april 2005
Overkoepelend bestemmingsplan woonwagenlocaties (5 april)
Het College van B&W heeft het voorontwerp Bestemmingsplan
Woonwagenlocaties vrijgegeven voor inspraak. Dit bestemmingsplan bevat
duidelijke regels over wat er op woonwagenlocaties gebouwd mag worden.
In de huidige situatie zijn voor de verschillende woonwagenlocaties
meerdere bestemmingsplannen van toepassing, waarvan de regels voor
bouw en plaatsing van woonwagens verschillend en voor de bewoners
onduidelijk zijn. Het college is van mening dat eenduidige regelgeving
hier een oplossing voor kan bieden.
Beperking van oppervlakte
In het het nieuwe bestemmingsplan wordt de omvang van woonwagens
beperkt door een maximaal toegestane lengte, breedte en hoogte. Het
maximaal toegestane woonvolume is afgeleid van de feitelijke
ruimtelijke situatie op de diverse woonwagenlocaties. Er is sprake van
aaneengeschakelde standplaatsen met opstelvakken en een beperkte
onderlinge afstand. Al te massale bebouwing is in deze situatie niet
gewenst. Voor alle woonwagenlocaties zijn aparte plankaarten
opgenomen, waarbij de geplaatste woonwagen binnen het opstelvak van de
standplaats moet blijven. De afmeting van het opstelvak is afhankelijk
van de grootte van de standplaats, maar heeft een maximale afmeting
van 7 bij 17 meter. Ook is er een maximale hoogte van de woonwagens
vastgesteld, wat er in de praktijk op neerkomt dat een woonwagen niet
meer dan één bouwlaag mag hebben. Ook worden regels gesteld aan
bijgebouwen en andere bouwwerken
Inspraakperiode
De inspraakperiode beslaat vier weken, van 14 april tot 11 mei 2005.
Het bestemmingsplan ligt ter inzage bij het gemeentelijk
contactcentrum en de desbetreffende stadsdeelkantoren (Escamp, Haagse
Hout, Leidschenveen-Ypenburg, Loosduinen). Alle inspraakreacties
worden verwerkt tot een inspraakverslag. Op basis hiervan beoordeelt
het college of het bestemmingsplan moet worden aangepast.
Gemeente Den Haag