de nieuwe GS ook over een adaptieve cruise control (ACC). Het systeem biedt twee functies: het kan een constante snelheid aanhouden en de afstand tussen autoâs regelen. Het aanhouden van de snelheid gebeurt zoals bij een klassieke cruise control. De afstandsregeling kan een onderscheid maken tussen autoâs die recht voor de Lexus rijden en autoâs op een andere rijstrook. Het systeem gebruikt de PCS-sensor met high frequency radar in combinatie met de cruise control, de deceleratieregeling, de volgfunctie en de bediening van het gaspedaal om de GS automatisch af te remmen en de snelheid af te stemmen op die van zijn voorligger. Zodra de weg vrij is, accelereert de auto weer tot de vooraf ingestelde snelheid.

Met een knop op het stuur kan de bestuurder een grote, middelgrote of kleine afstand tussen de twee voertuigen selecteren. De instellingen van het systeem worden weergegeven op het multifunctionele scherm van de GS.

Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM)
De nieuwe GS430 beschikt over het allernieuwste Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) systeem van Lexus om de prestaties, de tractie en de stabiliteit van de auto te optimaliseren. Met behulp van uiteenlopende gegevens van diverse sensoren in de auto koppelt het VDIM-systeem diverse actieve veiligheidssystemen zoals de elektronisch gestuurde remmen (ECB), de onafhankelijke remmen rondom, het antiblokkeerremsysteem (ABS), de elektronische remkrachtverdeling (EBD), de tractiecontrole (TRC) en de stabiliteitsregeling (VSC) aan de elektronische stuurbekrachtiging (EPS) en de variabele bekrachtiging (VGRS).

Door alle zaken zoals motorkracht, remmen en stuurinrichting op een geïntegreerde manier te sturen, optimaliseert VDIM niet alleen de werking van de remmen, de stabiliteitsregeling en de tractiecontrole, maar draagt het systeem ook bij aan de totale wegligging van de auto.

Terwijl klassieke stabiliteitssystemen pas geactiveerd worden nadat de auto zijn grenzen heeft bereikt, activeert VDIM de controlesystemen voor de auto aan zijn limieten zit. Daardoor komen de limieten verder te liggen en gedraagt de auto zich tegen die limieten aan ook beter dankzij een minder opdringerige interventie. Het resultaat: nog meer rijplezier.

Op een wegdek met verschillende grip links en rechts, trekt de auto automatisch naar de kant met de grootste wrijvingscoëfficiënt. Op dat ogenblik grijpt VDIM in via de elektrische stuurbekrachtiging en het VGRS-systeem om de stuurhoek te wijzigen en zo de ongelijke vertragingskrachten links en rechts te compenseren. Zo hoeft de bestuurder nauwelijks zelf te corrigeren om in een rechte lijn te remmen.

Wanneer ongelijke grip de auto tijdens het accelereren naar de kant met de minste wrijving stuurt, zal VDIM de stuurhoek op dezelfde manier corrigeren om de auto stabiel te houden.

In geval van overstuur activeert het VDIM-systeem automatisch tegenstuur met behulp van het EPS- en VGRS-systeem dat samenwerkt met het remsysteem om spinnende wielen onder controle te houden zonder dat de bestuurder aan het stuur hoeft te draaien. De VGRS-actuator genereert stabiliserende bewegingen door de stuurhoek van de voorwielen te regelen naar gelang de hoeveelheid zijwaartse slip. In dergelijke omstandigheden is er minder sprake van vertraging die inherent is aan klassieke systemen en ontstaat een vloeiende en sportieve manier van rijden.

In geval van gematigd onderstuur vermindert het systeem motorvermogen en benut het de remmen om de auto automatisch te stabiliseren. In het geval van overmatig onderstuur echter zal slip van de voorwielen gecompenseerd worden door het VGRS-systeem en het EPS-systeem. In combinatie met het VDIM-systeem dat de motoroutput en de rembediening regelt, blijft de auto stabiel.

Het geavanceerde ECB-systeem (Electronically Controlled Braking) is gekoppeld aan een wegrijhulp op hellingen (Hill Start Assist Control). Dat systeem detecteert spinnende wielen bij het vertrekken op een helling en verhoogt automatisch de remdruk van de vier wielen om de bestuurder genoeg tijd te geven om zijn voet van het rempedaal naar het gaspedaal te verplaatsen zonder dat de auto achteruit rolt.

Airbags
De Lexus GS heeft tot 12 airbags: variabele SRS-airbags voor (Supplemental Restraint System), knieairbags voor de bestuurder en de voorpassagier, zijairbags voor- en achter en gordijnairbags voor- en achter. Het geavanceerde SRS-systeem activeert de variabele airbags. Sensoren bepalen de ernst van de aanrijding en de kracht waarmee de airbags in actie komen.

Intelligente meesturende koplampen (i-AFS) & bandendrukcontrole (TPWS) De nieuwe GS beschikt verder standaard over intelligente meesturende koplampen (i-AFS), die de HID Xenon koplampen tot 15 graden draaien om zo de bocht te verlichten.

De bandendrukcontrole (Tyre Pressure Warning System, TPWS) kan drukverlies in een of meerdere banden detecteren en de bestuurder waarschuwen via een lampje op het dashboard.