Gemeente Breda

Contouren Via Breda bekend
Door de concept Structuurvisie Spoorzone, Via Breda 2025 vast te stellen en ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad zet het Bredase college van burgemeester en wethouders opnieuw een stap richting realisatie van een bijzonder stadsdeel ten noorden van het historische stadscentrum.

In Via Breda komen de ambities voor de toekomst van Breda tot uitdrukking. Wonen, werken, voorzieningen zijn in de plannen geïntegreerd uitgewerkt. Het totale plangebied beslaat 160 hectare. Het nieuwe NS station Breda Centraal, een hoogwaardige multifunctionele openbaar vervoerterminal, wordt beschouwd als de motor in deze ontwikkeling. Ook de transformatie van het Drie Hoefijzers-terrein is onderdeel van Via Breda.

Aan de besluitvorming op de hoofdlijnen van het plan ging uitgebreide interactie met de bewoners van de stad en diverse groeperingen, waaronder marktpartijen, alsmede overleg met provincie en ministeries vooraf.

Contouren

De Structuurvisie Spoorzone, Via Breda 2025 geeft de contouren aan waarbinnen verandering van het gebied de komende 20 jaar mogelijk wordt. Met de ingrijpende ontwikkelingen wordt de attractiviteit van Breda vergroot. De stad verbetert haar vestigingsklimaat voor internationaal bedrijfsleven, terwijl tegelijkertijd de mogelijkheden op het gebied van wonen en verblijven worden verruimd.

De structuurvisie zorgt voor samenhang tussen de verschillende ontwikkelingen in de deelgebieden en met de bestaande stad. Via Breda wordt een aantrekkelijk, levendig en veilig gebied dichtbij de binnenstad.

Planning

Het college van burgemeester en wethouders heeft naar aanleiding van de consultatie de Nota van commentaar Structuurvisie Spoorzone' vastgesteld en vraagt de gemeenteraad het te besluit te nemen om de Structuurvisie vast te stellen.

De raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling behandelt het onderwerp op 17 mei.

In de verdere uitwerking worden de gebruikelijke bestemmingsplanprocedures gevolgd voor de afzonderlijke deelgebieden.

Breda, 6 april 2005