VVD



Nieuws

29 mrt 2005 - Externe veiligheid en ketenstudies
chloor, amoniak en LPG

Op 23 maart 2005 heeft de Tweede Kamer een debat gevoerd over externe veiligheid en de uitkomsten van een onderzoek naar vervoersketens van amoniak, chloor en LPG. Hieronder staat de inbreng van Paul de Krom in dit debat.

Inleiding

Ik begin het kabinet te complimenteren met de analyse van de veiligheid in de ketens van chloor, ammoniak en LPG. Voorzover ik weet is het een unicum dat hele ketens op veiligheidsaspecten zijn doorgelicht met behulp van een kosten-baten analyse. De problematiek wordt daarmee inzichtelijk en biedt de politiek een goed handvat om keuzes te maken. Het effect is ongetwijfeld ook dat externe veiligheid bij bestuurders op allerlei niveau?s, en bij het bedrijfsleven, deel gaat uitmaken als er beslissingen moeten worden genomen over ruimtelijke ordening, infrastructuur etc. En dat is ronduit winst. Maar ik voeg daar direct aan toe: het heeft wel 2,5 jaar geduurd. En we zijn er nog niet: een groot aantal vervolgonderzoeken wordt aangekondigd. Ongetwijfeld door allerlei adviesbureau?s, consulenten en ambtenaren in grote dank aanvaard.

LPG tankstations

Bij mij roept dit de vraag op wat we vandaag eigenlijk besluiten. Niet veel. Het Kabinet schetst alleen maar een perspectief. Uit het hele pakket blijkt maar 1 voornemen rijp te zijn voor een besluit: het saneren van LPG stations in de binnensteden. Daarover bestaat tussen de sector en het Rijk overeenstemming, en zijn de budgetten beschikbaar. Mijn fractie kan zich daar in vinden. Mijn fractie is met het Kabinet van mening dat het fiscale regime voor LPG gehandhaafd moet blijven zolang de milieuvoordelen ten opzichte van de alternatieven er nog zijn. Maar het Kabinet moet ook duidelijk zijn voor welke periode het fiscale regime minimaal blijft gelden. Je kunt niet van de sector verwachten een investering van 30 miljoen te doen en intussen boven de markt laten hangen dat overmorgen het fiscale regime zomaar kan wijzigen. De investering moet immers worden terugverdiend. Mijn fractie wil die duidelijkheid van het Kabinet op dit punt.

Nuchter Omgaan met Risico's

Ik heb vaak gezegd dat de milieu-euro dáár moet worden ingezet waar het rendement het hoogst is. Het Kabinet heeft daarop tot mijn genoegen de notitie 'nuchter omgaan met risico's' op tafel gelegd. Maar wat blijkt: in antwoord op vraag 43 zegt het Kabinet dat dat beleidsuitgangspunt geen rol heeft gespeeld in de ketenstudies. De systematiek van de risicoladder is niet toegepast. Er is dus geen prioriteitstelling, noch van de voorgestelde maatregelen van LPG en ammoniak ten opzichte van elkaar, noch ten opzichte van andere milieu- en externe veiligheidsrisico?s. Ik wil weten of het Kabinet gevolgen verbindt aan het feit dat het risico van een dijkdoorbraak vele malen groter is dan het risico van een ongeval met ammoniak transport. Of dat het risico op vroegtijdig overlijden tengevolge van luchtkwaliteitsproblemen groter is dan tengevolge LPG transporten. Dan weet ik tenminste waar ik met prioriteit mijn geld moet inzetten. Maar nu blijft het een hap-snap, geïsoleerde benadering dat weinig te maken heeft met nuchter omgaan met risico?s. Ik vind dit onbegrijpelijk. Gooit het Kabinet de benadering van nuchter omgaan met risico?s nu weer het raam uit? Waarom is dit hier niet toegepast? Mijn fractie neemt hier geen genoegen mee. Ik wil dat de systematiek uit ?Omgaan met risico?s? wordt toegepast. Wanneer is de multi-criteria analyse trouwens gereed die het kabinet heeft toegezegd en waarom ik heb gevraagd? Graag een reactie.

Yara Sluiskil

Uiteraard moet de fabriek het ALARA principe volgen en wat mij betreft de best available techniques inzetten. De overheid moet daarop ook toezien, daarover geen twijfel. Maar de vraag is bovendien: welke overheid? Ik begrijp dat de provincie Zeeland als bevoegd gezag al uitgebreid met het bedrijf in gesprek is en dat die gesprekken goed lopen. Waarom bemoeit het Rijk er zich dan mee? Waarom kunnen we dat niet aan de provincie overlaten? Graag een nadere toelichting van het Kabinet.

