Centraal Planbureau

Zoeken: ____________

CENTRAAL PLANBUREAU
Onderwerp: persbericht
Nummer: 12
Datum: 6 april 2005
Inlichtingen bij: Rocus van Opstal (tel: 070-3383301), Frans Suijker (tel: 070-3383390), of Dick Morks (tel: 070-3383410)

CEP 2005: Arbeidsmarktparticipatie van ouderen is fors toegenomen

In de afgelopen tien jaar is de participatie van mannen tussen 50 en 64 jaar in Nederland sterk gestegen, van een dieptepunt van minder dan 60% begin jaren ne gentigtotcirca70%in2004.Mogelijkeverklaringen hiervoor zijn de hervormingen in de WAO en de omzetting van VUT-regelingen in actuarieel faire prepensioenregelingen. De achterstand op andere Europese landen is bij mannen grotendeels ingelopen, al blijft Nederland nog achter bij Engeland en Denemarken. Ook bij oudere vrouwen is een duidelijke stijging van de arbeidsparticipatie zichtbaar. Dat komt voornamelijk doordat nieuwere generaties vrouwen meer participeren dan oudere generaties. Ten opzichte van andere Europese landen is de participatie van oudere vrouwen in Nederland nog wel relatief laag.

Dit concludeert het Centraal Planbureau (CPB) in het vandaag openbaar gemaakte Centraal Economisch Plan (CEP) 2005. Hoofdstuk 1 van het CEP, met daarin de hoofdlijnen van de ramingen voor 2005 en 2006, is al op dinsdag 22 maart jongstleden gepubliceerd. Het volledige CEP gaat meer in detail in op de ramingen. In aparte hoofdstukken wordt aandacht besteed aan de internationale economische ontwikkeling, de Nederlandse conjunctuur, de arbeidsmarkt, de collectieve sector en de koopkracht van huishoudens. Hoofdstuk 6 bevat het speciale onderwerp van dit CEP: 'Drie stelselwijzigingen in 2006' (zie hieronder).

Het CEP 2005 bevat diverse kaders waarin op beknopte wijze wordt ingegaan op actuele zaken, waaronder de hierboven genoemde arbeidsparticipatie van ouderen. Enkele andere onderwerpen die in het CEP in een kader worden belicht, zijn: het gebruik van de dollar als reservevaluta; valkuilen bij de internationale vergelijking van vertrouwensindicatoren; het effect van het Financieel Toetsingskader op pensioenpremies; een internationale vergelijking van de werkloosheid van specifieke groepen; en het Deense model voor arbeidsmarktbeleid. Op dit laatste onderwerp wordt verderop in dit persbericht ingegaan.

Budgettaire en economische effecten van drie stelselwijzigingen Het speciale onderwerp 'Drie stelselwijzigingen in 2006' heeft een wat technisch karakter. Het geeft een beschrijving van de nieuwe ziektekostenverzekering, de nieuwe arbeidsongeschiktheidsregelingen en de veranderingen in de fiscale behandeling van VUT, prepensioen en de nieuwe levensloopregeling.
Tevens gaat het speciale onderwerp in op de directe gevolgen van de stelselwijzigingen op de raming voor 2006. De stelselwijzigingen hebben op enkele belangrijke variabelen een groot effect. Zo gaat bijvoorbeeld iedereen die tot nu toe particulier verzekerd is voor ziektekosten, vanaf 2006 de nieuwe collectieve zorgpremie betalen, en worden de ziektekosten van deze personen voortaan niet meer beschouwd als particuliere consumptie, maar als collectieve uitgaven. Deze verschuivingen hebben grote invloed op zowel budgettaire kengetallen, zoals de collectieve lastenquote, als op enkele macro-economische variabelen, waaronder de particuliere consumptie. Zo neemt door de introductie van de nieuwe zorgverzekering de particuliere consumptie met 8,5 mld euro af, waardoor de particuliere consumptie in de raming daalt met 2,5%. Afgezien van de zorgkosten stijgt de consumptie volgens de raming echter met 1%.
Tegelijk met het CEP wordt een drietal gerelateerde CPB Memoranda gepubliceerd. In CPB Memorandum 112, Budgettaire en economische effecten van de Zorgverzekeringswet, zijn de directe gevolgen van de wijziging in de ziektekostenverzekering in 2006, zoals beschreven in hoofdstuk 6 van het CEP, meer in detail uitgewerkt. CPB Memorandum 113, Raming van het bijstandsvolume in het CEP 2005, geeft een toelichting op de volumeraming van de WWB (Wet Werk en Bijstand), die relevant is voor de macro-budgettering van gemeenten.

