CDA

06-04-05

Mosterd: Het kan beter in het VMBO

download .pdf download .doc

Op woensdag 6 april presenteerde de CDA fractie haar actieplan beroepsonderwijs 'goed kan beter'.

Dit plan is de uitkomst van uitvoerig contact met mensen uit de praktijk van het Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs (VMBO). Schoolleiders VMBO, leraren, leerlingen, onderwijsdeskundigen, mensen uit het aansluitende MBO en mensen uit het bedrijfsleven.

Het VMBO is erg belangrijk, zestig procent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs volgt dit onderwijs en er is veel discussie over. Het CDA wil samen met het onderwijsveld komen tot gerichte verbeteringen in het VMBO. Op onderwerpen als beroepsgerichtheid, te theoretisch onderwijs, leerlingenuitval, doorstroom naar MBO, waarde van diploma's heeft het CDA voorstellen ontwikkeld waarvan de belangrijkste zijn samengevat in een tienpuntenplan.

CDA-woordvoerder Mosterd over het plan: 'In het onderwijs gaat het erom dat de leerling centraal staat, en dat leerlingen leren. Daarvoor is maatwerk nodig, zeker voor de VMBO-leerling. Het CDA wil meer ruimte voor dat maatwerk geven. De professionals van de scholen zijn de échte deskundigen. Zij weten hoe VMBO-leerlingen het best leren. Voor het lesgeven op een VMBO-school is écht vakmanschap vereist. Het vraagt van docenten specifieke vaardigheden. Daarom kiezen wij voor lerarenopleiding toegespitst op het VMBO. Dit kan een aanvullende specialisatie zijn voor diegenen die een reguliere lerarenopleiding of PABO hebben afgerond.'

Er zijn leerlingen die geen diploma VMBO kunnen halen. Die leerlingen zijn met hun handen beter dan met hun hoofd, waardoor een startkwalificatie voor hen niet is weggelegd. Het CDA wil deze leerlingen een door de branche-organisatie erkende Startkwalificatie Vakmanschap bieden. Examens moeten toegesneden zijn op het onderwijs. Daarvoor moeten ze in vorm en inhoud worden geflexibiliseerd. De CDA-fractie denkt aan geïntegreerde toetsing van theorie en praktijk, gericht op het verwerven van competenties en het opbouwen van een portfolio. Dit portfolio wordt afgesloten met een 'meesterproef'. Het is en blijft van belang dat het VMBO wordt afgesloten met een diploma, waarvan voor ieder duidelijk is wat het waard is.

Sommige scholen hebben te maken met een opeenstapeling van problemen en kunnen op eigen kracht deze problemen niet oplossen. Wanneer duidelijk is dat financiële middelen, buiten de schuld van de school, de belemmerende factor zijn om uit deze problemen te komen, vindt het CDA dat zo'n school extra financiële middelen moet kunnen krijgen.

Het CDA wil dat elke jongere tot 23 jaar, die nog geen startkwalificatie (diploma) heeft behaald, een opleiding volgt of werk heeft. Zo niet, dan krijgen ze geen uitkering. 'Desnoods wordt hier de leerplichtwet voor aangepast, zodat de overtreding op juridische grond kan worden aangepakt.' De CDA-fractie vindt dat elke jongere tot 23 die nog geen startkwalificatie heeft recht heeft op een persoonlijke begeleider. Mosterd: 'Iedere jongere is anders: de een heeft een schouderklopje nodig en een ander moet in de kraag worden gevat. Passende begeleiding is daarom de juiste oplossing voor het probleem.'