STAP
STAP vraagt supermarkten te stoppen met prijsacties voor bier
Consumptie van bier speelt rol bij veel alcoholproblemen
STAP vraagt deze week de supermarktketens in Nederland te stoppen met
het stunten met bierprijzen. STAP vindt het niet verantwoord dat
supermarkten een potentieel verslavend product structureel inzetten om
klanten te lokken.
Supermarkten: elke dag korting op bier
Uit onderzoek van STAP in 2002, 2003 en 2004 blijkt dat supermarkten
zeer regelmatig bier aanbieden tegen een korting van gemiddeld 25%.
Het kopen van bier wordt aantrekkelijk gemaakt door soms extreem lage
prijzen of kwantumkortingen. De prijskortingen liepen in de zomer van
2004 uiteen van 2% tot 58%. Niet zelden wordt bier verkocht beneden de
inkoopsprijs. Op een speciale bierwebsite kunnen klanten zelfs
dagelijks nagaan welke korting op bier de verschillende supermarkten
aanbieden.
Consumptie van bier speelt rol bij veel alcoholproblemen
Bier is in Nederland de meest gedronken alcoholhoudende drank. Van
alle alcohol die in Nederland geconsumeerd wordt, wordt ongeveer de
helft gedronken via bier. De consumptie van wijn en van sterke drank
zijn samen verantwoordelijk voor de andere helft. Vooral jongens en
mannen geven de voorkeur aan bier. Onder deze doelgroep komen ook de
meeste problemen voor als gevolg van overmatig alcoholgebruik. Geschat
wordt dat er ruim 820 duizend mensen met alcoholafhankelijkheid of
-misbruik zijn in Nederland: 4,5 keer meer mannen dan vrouwen. Recent
onderzoek wees op ruim 10% probleemdrinkers onder de Nederlandse
bevolking. Probleemdrinkende mannen zijn er vier keer zo veel als
vrouwen: ruim 16% van de mannen tussen 16 en 69 jaar is
probleemdrinker.
Lagere prijs werkt alcoholproblemen in de hand
Distrifood rapporteerde vandaag dat de prijzenoorlog tussen
supermarkten een prijsverlaging voor bier heeft veroorzaakt van 7,1%.
Onderzoek leert dat een lagere prijs het alcoholgebruik in onze
samenleving en daarmee het aantal probleemdrinkers zal doen toenemen
(Babor 2004). In 2001 heeft om die reden de Tweede Kamer opgeroepen
tot een wettelijk verbod op stuntaanbiedingen en dumpprijzen van drank
(motie Van der Vlies, kamerstuk 27565, nr 16). In 2003 gaf Hoogervorst
in antwoord op kamervragen aan dat ' een potentieel verslavende
stof als alcohol zich nu eenmaal niet leent voor stuntpraktijken.
Lagere prijzen verlagen de drempel om te kopen' (Tweede Kamer,
2002-2003, Aanhangsel 1606).
STAP: prijskortingen roepen om hogere bieraccijns
Het stimuleren van bieraankopen door lage prijzen en prijskortingen
kan alleen worden ingeperkt met een prijsverhoging. Middels een
verhoging van de bieraccijns zou dit vanuit oogpunt van de
volksgezondheid dit kunnen gebeuren. De bieraccijns is in Nederland
relatief laag, terwijl bier juist de meest gedronken alcoholhoudende
drank is.
STAP (Stichting Alcoholpreventie)
dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur
STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de
overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve
voorlichting.
STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ravellaan 88
3533 JP Utrecht
Postbus 8181
3503 RD Utrecht
T: 030-6565041
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
W: www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholbeleid.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl
www.alcoholenzwangerschap.nl
29 mrt 05 16:47