CZ ACTIEF IN GEZONDHEID

Huisartsenposten
Zorgverzekeraar CZ maakt afspraken over snel helpen patiënten

CZ heeft met huisartsenposten in Zuid-Nederland afspraken gemaakt over de kwaliteit van de dienstverlening. CZ hecht vooral belang aan het snel helpen van patiënten maar ook aan snel en goed inschatten of spoedeisende hulp nodig is. Het is voor het eerst in Nederland dat een zorgverzekeraar zelf kwaliteitseisen voor huisartsenposten opstelt en extra geld geeft aan de posten die aan de aanvullende eisen voldoen. CZ vindt het positief dat alle benaderde huisartsenposten bereid zijn mee te werken.

CZ heeft de kwaliteitscriteria grotendeels opgesteld op basis van een onderzoek onder haar verzekerden. Het betreft vooral afspraken op het gebied van wachttijden, bereikbaarheid, medische zorg en bejegening. Een voorbeeld van een criterium is dat 80 procent van de bellers naar de huisartsenpost binnen 1 minuut te woord wordt gestaan. Verder komt uit meerdere onderzoeken naar voren dat de afweging of iets spoed of niet spoed is de cruciale stap is in het proces van zorgafhandeling bij de huisartsenposten. CZ wil zoveel mogelijk waarborgen dat de huisartsenpost een juiste inschatting van de situatie maakt. CZ vindt afspraken over de criteria die hiermee te maken hebben, het allerbelangrijkst en zou het liefst zien dat alle huisartsenposten daarom hiervoor gebruik maken van een geautomatiseerd systeem. Twee posten werken daar al mee en voor 2005 komen daar nog twee nieuwe bij. CZ geeft de huisartsenposten hiervoor extra geld.


---

Noot voor de redactie (