CZ ACTIEF IN GEZONDHEID
Huisartsenposten
Zorgverzekeraar CZ maakt afspraken over snel helpen patiënten
CZ heeft met huisartsenposten in Zuid-Nederland afspraken gemaakt over
de kwaliteit van de dienstverlening. CZ hecht vooral belang aan het
snel helpen van patiënten maar ook aan snel en goed inschatten of
spoedeisende hulp nodig is. Het is voor het eerst in Nederland dat een
zorgverzekeraar zelf kwaliteitseisen voor huisartsenposten opstelt en
extra geld geeft aan de posten die aan de aanvullende eisen voldoen.
CZ vindt het positief dat alle benaderde huisartsenposten bereid zijn
mee te werken.
CZ heeft de kwaliteitscriteria grotendeels opgesteld op basis van een
onderzoek onder haar verzekerden. Het betreft vooral afspraken op het
gebied van wachttijden, bereikbaarheid, medische zorg en bejegening.
Een voorbeeld van een criterium is dat 80 procent van de bellers naar
de huisartsenpost binnen 1 minuut te woord wordt gestaan. Verder komt
uit meerdere onderzoeken naar voren dat de afweging of iets spoed of
niet spoed is de cruciale stap is in het proces van zorgafhandeling
bij de huisartsenposten. CZ wil zoveel mogelijk waarborgen dat de
huisartsenpost een juiste inschatting van de situatie maakt. CZ vindt
afspraken over de criteria die hiermee te maken hebben, het
allerbelangrijkst en zou het liefst zien dat alle huisartsenposten
daarom hiervoor gebruik maken van een geautomatiseerd systeem. Twee
posten werken daar al mee en voor 2005 komen daar nog twee nieuwe bij.
CZ geeft de huisartsenposten hiervoor extra geld.
---
Noot voor de redactie (