Nieuwe overeenkomst vervangt co-promotie Risperdal
Arnhem, 31 maart 2005 Organon, Akzo Nobels bedrijf voor humane
gezondheidszorg, en Johnson & Johnsons Janssen-Cilag* beëindigen de
co-promotie voor het antipsychoticum Risperdal®. De twee ondernemingen
die sinds 1993 een samenwerkingsverband hebben voor dit product hebben
de huidige afspraak voor Europa, Argentinië en Brazilië vervangen door
een nieuwe financiële overeenkomst.
Door de ontwikkeling van Organons eigen antipsychotica met name
asenapine via de samenwerking met Pfizer ontstond de behoefte aan een
nieuwe overeenkomst. Asenapine wordt gezien als een potentiële
concurrent van Risperdal.
De oorspronkelijke overeenkomst bevatte een bepaling dat de
co-promotie-activiteiten voor Risperdal automatisch zouden eindigen
wanneer Organon een direct concurrerend product op de markt zou
brengen, aldus Organons Executive Vice President Emile van Dongen.
Hoewel er van deze situatie technisch gezien nog geen sprake is,
hebben beide partijen besloten de overeenkomst nu te wijzigen.
Toon Wilderbeek, President van Organon International en lid van de
Raad van Bestuur van Akzo Nobel: Wij zijn trots op het feit dat wij
sinds de start van de co-promotie in 1993 een forse bijdrage hebben
geleverd aan het succes van Risperdal. Door de jaren heen heeft
Organon de kennis en positie op het gebied van het centrale
zenuwstelsel gestaag verbeterd en een eigen solide en goed gevulde
pijplijn opgebouwd. Wij zijn vastbesloten dit deel van onze
activiteiten te versnellen en te versterken. De samenwerking met
Pfizer voor asenapine is hiervan een goed voorbeeld.
De nieuwe overeenkomst heeft geen materieel effect op Organons
toekomstige royaltyopbrengsten. De betaling van EUR 125 mln bij
ondertekening en van EUR 25 mln in januari 2006 al verrekend in
Organons budget voor 2005 compenseren de hogere kosten voor R&D en
premarketing voor verscheidene producten in de pijplijn.
* Janssen-Cilag maakt deel uit van de Johnson & Johnson-groep
(NYSE:JNJ) van bedrijven, en heeft een reputatie met betrekking tot
het ontwikkelen en op de markt brengen van behandelingen voor
aandoeningen aan het centrale zenuwstelsel.
Internet: www.akzonobel.nl; www.organon.com; www.janssen-cilag.nl
Ons Safe Harbor Statement is van toepassing op dit persbericht.
Corporate Media Relations: tel. 026 - 366 4343
Akzo Nobel