easyJet

Consumentenorganisaties tegemoet gekomen: easyJet biedt prijzen `inclusief' aan

Vanaf het begin van de zomer van 2005 zal easyJet als eerste luchtvaartmaatschappij haar prijzen ook on line `inclusief' communiceren. Dit betekent dat er geen toeslagen en belastingen meer boven op de gecommuniceerde prijs komen, waardoor de passagier uiteindelijk meer moet betalen dan deze verwachtte. Deze krijgt nu de definitieve prijs in één keer te zien. In Nederland komt alleen de creditcardtoeslag er nog bij, wat neerkomt op 6 Euro per boeking.

Al langer uiten consumenten klachten over het feit dat veel maatschappijen lage prijzen communiceren, maar de consument aan het eind van de streep een veel hoger bedrag betaalt. Bij easyJet was dit altijd alleen maar de luchthavenbelasting, maar andere maatschappijen berekenden ook allerlei andere toeslagen: zoals brandstoftoeslag, rolstoeltoeslag en vele andere vormen. Op die manier deden de duurdere vliegmaatschappijen voorkomen alsof ze in prijs concurreerden met de lage kosten maatschappijen, zoals easyJet, terwijl de passagier voor hoge kosten kwam te staan bij het afrekenen.

Consumentenorganisaties, zoals ook de Consumentenbond in Nederland, hebben zich hier diverse malen tegen uitgesproken. Ook de Britse Air Transport Users Council heeft het issue hoog op de agenda staan, hoewel deze easyJet vandaag nogmaals prees om de transparantie van haar prijsstelling en het feit dat alleen luchthavenbelasting tot nog toe `not inclusive'was. Om tegemoet te komen aan de wensen van de consumentenorganisaties en dus uiteindelijk aan de consument, is easyJet al lange tijd bezig met de `all inclusive' aanpassing. In de reclamecampagnes deed easyJet dat al jaren, maar vanaf de komende zomer dus ook on line. easyJet is daarmee de eerste, maar verwacht dat andere vliegmaatschappijen haar voorbeeld zullen volgen.

Ray Webster, ceo easyJet:
"Consumenten laten zich niet om te tuin leiden door misleidende tarieven. Zij baseren hun besluit om te boeken op de uiteindelijke, inclusieve prijs. Het is tijd dat de consument de gelegenheid krijgt om meteen het definitieve bedrag te zien, zodat zij sneller and gemakkelijker hun keuze kunnen maken. easyJet denkt hiermee aan de consument tegemoet te komen, en daarnaast ook nog steeds de laagste (inclusieve!) prijzen te bieden."

© 1997-2004 easyJet airline company ltd. All rights reservedeasyJet.com beleid m.b.t. gebruik van de site | Privacybeleid