AMSTERDAMSE WATERTAXI CENTRALE

Afspraken om overlast in de A'damse grachten te beperken

V E V A G

Vereniging van Exploitanten van Vaartuigen in de Amsterdamse Grachten

secretariaat:
Canal Bike b.v.
Weteringschans 24
1017 SG Amsterdam

Tel.: (020) 626 55 74
Fax: (020) 624 10 33

ABN AMRO 54.87.10.775

CONCEPT PERSBERICHT
Embargo 6 april
Afspraken om overlast in de grachten te beperken Professionele schippers, woonbootbewoners en omwonenden tekenen convenant over vaargedrag en goede nabuurschap

woensdag 6 april om 13:00 uur tekenen vertegenwoordigers van schippers van passagiers-vaartuigen, woonbootbewoners en omwonenden, aan boord van een Canal Bus (aan de steiger Muziektheater) een convenant om overlast voor elkaar zoveel mogelijk te beperken. Hierin worden een aantal gedragsregels vastgelegd. De verschillende partijen spreken af zich hieraan te zullen houden.

Sinds 2003 bestaat een meldpunt voor overlast in de grachten. Uit de meldingen en onderzoek in de afgelopen 2 jaar is gebleken, dat de voornaamste veroorzakers van overlast pleziervaartuigen zijn. Op de tweede plaats staan de diverse types rondvaartboten. De schippers van deze schepen hebben nu afgesproken hun vaargedrag nog meer af te stemmen op de aanwezigheid van omwonenden.

.Eigenlijk gaat het om hele logische dingen, die een goede schipper altijd al doet. zegt Rien Wellinga, schipper bij Rederij Lovers. .Rustig varen, niet onnodig veel motorvermogen gebruiken, elkaar bij een brug tijdig voorrang geven, zodat niemand plotseling moet remmen, zorgen dat muziek niet buiten de boot te horen is....

De bewoners van woonschepen spreken op hun beurt af, om hun schepen zodanig af te meren, dat normaal vaargedrag niet tot overlast leidt. .Kijk, je ligt wel in het water. zegt Stan Spangenberg, vertegenwoordiger van SBA, de woonbootorganisatie van de binnenstad. .Vaak kun je een hoop beweging zelf voorkomen door een beetje te investeren in een goede afmeervoorziening, maar helaas is daarmee niet meteen alle overlast te voorkomen..

Het convenant is een initiatief van de VEVAG, branche-organisatie van de reders. .Goede nabuurschap is in ieders belang. zegt Felix Guttmann, voorzitter. .Veel irritatie ontstaat onbedoeld, door nonchalante omgangsvormen aan beide kanten. De schipper heeft soms niet in de gaten dat hij golven of geluid veroorzaakt, de bewoner die zich al een tijdje ergert, reageert daar soms onnodig agressief op, en dan loopt bij allebei de bloeddruk omhoog! In de hitte van het moment gaat er wel eens wat fout, en dus vonden we het als werkgevers een goed idee om eens afspraken te maken: niet kwaad worden, maar gewoon goede buren zijn! Dan komen we er onderling prima uit.

Het convenant wordt getekend door Rien Wellinga, namens de Amsterdamse schippers, Stan Spangenberg, namens de woonbootbewoners, en Walther Schoonenberg als voorzitter van de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad, in aanwezigheid van wethouders Stadig (Binnenwaterbeheer, centrale stad).