AutoRai

Nooit meer verdwalen met Fiat Panda Connect/Nav+

(5-4-2005)
Nooit meer verdwalen, nimmer meer dat eindeloze gezoek in een onhandig stratenboek. Niet langer in een wildvreemde omgeving de weg hoeven te vragen. Met de nu leverbare optie Connect/Nav+ wordt dit soort zaken realiteit voor de koper van een Fiat Panda of Fiat Panda 4x4. Tot voor kort was een navigatiesysteem met full colour display slechts voorbehouden aan autoâs in de hogere marktsegmenten. Fiat introduceert het nu in het A-segment. Een unicum!

In de klasse van de Fiat Panda is een af-fabriek ingebouwd navigatiesysteem inclusief fraai, 7-inch groot beeldscherm al helemaal geen gemeengoed. Sla de uitrustingsoverzichten en accessoirebrochures van de concurrentie er maar op na. En mocht een dergelijk systeem al leverbaar zijn, dan is dit hooguit een after-market audio-installatie met ingebouwde navigatiemodule. Wordt de te volgen route op achteraf-inbouwsystemen vaak slechts aangegeven middels icoontjes, het Panda-systeem biedt een full size screen met overzichtelijke routekaart (inclusief gesproken aanwijzingen). Bovendien bevat het pakket een ingebouwd GSM-systeem (met speciale poort voor SIM-kaart om handsfree te kunnen bellen) alsmede een kwalitatief hoogstaande Radio/Cd-speler.

Connect
Behalve op het eenvoudig te bedienen navigatiesysteem, kan de koper van een Panda met Connect/Nav+ ook terugvallen op de diensten van het zogenaamde Connect callcenter in Italië. In Fiatâs systeem âbekend van o.a. de Stilo maar ook Alfa 147- is deze service geïntegreerd. Het werkt zeer eenvoudig: middels een druk op de knop wordt er vanuit de Panda een SMS bericht naar het callcenter gestuurd; vervolgens nemen zij contact op met de afzender. In het SMS-bericht zitten de coördinaten opgeslagen van de locatie waar de Panda zich op dat moment bevindt. Op deze wijze is het voor het callcenter direct zichtbaar waar de hulpbehoevende Panda-rijder zich begeeft en kan er doelgericht worden gezocht in de nabije omgeving. Denk bijvoorbeeld aan de dichtstbijzijnde parking, cinema, restaurant, tankstation, geldautomaat, postkantoor, supermarkt etc. De gezochte locatie wordt na het gesprek via SMS doorgestuurd vanuit Italië naar de Panda, waarna de inzittenden met een druk op de knop het navigatiesysteem de route kan laten (her)berekenen. Maar ook voor de voetbaluitslagen, F1 startopstelling, weersverwachting en een overzicht van de verkeersdrukte op de route kan de assistentie worden ingeroepen van de Italiaanse helpdesk, die eenieder in de eigen taal (dus ook de Nederlandse) te woord staat. Overigens blijven de variabele kosten voor de Panda-rijder beperkt tot één SMSâje aangezien het Connect callcenter belt met de bestuurder van de Panda. De optie Connect/Nav+ (dus inclusief GSM en Radio/Cd-speler) is leverbaar in combinatie met de voorwielaangedreven Panda 1.2 in het uitrustingsniveau Dynamic en Emotion, alsmede op de Fiat Panda 4x4 Climbing voor ⬠1.495,- (incl. BTW/BPM).

2004 = Fiat Panda jaar
Met een totaal aantal registraties van 9.696 eenheden kan 2004 rustig bestempeld worden als âFiat Panda Jaarâ. De Panda, Auto van het Jaar 2004, was ruimschoots aanvoerder van het A-segment met een marktaandeel van liefst 32%. Overall wist de Panda beslag te leggen op een achtste plek in het individuele modellenklassement. Tevens was de Panda de meest verkochte personenauto onder de Nederlandse vrouwen, zo bleek uit cijfers van de RDC Automotive Market Monitor. Met een totaal van 4.734 registraties op naam van een vrouw, liet de Panda de concurrentie achter zich.