Akzo Nobel

Nieuwe overeenkomst vervangt co-promotie Risperdal

Arnhem, 31 maart 2005 Organon, Akzo Nobels bedrijf voor humane gezondheidszorg, en Johnson & Johnsons Janssen-Cilag* beëindigen de co-promotie voor het antipsychoticum Risperdal®. De twee ondernemingen die sinds 1993 een samenwerkingsverband hebben voor dit product hebben de huidige afspraak voor Europa, Argentinië en Brazilië vervangen door een nieuwe financiële overeenkomst.

Door de ontwikkeling van Organons eigen antipsychotica met name asenapine via de samenwerking met Pfizer ontstond de behoefte aan een nieuwe overeenkomst. Asenapine wordt gezien als een potentiële concurrent van Risperdal.

De oorspronkelijke overeenkomst bevatte een bepaling dat de co-promotie-activiteiten voor Risperdal automatisch zouden eindigen wanneer Organon een direct concurrerend product op de markt zou brengen, aldus Organons Executive Vice President Emile van Dongen. Hoewel er van deze situatie technisch gezien nog geen sprake is, hebben beide partijen besloten de overeenkomst nu te wijzigen.

Toon Wilderbeek, President van Organon International en lid van de Raad van Bestuur van Akzo Nobel: Wij zijn trots op het feit dat wij sinds de start van de co-promotie in 1993 een forse bijdrage hebben geleverd aan het succes van Risperdal. Door de jaren heen heeft Organon de kennis en positie op het gebied van het centrale zenuwstelsel gestaag verbeterd en een eigen solide en goed gevulde pijplijn opgebouwd. Wij zijn vastbesloten dit deel van onze activiteiten te versnellen en te versterken. De samenwerking met Pfizer voor asenapine is hiervan een goed voorbeeld.

De nieuwe overeenkomst heeft geen materieel effect op Organons toekomstige royaltyopbrengsten. De betaling van EUR 125 mln bij ondertekening en van EUR 25 mln in januari 2006 al verrekend in Organons budget voor 2005 compenseren de hogere kosten voor R&D en premarketing voor verscheidene producten in de pijplijn.


* Janssen-Cilag maakt deel uit van de Johnson & Johnson-groep (NYSE:JNJ) van bedrijven, en heeft een reputatie met betrekking tot het ontwikkelen en op de markt brengen van behandelingen voor aandoeningen aan het centrale zenuwstelsel.

Internet: www.akzonobel.nl; www.organon.com; www.janssen-cilag.nl

Ons Safe Harbor Statement is van toepassing op dit persbericht. Corporate Media Relations: tel. 026 - 366 4343