Gemeente Beuningen


Minder klachten in 2004

Het aantal klachten dat het afgelopen jaar is ingediend over Beuningse ambtenaren is ten opzichte van het jaar daarvoor met 25% gedaald. De gemeente hoefde te ombudsman niet in te schakelen voor verdere klachtbehandeling omdat zij de klachten intern heeft kunnen oplossen. Dit blijkt uit het jaarverslag van de klachtenregeling 2004. Wel komt naar voren dat de rol van de ombudsman nog niet voor iedereen duidelijk is.

Ombudsman
Regelmatig werd gevraagd naar de ombudsman omdat men meent dat alle klachten via deze persoon worden opgelost. Met behulp van de interne klachtenregeling probeert de gemeente echter altijd eerst zelf de klachten op te lossen. Wanneer blijkt dat men er niet uitkomt of dat de klager niet tevreden is met de gekozen oplossing dan kan hij zich wenden tot de ombudsman. Dit wordt de externe klachtbehandeling genoemd.

Vijftien klachten
Afgelopen jaar werden er vijftien klachten ingediend. Van deze klachten werd uiteindelijk 20% ongegrond verklaard o.a. omdat het niet mogelijk bleek een getrouw beeld te reconstrueren van de behandeling van de zaak. Ook bleek dat vakafdelingen in 20% van de gevallen alsnog de klacht zelf konden oplossen. Bij de behandeling van de klacht koos de klachtcoördinator voor directe terugkoppeling met de betrokkenen omdat de klager meer gebaat was bij een snelle praktische oplossing dan het doorlopen van de hele officiële klachtenprocedure. Tweemaal werd een klacht ingetrokken en één klager besloot uiteindelijk om geen officiële klacht in te dienen.

Klachtenregeling
De gemeente heeft vanuit haar positie veel verschillende soorten contacten. Niet alleen mondeling en schriftelijk, maar ook steeds meer via internet. Bij die contacten kunnen fouten worden gemaakt. Dit is vaak onbewust en zeker geen kwestie van onwil. We willen dan ook graag horen als het beter kan.
Om meer bekendheid te geven aan de klachtenregeling is er een folder verschenen over de mogelijkheid een klacht in te dienen over het gedrag van een ambtenaar, bestuurder of de gemeente in het algemeen. Als u geïnteresseerd bent in deze folder dan kunt u contact opnemen met de afdeling Publiekszaken, telefoon 024-6780800. Ook op deze website kunt u meer informatie vinden over de klachtenregeling. Kijk hiervoor in het digitaal loket of onder De gemeente > invloed bewoners > klachten.