AutoRai

Veertig jaar Renault 16

(30-3-2005)
Renault Créateur dâAutomobiles, dat geldt niet alleen voor de huidige modellen maar ook voor diverse types die in het verleden voor een revolutie in de autowereld hebben gezorgd. Een goed voorbeeld daarvan is de Renault 16, de eerste hatchback in de hogere middenklasse. De auto werd meteen uitgeroepen tot âAuto van het Jaar 1965â en dat betekent dat er dit jaar precies veertig kaarsjes op de taart staan.

Al vóór de Tweede Wereldoorlog drong Renault met haar grote 6 en 8 cilinders door in de top van de autowereld. Al snel daarna werd de focus vooral gericht op compacte, zuinige en ruime autoâs die mede verantwoordelijk zijn voor de massamotorisering in Europa. Eind jaren vijftig lanceerde Renault haar eerste voorwielaandrijver, de Estafette bestelwagen. Deze werd in 1961 gevolgd door de R4 en met de R16 komt de vooruitstrevende en veiligheidsverhogende techniek ook in een hoger segment beschikbaar.

In maart 1965 werd de R16 voor het eerst aan het publiek getoond op de Autosalon van Genève. De auto valt niet alleen op door zijn bijzondere vormgeving met een grote, vijfde deur, maar ook door zijn onderstel dat zorgt voor een uitzonderlijke wegligging. De motor werd speciaal voor deze grote Renault ontwikkeld. De eerste versie heeft een inhoud van 1.470 cc. De handgeschakelde vierbak wordt bediend met een hendel aan de stuurkolom. De vering met torsiestaven komt in principe overeen met die van de Renault 4, maar dan in sterk verzwaarde uitvoering.

Het flexibele interieur met zeven verschillende opstellingen heeft een minimaal bagagevolume van 346 liter en kan groeien tot maximaal 1.200 liter.

Vanaf 1 juni 1965 werden de eerste exemplaren uitgeleverd. Deze is voor de liefhebbers te herkennen aan het ontbreken van het logo op de grille. Er kan worden gekozen uit een GL en GLS, waarbij de laatste zich onderscheidt door verstelbare rugleuningen die een zogenaamde slaapstand van het interieur mogelijk maken.

Drie jaar later neemt Renault met de 16 een sportieve afslag door de TS-versie te lanceren. De motor is hierbij vergroot naar 1.565 cc en door toepassing van een dubbele Weber-carburateur kan onder meer een topsnelheid worden bereikt van 160 km/u.

De enige uiterlijke aanpassing betreft de gele mistlampen op de voorbumper, terwijl het interieur wordt voorzien van een compleet nieuw dashboard met ronde klokken, waaronder een toerenteller. Vanaf 1969 is de R16 ook beschikbaar met een automatische versnellingsbak, de eerste automaat (drietraps) met een elektronisch brein.

Het begrip facelift stelde 35 jaar geleden nog niet zoveel voor, daarom werd in 1970 volstaan met nieuwe, hoekige achterlichten en een aangepaste zwarte strip op het kofferdeksel. De meest begeerde Renault 16 is de TX, die eind 1973 aan het programma werd toegevoegd. De auto is direct aan de buitenkant herkenbaar aan zijn dubbele koplampen, grote richtingaanwijzers, spoiler boven de achterklep en zogenaamde Gordini-wielen. De motor heeft een grotere cilinderinhoud van 1.647 cc. De daaruit afkomstige 93 pk zorgen voor een top van 170 km/u.

De 16 TX is een van de eerste Renaults met een vijfversnellingsbak, waarbij de stuurschakeling overigens blijft gehandhaafd. Bovendien lanceert Renault op dit topmodel centrale, elektromagnetische portiervergrendeling en heeft de auto elektrisch bediende voorportierruiten, een verwarmde achterruit en rolgordels. De Renault 16 ontwikkelt zich tot een legende en is lange tijd een voorbeeld in zijn klasse. Dat blijkt ook wel uit het productieaantal nadat eind 1979 het laatste exemplaar in het Franse Sandouville van de band liep. In totaal zien er 2.193.000 autoâs van dit type het levenslicht. Ook in Flins wordt de R16 tot en met 1973 geproduceerd.

Anno 2005 is de Renault 16 terecht gekomen in handen van liefhebbers, die in ons land zijn verenigd in de Club dâAnciennes Renault des Pays Bas (www.renaultklassiek.nl).

Zaterdag 28 mei: Oh, Oh Renault in Ommen
Het is inmiddels een traditie dat de Club dâAnciennes Renault des Pays Bas (Renault Club in de volksmond) een jaarlijks evenement organiseert onder de titel âOh, Oh Renaultâ. Ieder keer worden andere historische modellen in de schijnwerpers gezet en dit jaar is dat heel toepasselijk de vooruitstrevende Renault 16 die precies veertig jaar geleden het levenslicht zag.

Velen herinneren zich de eerste grote Renault met een handige vijfde deur. Wat comfort, wegligging en ruimtegebruik betreft was de R16 lange tijd onovertroffen. Lange ritten naar Zuid-Frankrijk of rustig flaneren langs dorpjes en boulevards hebben bij velen een onuitwisbare indruk achtergelaten. Die indruk maakte de auto meteen na zijn introductie in maart 1965 op de Autosalon van Genève ook op de autopers, die de grote vijfdeurs uitriep tot Auto van het Jaar 1965. Succes bleef niet uit, want tot en met 1979 liepen er ruim 2,2 miljoen exemplaren van de band.
Iedereen die de herinnering aan de R16 wil ophalen is op zaterdag 28 mei vanaf 10.00 uur van harte welkom op âOh, Oh Renaultâ aan de Varsenerweg 15 in Ommen (toegang gratis). Er wordt een historisch overzicht gepresenteerd van de verschillende uitvoeringen die in vijftien jaar tijd werden geleverd. Tientallen eigenaren uit binnen- en buitenland zullen acte de présence geven. Ook andere historische Renault-modellen zoals de R4, R5, R12 en R15/17 zijn van harte welkom. Maar dat is nog niet alles. Er zijn ook diverse marktkramen met onderdelen, brochures, miniaturen, boeken e.d. Bovendien worden er oude films gedraaid om de sfeer van het verleden van het Franse merk te doen herleven. Dé gelegenheid om met liefhebbers te praten en ervaringen uit te wisselen.