Gemeente Soest

Grof afval

Datum: 15/03/2005

Ophalen grof afval vanaf 4 april 10,- per keer

Brengen blijft gratis

Vanaf 4 april betalen inwoners van de gemeente Soest 10,- per keer dat men grof afval aan huis laat ophalen door RMN. Het laten ophalen van herbruikbare goederen door de Stichting Spullenhulp blijft gratis. Inwoners die hun grof afval brengen naar afvalbrengstation De Schans, kunnen dat kosteloos blijven doen.

Betalen met pinpas

Voor het grof afval dat vanaf 4 april aan huis wordt opgehaald moet per keer 10,- betaald worden. Betalen kan uitsluitend met pinpas op het moment van ophalen. De bewoner moet dus thuis zijn als het grof afval wordt opgehaald. De medewerkers van RMN beschikken over mobiele pinapparaten waarmee de betaling kan plaatsvinden. De RMN-medewerkers accepteren geen contant geld en er kan ook niet op een andere manier betaald worden. Er mag maximaal 3 kubieke meter grof afval per keer worden aangeboden.

Openingstijden De Schans

Om het brengen van afval te vergemakkelijken gaat het afvalbrengstation De Schans langer open. Vanaf 4 april tot 1 oktober is het afvalbrengstation op dinsdag tot en met vrijdag open van 13.00 tot 18.00 uur (tussen 1 april en 1 oktober is het station open tot 17.00 uur). Op zaterdagen kan afval gebracht worden tussen 09.00 en 17.00 uur.

Herbruikbare goederen

Spullenhulp blijft herbruikbare goederen gratis aan huis ophalen. De Stichting Spullenhulp heeft naar aanleiding van de plannen van de gemeente besloten om aan te sluiten bij het regionale telefoonnummer voor het laten ophalen van herbruikbare goederen. Het gratis telefoonnummer 0800-kringlijn (0800-5746454) wordt beheerd door de Kringloopcentrale uit Amersfoort. Spullenhulp verwacht op basis van de invoering het betaald ophalen van grof afval een toename van de hoeveelheid herbruikbare goederen.

Afvalstoffenplan

De gemeenteraad heeft eind 2003 al besloten om een betaaltarief te gaan invoeren voor het ophalen van grof afval. De bedoeling hiervan is dat meer afval gescheiden wordt, waardoor de verwerkingskosten lager worden en het milieu gespaard wordt. In het gemeentelijk afvalstoffenplan 2004-2007 is als doelstelling opgenomen om 56% van al het afval aan de bron te scheiden. Op dit moment is het resultaat ongeveer 52%.

In Soesterberg wordt in de week van 14 tot en met 18 maart huis-aan-huis een ansichtkaart verspreidt waarop de nieuwe regels zijn uitgelegd. Reden hiervoor is het feit dat een Soesterbergs huishouden gemiddeld vijf keer vaker grof afval aan huis laat ophalen dan een Soester huishouden. De ansichtkaart wordt ook door RMN en Spullenhulp verspreid bij de klanten waar ze de komende weken herbruikbare goederen of grof afval gaan ophalen. De kaart is uiteraard ook verkrijgbaar in het gemeentehuis.

© 2004 Gemeente Soest - Disclaimer