BredeSchoolNet


De brede school en de pedagogische dialoog

De brede school kan niet zonder een pedagogische visie. Maar waarom? En hoe ontwikkel je zoiets? NIZW en Sardes leggen het uit en vervangen visie meteen door dialoog.

Nogal eens wordt binnen een brede school een vraag gesteld over de pedagogische visie. Het is soms een heet hangijzer, soms iets waar men geen raad weet. Om mensen die aan het nadenken zijn over hun pedagogische visie een steuntje in de rug te geven, om te voorkomen dat de pedagogische visie alleen maar een beeld oproept van eindeloze zware discussies vol spraakverwarring over vage abstracte begrippen en om de vele vragen te beantwoorden, maakten NIZW en Sardes een notitie. Saskia van Oenen van het Expertisecentrum Brede School van NIZW Jeugd en Frank Studulski van Sardes schreven het concrete en heldere stuk, u kunt het hier lezen.

De notitie behandelt drie vragen:

* de vraag waarom de pedagogische visie van de brede school een interessant vraagstuk is

* de vraag naar de inhoudelijke achtergronden van de pedagogische visie van de brede school

* de vraag hoe brede scholen een pedagogische visie kunnen ontwikkelen.

Studulski en Van Oenen hebben ervoor gekozen om niet te spreken van een pedagogische visie maar van een pedagogische dialoog. Pedagogische doelstellingen kunnen alleen in dialoog tot stand komen. Samenwerking is de kern. De term dialoog geeft ook beter aan dat werken aan de pedagogische visie niet een eenmalig iets is, maar een continu proces, dat gepland en geregisseerd moet worden.