FILMMUSEUM
Amsterdam, 11 februari 2005
2e editie Filmmuseum Biënnale
Het Filmmuseum presenteert van 5 t/m 10 april de tweede editie van de
Filmmuseum Biënnale, het festival gewijd aan recente restauraties van
veelal stille films en nieuwe muziek. Het programma omvat meer dan
vijftig voorstellingen op verschillende locaties. Gerenommeerde
ensembles en muzikanten zijn verantwoordelijk voor de muzikale
begeleiding.
Filmmuseum Biënnale: 5 t/m 10 april; Locaties: Filmmuseum Vondelpark,
Filmmuseum Cinerama, Pathé Tuschinski, Stadsschouwburg, De Uitkijk.
Het Filmmuseum heeft de afgelopen decennia een grote naam verworven op
het gebied van restauratie en presentatie van de stille film en wil
die naam eer aan doen door tijdens de Filmmuseum Biënnale in een
aantal themaprogramma's recente restauraties van oude films te
presenteren met nieuwe soundtracks. Een aantal daarvan is speciaal
voor deze gelegenheid geschreven. De muziek - soms als soundtrack aan
de kopie toegevoegd, soms live uitgevoerd, soms geheel uitgeschreven,
soms geïmproviseerd - is van bekende muzikanten, componisten en
ensembles.
Zo componeerde Henny Vrienten een geheel nieuwe score voor Beyond the
Rocks (1922), het verloren gewaande maar teruggevonden stervehikel met
Rudolph Valentino en Gloria Swanson. Verder is er muziek van o.a het
Asko Ensemble, Dj Aardvarck, Fay Lovsky, Spinvis en Frances Marie
Uitti.
Naast Beyond the Rocks toont het Filmmuseum nog een vijftal andere
nieuwe ontdekkingen in het programma Unieke Vondsten, waarvan Im
Lebenswirbel (1916) met de Deense stille-filmdiva Asta Nielsen het
meest in het oog springt. Verder zijn tijdens de Filmmuseum Biënnale
o.a. te zien: een programma met hoogtepunten uit de vroege Deense
cinema, samengesteld door het Deens Film Instituut, een aantal
Nederlandse klassiekers in het programma Dutch Glory, nieuwe
restauraties van La coquille et le clergyman (1928), The Robber
Symphonie (1936) en Billy Wilders Sunset Boulevard (met Gloria
Swanson). Speciale aandacht is er voor het werk van de Nederlandse
kunstenaar en filmer Henri Plaat (1936).