PERSBERICHT - 2005-03-30

Onderzoek geeft goede aanknopingspunten voor werving meer toeristen

Friesland gaat toeristisch imago versterken

Wie eenmaal in Friesland is geweest blijkt er daarna graag en vaak terug te komen. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit een imago-onderzoek, dat Fryslân Marketing als 'nul-meting' voorafgaand aan haar nieuwe promotiecampagne onder een representatieve groep Nederlanders heeft gehouden. Het onderzoek geeft veel concrete aanwijzingen hoe Friesland in de komende tijd meer nieuwe toeristen kan werven.

Toeristen roemen Friesland om de attractiviteit van natuur, cultuur en landschap. Zij waarderen in het bijzonder de rust en de ruimte, alsmede de vriendelijkheid van de Friese bevolking. Velen hebben Friesland sinds hun eerste kennismaking in de top 3 van favoriete toeristische bestemmingen staan.

Maar een nog grotere groep toeristen bezocht nimmer Friesland en zegt dat tot nu toe ook niet van plan te zijn geweest. Hun beeld van Friesland is beperkt tot enkele stereotiepe begrippen als water, elfstedentocht en schaatsen. Friesland is bij hen weliswaar bekend, maar heeft verder nog nauwelijks inhoud gekregen en ligt ver weg. Dit blijkt uit een uitvoerig imago-onderzoek dat het promotiebureau Fryslân Marketing liet opstellen.

0-meting Friesland campagne
Fryslân Marketing wil het toerisme tot 2010 met 15% laten toenemen in Friesland. Voorafgaande aan de start van de nieuwe promotiecampagne heeft Fryslân Marketing daarom een onderzoek laten verrichten onder bezoekers en niet-bezoekers.

Volgens directeur Paul van Gessel van Fryslân Marketing hebben veel bedrijven in Friesland zich te lang en teveel gericht op de herhalingsbezoekers. Jarenlang werden hier goede zaken mee gedaan, maar om te groeien is echt meer promotie onder nieuwe toeristen nodig. We zijn daarom onlangs samen met het bedrijfsleven begonnen met de campagne rondom www.beleefFriesland.nl in Nederland, Duitsland en België. Doel is het toeristisch imago van Friesland te versterken en meer toeristen te trekken.

Waardering
Veelzijdigheid wordt door 56% van de bezoekers geassocieerd met Friesland, terwijl slechts 27% van de niet-bezoekers aangeeft dat dit aspect past bij het beeld dat men van Friesland heeft. Vergelijkbare gaps komen naar voren wanneer aspecten als kwaliteit, lekker eten en vriendelijkheid worden voorgelegd. Zo is 78% van de bezoekers positief over de Friese vriendelijkheid, terwijl slechts 35% van de niet-bezoekers dit toedicht aan Friesland. Veel niet-bezoekers denken bovendien dat Friezen stugge mensen zijn, maar zij die Friesland bezochten vinden in grote meerderheid juist van niet.

Kenmerken
Opmerkelijk is dat toeristen die Friesland bezoeken over het algemeen hoger opgeleid zijn dan de niet-bezoeker. Jongeren zijn ondervertegenwoordigd. De gemiddelde uitgaven per dagbezoek ( 45,-) en voor korte en langere vakanties liggen in Friesland met bedragen tot
620,- p.p. gemiddeld wat hoger dan elders. Bezoekers zijn in meerderheid tevreden over de geboden kwaliteit en vinden deze goed betaalbaar.

Voor 81% van de toeristen in Friesland is de auto het belangrijkste vervoermiddel. Uit de zuidelijke provincies blijkt echter 13% met een touringcar te komen en vanuit de 3 grote steden 16% met de trein. Wanneer naar motieven van bezoekers wordt gekeken, worden items als zeilen en behoefte aan een rustige/korte vakantie genoemd. Sterke punten zijn de cultuur en de Friese 11 Steden en vooral de natuur en de rust van Friesland. Opmerkelijk is daarentegen dat veel niet-bezoekers denken dat Friesland niet aantrekkelijk is en dat er in Friesland niet veel te doen is. Ook denken velen dat Friesland ver weg is.

Niet alleen watersport
Hoewel watersportactiviteiten in Friesland belangrijk zijn voor 23% van de toeristen, blijkt dat fietsen (36%), natuurwandelen (35%), bezoek steden/dorpen (35%) en uitgaan (30%) nog hoger scoren.

Opmerkelijk is verder dat bezoekers vanuit de drie zuidelijke provincies veel vaker aangeven in een hotel/pension te hebben overnacht (50% van de respondenten) dan respondenten uit andere regios van Nederland.

Mediagebruik
Het internet speelt een prominente rol in de informatievoorziening (52%), maar toeristen in Friesland gebruiken vervolgens nog merendeels (61%) de telefoon voor het boeken; 15% boekt inmiddels via het internet en dit is lager dan gemiddeld. 53% boekt rechtstreeks bij de accommodatie. Opvallend is verder dat 21% niets van tevoren boekt.

Shortlistpositie
Vanzelfsprekend is er ook een gap in de populariteit onder toeristen die Friesland wel of niet bezochten. Veel toeristen die Friesland kennen hebben Friesland sindsdien in de top 3 staan voor een dagbezoek (40%) of voor een volgende korte vakantie (42%) of lange vakantie (26%). Daar staat tegenover dat slechts 12% van de mensen die nog niet eerder in Friesland waren een dagtocht naar Friesland overweegt en slechts 9% een korte vakantie en 10% een lange vakantie.

Effectmeting
Het imago-onderzoek is opgezet als 0-meting voorafgaande aan de nieuwe promotiecampagne van Friesland. Het onderzoek geeft door de ogen van de consument een goed beeld van de attractiviteit van Friesland en in de aspecten die deze attractiviteit bepalen. Het ligt in de bedoeling het onderzoek elke 2 jaar te herhalen, zodat hiermee in de promotiecampagne rekening kan worden gehouden.

Toerisme is met een omzet van ruim 800 miljoen en een werkgelegenheid van 22.000 banen belangrijk voor de Friese economie. Overheid en bedrijfsleven zetten de komende jaren extra in op verdere ontwikkeling van het toerisme in Friesland. Zij hebben daartoe in mei 2004 de nieuwe organisatie Fryslân Marketing opgericht.