Barco


U2 Vertigo Tour, een feest voor de ogen met revolutionaire Barco technologie
Kuurne, België, 29 maart 2005. U2s langverwachte Vertigo tour die gisteren in San Diego, de Verenigde Staten, startte, overweldigde duizenden fans met spectaculaire, nooit geziene podium-, video- en verlichtingsontwerpen.

Barco, Innovative Designs en XL Video, drie van oorsprong Belgische leveranciers aan de professionele entertainmentmarkt, sloegen de handen in elkaar om het spectaculaire ontwerp (showontwerp door Willie Williams) van de jongste U2 tour te verwezenlijken. Alle visualisatie-aspecten van de show, gaande van de verscheidene projectie-opstellingen (waarbij gebruik gemaakt wordt van Barco RLM G5s & ELM G10s) tot de videogedreven LED projectie-eenheden, de beeldverwerking (Barco Folsom Encore) of de nieuwe revolutionaire MiSPHERE gordijnen boven het centrale podium, werden ontworpen, geïntegreerd en vervaardigd door Barco of Innovative Designs en geleverd door Barcos verhuurpartner, XL Video.

Het visuele element van de show dat het meeste ontzag inboezemde, is een minuscule LED sferische module die omgeven is door een plastic omhulsel en MiSPHERE genoemd wordt. Speciaal ontworpen en ontwikkeld voor de Vertigo tour door Barco in zijn R&D hoofdkwartier in België, verheft de MiSPHERE het gebruik van LED technologie in de concertmarkt tot een hoger niveau.

De MiSPHERE, met 360° kijkhoek, een ondoorzichtig, lichtverspreidend omhulsel en de mogelijkheid om zowel video als gegevens weer te geven, overbrugt de kloof tussen bestaande video- en verlichtingsproducten, waardoor het gebruikt kan worden voor beide toepassingen. Individuele MiSPHERES kunnen worden samengevoegd tot een ketting, verschillende kettingen vormen op hun beurt een 3D-visualisatiegordijn. Elke MiSPHERE fungeert als pixel binnen het gordijn, en maakt het mogelijk over het hele gordijn beelden te tonen en verlichtingseffecten te simuleren, terwijl een doorkijkeffect en een kijkeffect vanuit meerdere hoeken bereikt wordt voor het publiek rond het podium.

Hoog boven het centrale podium hangen de MiSPHERE kettingen, die elk uit 64 bollen bestaan en in totaal 9 meter lang zijn. In totaal 189 kettingen (bestaande uit 12000 bollen) vormen samen zeven 3D gordijnen die de fans toelaten aan elke zijde van het podium een perfect zicht te hebben op de beelden die op de gordijnen boven de band getoond worden. Indien nodig kan het digitale gordijn ingetrokken of verlaagd worden doorheen de show.

Barcos Folsom Encore speelt een cruciale rol in de show; het is een showcontrolesysteem dat met een druk op de knop geavanceerde videobewerking en presentatiecontrole toelaat. Barcos Folsom Encore, die verscheidene aspecten van de show samenbrengt, voorziet in bronselectie, geavanceerde venstereigenschappen, naadloze overgangen, video-effecten en geïntegreerde controle. De modulaire, aanpasbare architectuur van de Encore laat het systeem toe een breed gamma aan showconfiguraties te ondersteunen. Het systeem kan op efficiënte wijze
1 tot 32 schermen met elke combinatie van onafhankelijke displays of naadloze grootschermdisplayelementen ondersteunen.

De U2 Vertigo tour brengt een aantal van de belangrijkste spelers op de AV markt samen om een ingewikkeld podium-, video- en verlichtingsontwerp te realiseren. De onberispelijke integratie van alle elementen van de show is het resultaat van maandenlange voorbereiding en samenwerking door alle betrokken partijen.

Wij zijn er enorm trots op deel te mogen uitmaken van dit grensverleggende project, zegt Stephan Paridaen, President van Barcos Media & Entertainment divisie. Een revolutionair product als de MiSPHERE in minder dan 6 maanden ontwerpen, vervaardigen en leveren, bevestigt Barcos engagement om de technologie vooruit te stuwen binnen de rental & staging markten. Samen met onze verhuurpartner XL Video en onze creatieve partner Innovative Designs, hebben we de creatieve aspecten van een show helpen realiseren, die het komende jaar miljoenen fans op concerten overal ter wereld zal overweldigen.

Rene De Keyzer, Managing Director van XL Video, voegt daaraan toe: XL Video is altijd al een early adopter van grensverleggende technologieën geweest, omdat we geloven dat we op die manier een extra service kunnen leveren aan onze klanten, die enkel het allerbeste vragen. Onze nauwe samenwerking met Barco en Innovative Designs heeft tot een sterke verbondenheid geleid, die ons hielp de Vertigo tour te realiseren.

Frederic Opsomer van Innovative Designs, die gespecialiseerd is in het ontwerp en de vervaardiging van op maat gemaakte videoschermen voor speciale projecten, geeft de essentie van dit project weer: Je hebt een band als U2 nodig om creativiteit en technologie een duwtje in de rug te geven.

Belangrijkste showinformatie:

-Showontwerper: Willie Williams

-Directeur verlichtingsontwerp: Bruce Rahmus
-Video ontwerper: Stefaan Desmet

-Barco verhuurpartner: XL Video (www.xlvideo.tv)
-Apparatuur ontworpen en vervaardigd door Barco (www.events.barco.com) en Innovative Designs (www.id-be.com)

Lijst van apparatuur:
189 MiSPHERE kettingen
4 x Barco G10 projectoren
5 x Barco G5 projectoren
5 x Folsom Encore beeldprocessoren

Barco Media & Entertainment, een divisie van Barco, levert gespecialiseerde visualisatieoplossingen die beantwoorden aan de behoeften van de Media & Entertainment markten. De divisie telt namen als U2, Louis Vuitton, Madonna, Daimler Chrysler en installaties voor Merrill Lynch, Kinepolis, China Film Group, Bank of America, Deutsche Bank, Reliant Park Stadium (VSA) en de Hala Sazka Arena in Praag tot zijn belangrijkste referenties.

Meer informatie over onze nieuwste producten vindt u op www.events.barco.com .

Over Barco
Barco, een internationaal bedrijf met hoofdzetel in Kortrijk, België, levert visualisatie- en display-oplossingen voor professionele markten. Barco ontwerpt en ontwikkelt oplossingen voor grootschermvisualisatie, visualisatiesystemen voor levenskritische toepassingen en systemen voor visuele inspectie. Barco is wereldwijd actief en heeft eigen vestigingen voor Sales & Marketing, Customer Support, Onderzoek & Ontwikkeling en Productie in Europa, Noord-Amerika en Asia Pacific. Barco is genoteerd op Euronext Brussel en maakt deel uit van de Next 150-index (Euronext: BAR; Reuters: BARBt.BR; Bloomberg: BAR BB).

Contacts

JP Tanghe
President Corporate Communication & Investors Relations Barco nv

Phone:+32 56 26 23 22
Fax:+32 56 26 22 62
jp.tanghe@barco.com