FILMMUSEUM

Amsterdam, 11 februari 2005

2e editie Filmmuseum Biënnale

Het Filmmuseum presenteert van 5 t/m 10 april de tweede editie van de Filmmuseum Biënnale, het festival gewijd aan recente restauraties van veelal stille films en nieuwe muziek. Het programma omvat meer dan vijftig voorstellingen op verschillende locaties. Gerenommeerde ensembles en muzikanten zijn verantwoordelijk voor de muzikale begeleiding.
Filmmuseum Biënnale: 5 t/m 10 april; Locaties: Filmmuseum Vondelpark, Filmmuseum Cinerama, Pathé Tuschinski, Stadsschouwburg, De Uitkijk.

Het Filmmuseum heeft de afgelopen decennia een grote naam verworven op het gebied van restauratie en presentatie van de stille film en wil die naam eer aan doen door tijdens de Filmmuseum Biënnale in een aantal themaprogramma's recente restauraties van oude films te presenteren met nieuwe soundtracks. Een aantal daarvan is speciaal voor deze gelegenheid geschreven. De muziek - soms als soundtrack aan de kopie toegevoegd, soms live uitgevoerd, soms geheel uitgeschreven, soms geïmproviseerd - is van bekende muzikanten, componisten en ensembles.
Zo componeerde Henny Vrienten een geheel nieuwe score voor Beyond the Rocks (1922), het verloren gewaande maar teruggevonden stervehikel met Rudolph Valentino en Gloria Swanson. Verder is er muziek van o.a het Asko Ensemble, Dj Aardvarck, Fay Lovsky, Spinvis en Frances Marie Uitti.

Naast Beyond the Rocks toont het Filmmuseum nog een vijftal andere nieuwe ontdekkingen in het programma Unieke Vondsten, waarvan Im Lebenswirbel (1916) met de Deense stille-filmdiva Asta Nielsen het meest in het oog springt. Verder zijn tijdens de Filmmuseum Biënnale o.a. te zien: een programma met hoogtepunten uit de vroege Deense cinema, samengesteld door het Deens Film Instituut, een aantal Nederlandse klassiekers in het programma Dutch Glory, nieuwe restauraties van La coquille et le clergyman (1928), The Robber Symphonie (1936) en Billy Wilders Sunset Boulevard (met Gloria Swanson). Speciale aandacht is er voor het werk van de Nederlandse kunstenaar en filmer Henri Plaat (1936).