Grof afval
Datum: 15/03/2005
Ophalen grof afval vanaf 4 april 10,- per keer
Brengen blijft gratis
Vanaf 4 april betalen inwoners van de gemeente Soest 10,- per keer dat
men grof afval aan huis laat ophalen door RMN. Het laten ophalen van
herbruikbare goederen door de Stichting Spullenhulp blijft gratis.
Inwoners die hun grof afval brengen naar afvalbrengstation De Schans,
kunnen dat kosteloos blijven doen.
Betalen met pinpas
Voor het grof afval dat vanaf 4 april aan huis wordt opgehaald moet
per keer 10,- betaald worden. Betalen kan uitsluitend met pinpas op
het moment van ophalen. De bewoner moet dus thuis zijn als het grof
afval wordt opgehaald. De medewerkers van RMN beschikken over mobiele
pinapparaten waarmee de betaling kan plaatsvinden. De RMN-medewerkers
accepteren geen contant geld en er kan ook niet op een andere manier
betaald worden. Er mag maximaal 3 kubieke meter grof afval per keer
worden aangeboden.
Openingstijden De Schans
Om het brengen van afval te vergemakkelijken gaat het
afvalbrengstation De Schans langer open. Vanaf 4 april tot 1 oktober
is het afvalbrengstation op dinsdag tot en met vrijdag open van 13.00
tot 18.00 uur (tussen 1 april en 1 oktober is het station open tot
17.00 uur). Op zaterdagen kan afval gebracht worden tussen 09.00 en
17.00 uur.
Herbruikbare goederen
Spullenhulp blijft herbruikbare goederen gratis aan huis ophalen. De
Stichting Spullenhulp heeft naar aanleiding van de plannen van de
gemeente besloten om aan te sluiten bij het regionale telefoonnummer
voor het laten ophalen van herbruikbare goederen. Het gratis
telefoonnummer 0800-kringlijn (0800-5746454) wordt beheerd door de
Kringloopcentrale uit Amersfoort. Spullenhulp verwacht op basis van de
invoering het betaald ophalen van grof afval een toename van de
hoeveelheid herbruikbare goederen.
Afvalstoffenplan
De gemeenteraad heeft eind 2003 al besloten om een betaaltarief te
gaan invoeren voor het ophalen van grof afval. De bedoeling hiervan is
dat meer afval gescheiden wordt, waardoor de verwerkingskosten lager
worden en het milieu gespaard wordt. In het gemeentelijk
afvalstoffenplan 2004-2007 is als doelstelling opgenomen om 56% van al
het afval aan de bron te scheiden. Op dit moment is het resultaat
ongeveer 52%.
In Soesterberg wordt in de week van 14 tot en met 18 maart
huis-aan-huis een ansichtkaart verspreidt waarop de nieuwe regels zijn
uitgelegd. Reden hiervoor is het feit dat een Soesterbergs huishouden
gemiddeld vijf keer vaker grof afval aan huis laat ophalen dan een
Soester huishouden. De ansichtkaart wordt ook door RMN en Spullenhulp
verspreid bij de klanten waar ze de komende weken herbruikbare
goederen of grof afval gaan ophalen. De kaart is uiteraard ook
verkrijgbaar in het gemeentehuis.
© 2004 Gemeente Soest - Disclaimer
Gemeente Soest