Monitor onderwijsachterstandenbeleid Hilversum 2001-2003
Burgemeester en Wethouders hebben met instemming kennis genomen van de
Monitor onderwijsachterstandenbeleid Hilversum over de periode 2001-
2003.
Binnen de gemeente Hilversum is gekozen voor de volgende speerpunten:
1. Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
2. Lokaal taalbeleid
3. Voorkomen en bestrijden van voortijdig schoolverlaten
4. Ondersteuning schoolloopbaan.
Genoemde speerpunten zijn nader uitgewerkt in inmiddels vastgestelde
deelnotities en maken derhalve deel uit van de eerder genoemde nota
'JongLeren'. In de vier deelnotities staan een reeks aan maatregelen
en acties vermeld teneinde de gestelde doeleinden binnen het
onderwijsachterstandenbeleid te bereiken.
De algemene doelstelling van het onderwijsachterstandenbeleid in
Hilversum is het verbeteren van de leerprestaties en de
schoolloopbanen van kinderen en jongeren uit de doelgroep, gericht op:
* Het behalen van een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt;
* Een evenredige deelname aan de onderwijssoorten, die passen bij de
individuele kwaliteiten;
* Het realiseren van een goede schakeling naar de arbeidsmarkt voor
degenen die de startkwalificatie niet halen.
De Hilversumse monitor onderwijsachterstandenbeleid vervult daarin een
belangrijke rol. Deze monitor heeft betrekking op drie hoofdterreinen:
de onderwijsresultaten van groepen leerlingen (bijv. toetsresultaten),
de onderwijsloopbanen van groepen leerlingen (bijv. onderwijskeuze) en
het disfunctioneren van groepen leerlingen (bijv. voortijdig
schooluitval).
De monitor blikt terug naar de schooljaren 2000/2001, 2001/2002 en
2002/2003. Het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en de
peuterspeelzalen worden in de monitor behandeld.