Barco
U2 Vertigo Tour, een feest voor de ogen met
revolutionaire Barco technologie
Kuurne, België, 29 maart 2005. U2s langverwachte Vertigo tour die
gisteren in San Diego, de Verenigde Staten, startte, overweldigde
duizenden fans met spectaculaire, nooit geziene podium-, video- en
verlichtingsontwerpen.
Barco, Innovative Designs en XL Video, drie van oorsprong Belgische
leveranciers aan de professionele entertainmentmarkt, sloegen de
handen in elkaar om het spectaculaire ontwerp (showontwerp door Willie
Williams) van de jongste U2 tour te verwezenlijken. Alle
visualisatie-aspecten van de show, gaande van de verscheidene
projectie-opstellingen (waarbij gebruik gemaakt wordt van Barco RLM
G5s & ELM G10s) tot de videogedreven LED projectie-eenheden, de
beeldverwerking (Barco Folsom Encore) of de nieuwe revolutionaire
MiSPHERE gordijnen boven het centrale podium, werden ontworpen,
geïntegreerd en vervaardigd door Barco of Innovative Designs en
geleverd door Barcos verhuurpartner, XL Video.
Het visuele element van de show dat het meeste ontzag inboezemde, is
een minuscule LED sferische module die omgeven is door een plastic
omhulsel en MiSPHERE genoemd wordt. Speciaal
ontworpen en ontwikkeld voor de Vertigo tour door Barco in zijn R&D
hoofdkwartier in België, verheft de MiSPHERE het gebruik van LED
technologie in de concertmarkt tot een hoger niveau.
De MiSPHERE, met 360° kijkhoek, een ondoorzichtig, lichtverspreidend
omhulsel en de mogelijkheid om zowel video als gegevens weer te geven,
overbrugt de kloof tussen bestaande video- en verlichtingsproducten,
waardoor het gebruikt kan worden voor beide toepassingen. Individuele
MiSPHERES kunnen worden samengevoegd tot een ketting, verschillende
kettingen vormen op hun beurt een 3D-visualisatiegordijn. Elke
MiSPHERE fungeert als pixel binnen het gordijn, en maakt het mogelijk
over het hele gordijn beelden te tonen en verlichtingseffecten te
simuleren, terwijl een doorkijkeffect en een kijkeffect vanuit
meerdere hoeken bereikt wordt voor het publiek rond het podium.
Hoog boven het centrale podium
hangen de MiSPHERE kettingen, die elk uit 64 bollen bestaan en in
totaal 9 meter lang zijn. In totaal 189 kettingen (bestaande uit 12000
bollen) vormen samen zeven 3D gordijnen die de fans toelaten aan elke
zijde van het podium een perfect zicht te hebben op de beelden die op
de gordijnen boven de band getoond worden. Indien nodig kan het
digitale gordijn ingetrokken of verlaagd worden doorheen de show.
Barcos Folsom Encore speelt een cruciale rol in de show; het is een
showcontrolesysteem dat met een druk op de knop geavanceerde
videobewerking en presentatiecontrole toelaat. Barcos Folsom Encore,
die verscheidene aspecten van de show samenbrengt, voorziet in
bronselectie, geavanceerde venstereigenschappen, naadloze overgangen,
video-effecten en geïntegreerde controle. De modulaire, aanpasbare
architectuur van de Encore laat het systeem toe een breed gamma aan
showconfiguraties te ondersteunen. Het systeem kan op efficiënte wijze
1 tot 32 schermen met elke combinatie van onafhankelijke displays of
naadloze grootschermdisplayelementen ondersteunen.
De U2 Vertigo tour brengt een aantal van de belangrijkste spelers op
de AV markt samen om een ingewikkeld podium-, video- en
verlichtingsontwerp te realiseren.
De onberispelijke integratie van alle elementen van de show is het
resultaat van maandenlange voorbereiding en samenwerking door alle
betrokken partijen.
Wij zijn er enorm trots op deel te mogen uitmaken van dit
grensverleggende project, zegt Stephan Paridaen, President van Barcos
Media & Entertainment divisie. Een revolutionair product als de
MiSPHERE in minder dan 6 maanden ontwerpen, vervaardigen en leveren,
bevestigt Barcos engagement om de technologie vooruit te stuwen binnen
de rental & staging markten. Samen met onze verhuurpartner XL Video en
onze creatieve partner Innovative Designs, hebben we de creatieve
aspecten van een show helpen realiseren, die het komende jaar
miljoenen fans op concerten overal ter wereld zal overweldigen.
Rene De Keyzer, Managing Director van XL Video, voegt daaraan toe: XL
Video is altijd al een early adopter van grensverleggende
technologieën geweest, omdat we geloven dat we op die manier een extra
service kunnen leveren aan onze klanten, die enkel het allerbeste
vragen. Onze nauwe samenwerking met Barco en Innovative Designs heeft
tot een sterke verbondenheid geleid, die ons hielp de Vertigo tour te
realiseren.
Frederic Opsomer van Innovative Designs, die gespecialiseerd is in het
ontwerp en de vervaardiging van op maat gemaakte videoschermen voor
speciale projecten, geeft de essentie van dit project weer: Je hebt
een band als U2 nodig om creativiteit en technologie een duwtje in de
rug te geven.
Belangrijkste showinformatie:
-Showontwerper: Willie Williams
-Directeur verlichtingsontwerp: Bruce Rahmus
-Video ontwerper: Stefaan Desmet
-Barco verhuurpartner: XL Video (www.xlvideo.tv)
-Apparatuur ontworpen en vervaardigd door Barco (www.events.barco.com)
en Innovative Designs (www.id-be.com)
Lijst van apparatuur:
189 MiSPHERE kettingen
4 x Barco G10 projectoren
5 x Barco G5 projectoren
5 x Folsom Encore beeldprocessoren
Barco Media & Entertainment, een divisie van Barco, levert
gespecialiseerde visualisatieoplossingen die beantwoorden aan de
behoeften van de Media & Entertainment markten. De divisie telt namen
als U2, Louis Vuitton, Madonna, Daimler Chrysler en installaties voor
Merrill Lynch, Kinepolis, China Film Group, Bank of America, Deutsche
Bank, Reliant Park Stadium (VSA) en de Hala Sazka Arena in Praag tot
zijn belangrijkste referenties.
Meer informatie over onze nieuwste producten vindt u op
www.events.barco.com .
Over Barco
Barco, een internationaal bedrijf met hoofdzetel in Kortrijk, België,
levert visualisatie- en display-oplossingen voor professionele
markten. Barco ontwerpt en ontwikkelt oplossingen voor
grootschermvisualisatie, visualisatiesystemen voor levenskritische
toepassingen en systemen voor visuele inspectie. Barco is wereldwijd
actief en heeft eigen vestigingen voor Sales & Marketing, Customer
Support, Onderzoek & Ontwikkeling en Productie in Europa,
Noord-Amerika en Asia Pacific. Barco is genoteerd op Euronext Brussel
en maakt deel uit van de Next 150-index (Euronext: BAR; Reuters:
BARBt.BR; Bloomberg: BAR BB).
Contacts
JP Tanghe
President Corporate Communication & Investors Relations
Barco nv
Phone:+32 56 26 23 22
Fax:+32 56 26 22 62
jp.tanghe@barco.com