Transport Ammoniak

Het CPB meldt dat de kosten van het voorgestelde perspectief m.b.t. ammoniaktransport excessief is ten opzichte van de baten. Nergens wordt het plaatsgebonden of het groepsrisico overschreden. Waarom moet ammoniaktransport dan toch verschuiven van het spoor naar de binnenvaart? Omdat, zo zegt het Kabinet, de effecten van een ongeluk zo groot zijn dat de maatschappij wordt ontwricht. Met deze redenering gooit het Kabinet de risicobenadering de deur uit. Risico = kans x effect. In de motivatie van het Kabinet gaat het alleen om het effect. Weg risicobenadering. Wél van toepassing in deze redenering is het voorzorgbeginsel. Maar dat is niet letterlijk als uitgangspunt voor het beleid in de visie van het Kabinet genoemd. Of het moet de opmerking zijn dat risicoperceptie een belangrijke rol speelt. Ik kan niet anders concluderen dat dit inderdaad niet één van de, maar de overwegende motivering is het ammoniak van het spoor naar de binnenvaart te verhuizen. Terwijl het veilig transport pakket railvervoer veruit de goedkoopste optie is (3,2 mln.). KPMG verwacht bovendien dat de vraag naar ammoniak in de toekomst zal dalen en lost het probleem zich misschien vanzelf op. Hoe legt het Kabinet dit nu allemaal uit? Graag een reactie hierop. Overigens: de risicoperceptie wordt voor een groot deel bepaald door eerlijke en open communicatie aan burgers. Dat is een essentiële voorwaarde om ongerechtvaardigde onrustgevoelens bij mensen weg te nemen. Wie is hier volgens het kabinet primair verantwoordelijk voor? Bedrijfsleven of overheid? Als dat de overheid is mis ik een duidelijk beleid. Graag duidelijkheid hierover. Voor een structurele oplossing om het ammoniaktransport te verminderen mag de houding van AKZO overigens als voorbeeld dienen. Door alles te concentratie stoppen de chloortransporten grotendeels in 2006. De wijze waarop dit is gebeurd, in overleg tussen overheid en bedrijfsleven, is prima. Ik hoop dat anderen dit voorbeeld in de toekomst kunnen volgen. Met het overbrengen van de kunstmestproductie naar Geleen bijvoorbeeld zou 80 procent van het ammoniakvervoer kunnen vervallen.

Transport per rail

In aansluiting daarop: mijn fractie steunt het perspectief van het Kabinet om zoveel mogelijk gevaarlijke stoffen via de Betuweroute te laten lopen. Maar een concrete uitwerking hoe het Kabinet dit denkt te bereiken heb ik nog nergens gezien, behalve 1 opmerking dat dat via de WVGS zou kunnen. Maar is het niet zo dat de klant de facto het transportmiddel bepaalt? Is het afdwingen daarvan überhaupt wel mogelijk zonder vergaand in de markt in te grijpen en zo de concurrentie c.q. exportpositie fundamenteel aan te tasten (LPG)? Graag uitleg van het Kabinet op dit punt. Ik wil ook graag een nadere toelichting op de stand van zaken bij Microchemie. De plannen/ontwikkelingen zijn in de studie niet meegenomen. Mijn fractie vindt het onwenselijk dat nieuwe ammoniaktransporten worden gecreëerd terwijl we de bestaande proberen in te dammen. In het Regeerakkoord is afgesproken dat, tenzij er specifieke Nederlandse omstandigheden zijn om het anders te doen dan de rest van Europa, we zoveel mogelijk aansluiten bij Europees beleid. De benadering van het groepsrisico is behalve in Zwitserland alleen bekend in Nederland. De benodigde milieuvergunning voor spooremplacementen is een Nederlands verschijnsel, in andere landen vindt men de vervoerswetgeving (het RID, Reglement International cencernant le transport des marchandises dangereuses par chemin le fer) voldoende. Welke specifieke Nederlandse omstandigheden nopen ons ertoe het anders te doen? Overigens leidt de verschillende interpretatie van ?rangeren?die door verschillende gemeenten wordt gehanteerd tot bizarre situaties. De ene gemeente hanteert dit begrip strikt, wat leidt tot de noodzaak van een milieuvergunning en dus een feitelijk verbod op doorvoer. Vervolgens wordt het transport omgeleid ? en dus afgewenteld ? door of langs andere gemeenten. Een voorbeeld: door de gemeenten Uitgeest werd een locomotiefwissel ?s nachts niet toegestaan vanwege geluidhinder. Het transport moest vervolgens via de Velsertunnel en het toch al overbelaste baanvak Amsterdam ? Haarlem worden geleid. Terwijl dit transport via de veel veiliger route via de Hemtunnel had kunnen lopen. Is het kabinet met deze problematiek bekend en hoe kijkt het hier tegenaan? Een kleiner deelbelang van 1 gemeenten lijkt als gevolg te hebben dat overall minder veiligheid wordt bereikt. Wat zijn we nu aan het doen?

