Gemeente Den Haag

maart 2005
Tweede Kamercommissie Onderwijs bezoekt Regionale Expertisecentra in Den Haag (30 maart)

Leden van de Tweede Kamercommissie Onderwijs bezoeken op 1 april 2005 de Haagse Beek, een openbare school voor speciaal basisonderwijs. Tijdens dit bezoek worden de commissieleden geïnformeerd over de ervaringen van openbare speciale scholen met Regionale Expertisecentra (REC). Deze centra zijn samenwerkingsverbanden tussen speciale scholen.

Veel ouders met een gehandicapt kind vinden het belangrijk dat hun kind naar een basisschool in de buurt gaat. Deze school moet wel de juiste zorg en aandacht kunnen besteden aan hun kind. Daarom werken speciale scholen intensiever samen met reguliere scholen. Daarnaast werken speciale scholen ook samen met elkaar. Hun deskundigheid bundelen ze in regionale expertisecentra (REC). Er zijn vier soorten REC's: voor kinderen met visuele handicaps, voor kinderen met communicatieve handicaps (gehoor-, taal- en/of spraakproblemen), voor kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke handicap en voor kinderen met psychiatrische of gedragsstoornissen.

In Den Haag zijn alle speciale scholen aangesloten bij een REC. De leden van de Tweede Kamercommissie worden geïnformeerd over de knelpunten die de openbare REC-scholen ervaren in de dagelijkse praktijk sinds de invoering van de Wet op de Expertisecentra. Een voorbeeld daarvan is de lange tijd die het kost om een indicatiestelling aan te vragen voor een leerling die naar het speciaal onderwijs moet. Ook de samenwerking tussen Jeugdzorg en de scholen is van groot belang. Bij het bezoek zijn ook vertegenwoordigers van de Onderwijsinspectie en Jeugdzorg aanwezig.

De speciale scholen binnen een REC verzorgen speciaal onderwijs en begeleiden reguliere scholen waar kinderen met een handicap les krijgen. Daarnaast kunnen ouders bij een REC terecht voordat ze naar een onafhankelijke commissie (CVI) gaan die beslist of hun kind een 'rugzak' krijgt. De 'rugzak' of leerlinggebonden financiering is bedoeld om ouders meer keuzevrijheid te geven tussen regulier en speciaal onderwijs. De middelen die voor een leerling met een handicap nodig zijn om onderwijs te volgen, gaan als het ware in een rugzakje mee als de leerling naar een reguliere school gaat. Ook helpt het REC ouders bij de schoolkeuze biedt ze ondersteuning als ouders met die school gaan praten over het handelingsplan.