Nooit meer verdwalen met Fiat Panda Connect/Nav+
(5-4-2005)
Nooit meer verdwalen, nimmer meer dat eindeloze gezoek in een onhandig
stratenboek. Niet langer in een wildvreemde omgeving de weg hoeven te
vragen. Met de nu leverbare optie Connect/Nav+ wordt dit soort zaken
realiteit voor de koper van een Fiat Panda of Fiat Panda 4x4.
Tot voor kort was een navigatiesysteem met full colour display slechts
voorbehouden aan autoâs in de hogere marktsegmenten. Fiat introduceert
het nu in het A-segment. Een unicum!
In de klasse van de Fiat Panda is een af-fabriek ingebouwd
navigatiesysteem inclusief fraai, 7-inch groot beeldscherm al helemaal
geen gemeengoed. Sla de uitrustingsoverzichten en accessoirebrochures
van de concurrentie er maar op na. En mocht een dergelijk systeem al
leverbaar zijn, dan is dit hooguit een after-market audio-installatie
met ingebouwde navigatiemodule. Wordt de te volgen route op
achteraf-inbouwsystemen vaak slechts aangegeven middels icoontjes, het
Panda-systeem biedt een full size screen met overzichtelijke
routekaart (inclusief gesproken aanwijzingen). Bovendien bevat het
pakket een ingebouwd GSM-systeem (met speciale poort voor SIM-kaart om
handsfree te kunnen bellen) alsmede een kwalitatief hoogstaande
Radio/Cd-speler.
Connect
Behalve op het eenvoudig te bedienen navigatiesysteem, kan de koper
van een Panda met Connect/Nav+ ook terugvallen op de diensten van het
zogenaamde Connect callcenter in Italië. In Fiatâs systeem âbekend
van o.a. de Stilo maar ook Alfa 147- is deze service geïntegreerd.
Het werkt zeer eenvoudig: middels een druk op de knop wordt er vanuit
de Panda een SMS bericht naar het callcenter gestuurd; vervolgens
nemen zij contact op met de afzender. In het SMS-bericht zitten de
coördinaten opgeslagen van de locatie waar de Panda zich op dat
moment bevindt. Op deze wijze is het voor het callcenter direct
zichtbaar waar de hulpbehoevende Panda-rijder zich begeeft en kan er
doelgericht worden gezocht in de nabije omgeving. Denk bijvoorbeeld
aan de dichtstbijzijnde parking, cinema, restaurant, tankstation,
geldautomaat, postkantoor, supermarkt etc. De gezochte locatie wordt
na het gesprek via SMS doorgestuurd vanuit Italië naar de Panda,
waarna de inzittenden met een druk op de knop het navigatiesysteem de
route kan laten (her)berekenen. Maar ook voor de voetbaluitslagen, F1
startopstelling, weersverwachting en een overzicht van de
verkeersdrukte op de route kan de assistentie worden ingeroepen van de
Italiaanse helpdesk, die eenieder in de eigen taal (dus ook de
Nederlandse) te woord staat. Overigens blijven de variabele kosten
voor de Panda-rijder beperkt tot één SMSâje aangezien het Connect
callcenter belt met de bestuurder van de Panda. De optie Connect/Nav+
(dus inclusief GSM en Radio/Cd-speler) is leverbaar in combinatie met
de voorwielaangedreven Panda 1.2 in het uitrustingsniveau Dynamic en
Emotion, alsmede op de Fiat Panda 4x4 Climbing voor ⬠1.495,- (incl.
BTW/BPM).
2004 = Fiat Panda jaar
Met een totaal aantal registraties van 9.696 eenheden kan 2004 rustig
bestempeld worden als âFiat Panda Jaarâ. De Panda, Auto van het Jaar
2004, was ruimschoots aanvoerder van het A-segment met een
marktaandeel van liefst 32%. Overall wist de Panda beslag te leggen op
een achtste plek in het individuele modellenklassement. Tevens was de
Panda de meest verkochte personenauto onder de Nederlandse vrouwen, zo
bleek uit cijfers van de RDC Automotive Market Monitor. Met een totaal
van 4.734 registraties op naam van een vrouw, liet de Panda de
concurrentie achter zich.
AutoRai