Wegtransport LPG

Wat betreft het transport van LPG over de weg lijkt de situatie als volgt: met uitzondering van het aanbrengen van hittewerende coatings leiden alle andere alternatieven slechts tot een marginale verbetering van de risico-situatie. Veel concrete maatregelen worden niet aangekondigd. Op korte termijn zou ingezet moeten worden op herrroutering, waarbij ik de vraag stel wat de concrete mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld in Amsterdam bij de A/9, A/10, en wat de PM post voor indirect verlies aan ruimtegebruik zou zijn. Maar het mooist is natuurlijk het aanbrengen van hittewerende coatings. Maar dat kan alleen maar in internationaal verband. Wanneer verwacht het Kabinet dit te realiseren? Welke concrete stappen worden gezet?

Transport LPG rail

Transport van LPG via de binnenvaart lijkt wel voordelen te hebben boven railtransport. Maar toch is de winst klein. Afgezien nog van de vraag of je het praktisch gezien wel kúnt afdwingen. En afgezien van het feit dat Europa juist in de omgekeerde richting gaat. Van alle maatregelen is de netto contante waarde negatief. De kosten per statistisch bespaard mensenleven zijn excessief (138 mln. tot 24 mld. euro). Dus ook hier vraag ik me in alle ernst af wat de winst is. Zeker als je bedenkt dat railvervoer al relatief veilig is en in de toekomst alleen maar veiliger zal worden. Mijn voorlopige conclusie is dat we het voorlopig zullen moeten zoeken in langzamer rijden in groene golven waarbij de vraag dan weer is tot welke capaciteitsverlies dit leidt. Graag een reactie.

Knelpunten

In bijna alle alternatieven lijken de Drechtsteden het kind van de rekening te worden. Elders worden de veiligheidsrisico's minder, maar daar hoger. Waarom vindt het kabinet dit een verantwoorde keuze, ook gelet op de geringe veiligheidswinst die overall wordt geboekt? Mij is niet duidelijk wat het kabinet hier tegenover stelt. Ik vraag ook speciale aandacht voor de situatie rond Amsterdam.

Verantwoordelijkheid transport

De vraag die niet eenduidig wordt beantwoord, is waar de verantwoordelijkheid m.b.t. de veiligheid van het transport ligt: bij het Rijk, de gemeenten, de netbeheerder of de vervoerder. Graag een beschouwing van het Kabinet daarover. Ik vind wel dat het Rijk, in ieder geval als er sprake is van regionaal overschrijdend verkeer, de regierol moet hebben en doelvoorschriften moet vast stellen. Maar dat doet het Rijk nu juist niet. De neiging is nu om allerlei technische oplossingen te kiezen zoals het al of niet aanbrengen van coatings. Ik vraag mij in alle ernst af: is dit wel de juiste weg? Moet de overheid zich wel met technische oplossingen bemoeien? Graag een toelichting.

Conclusies

Mijn conclusies zijn kortweg de volgende.

* Waardering voor de aanpak van de ketenstudies. Uit de analyses blijkt dat we het eigenlijk helemaal niet slecht doen. Dat neemt niet weg dat we moeteb blijven zoeken naar ruimte is voor verbetering, mits de baten in verhouding staan tot de kosten en tot andere risico?s waar mensen in Nederland aan zijn blootgesteld

* Verbazing dat het zo lang heeft moeten duren gelet op wat er allemaal nog NIET is besproken en nog NIET is geconcretiseerd, en dus ook nog niet kan worden besloten,

* Er zijn onduidelijkheden op het gebied van regie en verantwoordelijkheid

* Teleurstelling dat de aanpak zoals geschetst in 'Nuchter Omgaan met Risico's?' niet is gevolgd.

* Is het gelet op de geringe veiligheidswinst bij het transport van ammoniak en LPG wel gerechtvaardigd om van Rijkswege in te grijpen? Het kabinet maakt onterecht weinig woorden vuil aan de second opinion van het CPB. Dat rapport moet bij de afweging worden betrokken. Mijn fractie kan op dit moment dan ook niet instemmen met ingrijpende maatregelen die transport van ammoniak en chloor verplicht overhevelen van het spoor naar de binnenvaart. Ik vraag mij oprecht af: verzandt het kabinet niet in een statistische analyse van berekende risico's, die zich in de praktijk in Nederland nog niet hebben voorgedaan? Creëert het kabinet niet een schijnwerkelijkheid van absolute veiligheid? Welke prioriteit kent het kabinet binnen het veiligheidsbeleid toe aan transport van ammoniak en LPG in vergelijking tot andere maatschappelijke risico's?

Tenslotte vraag ik mij af of met een geleidelijke, brongerichte en praktische benadering van het Kabinet niet veel meer kan worden bereikt dan weer eindeloos veel nieuwe onderzoeken te laten doen. Dan zijn we zo weer een aantal jaren + versleten adviseurs verder.

Paul de Krom: p.dkrom@tweedekamer.nl