Gemeente Utrecht

L.S.,

Bijgaand een gecorrigeerde versie van het collegebericht "Stationsgebied beter bereikbaar door grotere verkeerscapaciteit Overste den Oudenlaan". In de eerste versie was een aantal foutieve data opgenomen. In deze versie zijn de juiste data vet weergegeven.

Met vriendelijke groet,

Bestuurscommunicatie Stadhuis Utrecht.

Toelichting op besluit van het college van burgemeester en wethouders

Stationsgebied beter bereikbaar door grotere verkeerscapaciteit Overste den Oudenlaan

Om de groei van het autoverkeer van en naar het Stationsgebied in de periode van nu tot minstens 2015 op te vangen en het aantal auto's op de Graadt van Roggenweg binnen de perken te houden, verhoogt de gemeente de verkeerscapaciteit van de Overste den Oudenlaan. De reconstructie van de Overste den Oudenlaan draagt bovendien bij aan het verbeteren van de bereikbaarheid van het westelijke deel van het Stationsgebied. De laan wordt uitgebreid tot 2 x 2 rijstroken en krijgt de uitstraling van een stadsradiaal. Uitbreiding van het aantal rijbanen is mogelijk door het efficiënter benutten van de bestaande ruimte en door op sommige plaatsen het weggedeelte te verbreden. Ook de aansluiting van de Overste den Oudenlaan op de Weg der Verenigde Naties wordt uitgebreid. Hierdoor wordt het straks mogelijk voor verkeer vanaf de Overste den Oudenlaan in de richting het 24 oktoberplein over een gelijkvloerse kruising linksaf te slaan. Daarnaast krijgt de Overste den Oudenlaan meer een laanachtig karakter omdat de bomenrij wordt doorgetrokken. De reconstructie van de Overste den Oudenlaan loopt van de Weg der Verenigde Naties tot aan de Grebbeberglaan. Het college stelde het Integraal Programma van Eisen/Functioneel Ontwerp (IPvE/FO) vast en heeft het vrijgegeven voor inspraak. De inspraakperiode is van 13 april tot en met 11 mei. Omwonenden en andere belanghebbenden zijn geïnformeerd met een stadsplan. Daarin worden ze ook uitgenodigd voor een inspraakbijeenkomst die 27 april a.s. wordt gehouden. Tijdens de inspraakperiode kunnen belanghebbenden reageren op de plannen. Waar mogelijk worden reacties verwerkt in het Definitief Ontwerp dat volgens planning halverwege dit jaar aan het college zal worden voorgelegd. De start van de uitvoering staat gepland voor medio 2006 en de reconstructie is naar verwachting in 2007 klaar.