Nieuws
6 apr 2005 - Inbreng Luchtenveld bij debat
'alcohollimiet voor beginnende bestuurders'
In de Tweede Kamer had op 6 april 2005 het debat plaats over de
alchollimiet voor beginnende b estuurders.VoordeVVDnamRuud
Luchtenveld het woord. Hieronder treft u zijn inbreng.
Dit wetsvoorstel heeft tot doel beginnende bestuurders te verbieden een
motorrijtuig te besturen waarvoor een rijbewijs is vereist, bij 88
microgram alcohol per liter uitgeademde lucht of een bloedalcoholgehalte
(BAG) dat hoger ligt dan 0,2 promille. Onder beginnende bestuurders
worden in het kader van dit wetsvoorstel verstaan bestuurders van een
motorrijtuig voor het besturen waarvan een rijbewijs vereist is, indien
nog geen vijf jaar zijn verstreken na de datum waarop aan hen voor de
eerste maal een rijbewijs is afgegeven, voor zover deze eerste afgifte op
of na 30 maart 2002 heeft plaatsgevonden.
Reden voor het doen van het voorgestelde verbod is dat uit nationaal en
internationaal onderzoek blijkt dat bestuurders die kort hun rijbewijs
hebben, relatief vaak betrokken zijn bij verkeersongevallen. Een
verlaging van het alcoholpromillage van 0,5 naar 0,2 voor beginnende
bestuurders leidt volgens de resultaten van deze onderzoeken tot minder
doden en gewonden in het verkeer.
Hoewel de groep beginnende bestuurders voor het overgrote deel bestaat
uit jongeren, is er in dit wetsvoorstel voor gekozen geen leeftijdsgrens
te hanteren. Uit onderzoek is gebleken dat de effecten van alcoholgebruik
die voor een meer ervaren bestuurder kunnen worden gecompenseerd door
ervaring en routine, bij een minder ervaren bestuurder, ongeacht zijn
leeftijd, zwaarder wegen. Hierdoor treedt al bij een alcoholgehalte
tussen 0,2 en 0,5 promille een zodanig verhoogd risico voor de
verkeersveiligheid op dat invoering van een lagere alcohollimiet voor
alle beginnende b estuurdersvolgenshetwetsvoorstelwenselijkis.
Omdat er geen onderzoek bekend is waaruit blijkt dat een verlaging van de
wettelijke limiet ook voor (beginnende) bromfietsers een bijdrage levert
aan een verlaging van het aantal verkeersslachtoffers, is in het
wetsvoorstel de aandacht vooral gericht op de groep beginnende
automobilisten. Bovendien is voor het besturen van een bromfiets nu
alleen een bromfietscertificaat vereist.
Het kabinet zal op korte termijn komen met een voorstel om een rijbewijs
ook verplicht te stellen voor het besturen van een bromfiets. Daarmee
zullen de beginnende bromfietsers automatisch onder de werking van het in
het onderhavige wetsvoorstel komen te vallen. De regering streeft ernaar
dit voorstel in de loop van 2005 aan de kamer aan te bieden. Invoering
van het bromfietsrijbewijs wordt nagestreefd per 1 januari 2007.
De handhaving van het verbod zal plaatsvinden in het kader van de
reguliere controles, (grootschalige) alcoholcontroles, alsmede naar
aanleiding van aanrijdingen. De leden van de VVD fractie hebben kennis
genomen van de diverse passages in de MvT over onderzoek naar de pakkans
bij verlaging van het toegestane alcoholpromillage voor onervaren
bestuurders. De leden van de VVD fractie constateren dat de uitkomsten
niet eenduidig zijn. Niettemin zijn deze leden bereid het voordeel van de
twijfel te geven aan beoogde effect van de voorgestelde wetgeving.
Daarbij spreken deze leden wel de wens uit dat het thans voorgestelde
handhavinginstrumentarium wordt geëvalueerd indien enige praktijk
ervaring in Nederland is opgedaan. Deze leden achten het ongewenst indien
de beperkte handhavingcapaciteit zou worden gaan worden ingezet ten
behoeve van de controle van tot op heden niet strafbare promillages,
indien dit ten koste zou gaan van controle op of een geringere pakkans
voor zware alcoholdelicten.
De VVD is geen voorstander van een algehele verlaging van de
alcohollimiet immers dit zou bij gelijk blijvende handhavingcapaciteit
leiden tot meer doden en gewonden doordat de pakkans van zware
overtreders kleiner zal worden.
VVD