WIA zal nauwelijks leiden tot minder arbeidsongeschikten Het vandaag verschenen CPB Memorandum 114, Structurele effecten van de WIA, gaat in op de structurele effecten van de wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA). Het totaal aan maatregelen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid sinds 2004 leidt tot een forse reductie van het structurele aantal arbeidsongeschikten. De bijdrage van de nog in te voeren wet WIA aan deze volumereductie is beperkt, met name doordat de uitkering voor duurzaam en volledig arbeidsongeschikten wordt verhoogd tot 75% en de premiedifferentiatie voor bedrijven (PEMBA) wordt afgeschaft. Hierdoor nemen ook de kosten toe.

Onder meer door invoering van de Wet Poortwachter en PEMBA is de instroom in de WAO gedaald van ruim 100 000 in 2001 tot 59 000 in 2004. Inmiddels zijn ook de wet Verlenging
Loondoorbetalingsverplichting bij Ziekte (VLZ, per januari 2004) en het aangescherpte Schattingsbesluit (per oktober 2004) van kracht geworden. Deze maatregelen zullen de huidige WAO-instroom en -uitgaven substantieel verder verminderen en leiden tot een vergroting van het arbeidsaanbod en de werkgelegenheid.

In aanvulling op de al doorgevoerde maatregelen heeft de WIA naar verwachting per saldo nauwelijks een effect op het structurele aantal arbeidsongeschikten, gemeten in uitkeringsjaren. De reden is dat er enkele effecten tegen elkaar in werken. Mensen met een arbeidsongeschiktheidspercentage tussen 15 en 35% krijgen geen uitkering meer, wat leidt tot een vermindering van het aantal uitkeringsjaren. Daar staat tegenover dat het afschaffen van de PEMBA (wat de preventieprikkel voor werkgevers verkleint) en de hogere uitkeringen bij volledige en duurzame arbeidsongeschiktheid een opwaartse druk op het aantal uitkeringsjaren zullen uitoefenen. In het Sociaal Akkoord 2004 is afgesproken de uitkering voor volledige arbeidsongeschikten te verhogen van 70% tot 75% en de PEMBA af te schaffen, ondermeer indien de jaarlijkse instroom van volledig en duurzaam arbeidsongeschikten naar verwachting structureel minder dan 25 000 personen zal zijn. Vooral onder invloed van de al eerder getroffen maatregelen zal deze instroom naar verwachting dalen tot 20 000 personen.

De effecten van WIA op de participatiegraad zijn beperkt. Wel kunnen personen met een arbeidsongeschiktheidspercentage tussen 15 en 35% en gedeeltelijk arbeidsongeschikten hun aantal gewerkte uren uitbreiden door invoering van WIA.
De wet WIA leidt structureel tot een stijging van de collectieve uitgaven met circa 1 mld euro. Dit komt voornamelijk door de hogere uitkering, die een betere inkomensbescherming biedt aan volledig en duurzaam arbeidsongeschikten. De totale lasten stijgen minder, niet met 1 mld euro maar met circa 0,25 mld euro. Immers, de wet WIA maakt een private verzekering voor het zogenoemde WAO-hiaat, die veel werknemers thans hebben afgesloten, overbodig bij volledige en duurzame arbeidsongeschiktheid, wat resulteert in een lastenverlichting.

Deense arbeidsmarktmodel is geen wondermodel
Het Deense model van beperkte ontslagbescherming zorgt voor snelle doorstroming op de arbeidsmarkt en veel baanwisselingen, waardoor de werkloosheidsduur relatief kort is. De werkloosheid in Denemarken ligt echter op ongeveer hetzelfde niveau als in Nederland, indien wordt gemeten met een internationaal vergelijkbare definitie. Voor laagbetaalde werknemers is het uitkeringsniveau van 90% van het loon in Denemarken weliswaar hoog, maar door de relatief lage maximumuitkering geldt dat niet voor hoger betaalde werknemers. Gemiddeld over alle werknemers ligt de hoogte van de netto uitkering in Denemarken op ongeveer hetzelfde niveau als in Nederland. Het Deense model lijkt al met al succesvol in het beperken van de werkloosheidsduur, maar de resultaten in termen van het werkloosheidsniveau zijn minder onderscheidend.

Het Centraal Economisch Plan 2005, ISBN 90-1210-117-4, is te bestellen bij:

Sdu Servicecentrum Uitgeverijen
Postbus 20014
2500 EA Den Haag
Tel. 070-3789880
Fax: 070-3789783

De prijs is 32,50 euro.

Het Centraal Economisch Plan 2005 en de achterliggende CPB Memoranda zijn (gratis) beschikbaar als PDF-bestand op de website van het Centraal Planbureau (www.cpb.nl). De kaders uit het CEP2005 zijn daar ook afzonderlijk te downloaden.


* Centraal Economisch Plan 2005

* CPB Memorandum 112, Budgettaire en economische effecten van de Zorgverzekeringswet

* CPB Memorandum 113, Raming van het bijstandsvolume in het CEP 2005
* CPB Memorandum 114, Structurele effecten van de WIA
* Alle kaders uit het Centraal Economisch Plan 2005