06-04-2005
MAN introduceert de TGL
MAN Nutzfahrzeuge introduceert de Trucknology Generation Light (TGL),
de nieuwe serie trucks voor lichte tot middelzware transporttaken.
De TGL is de opvolger van de succesvolle MAN LE 2000, waarvan er circa
100.000 gebouwd zijn. Met de TGL verzet MAN de bakens in het segment
voor vrachtwagens met een toegelaten totaalgewicht van 7,5 tot 12 ton.
Uniek in deze klasse is de keuze uit drie ruime cabines voor zowel het
stedelijke distributiewerk als het vervoer over de middellange en
lange afstand. Dit geeft de TGL een zeer groot marktpotentieel. De
ontwikkeling van de TGL heeft slechts een viertal jaren geduurd.
Hiermee levert MAN Nutzfahrzeuge na de succesvolle introductie van de
TGA en de nieuwe Common Rail-motorenfamilie D20 binnen een zeer kort
tijdsbestek opnieuw een technische prestatie van formaat.
Totaalconcept
De nieuwe TGL maakt deel uit van MANs totaalconcept Trucknology
Generation® (TG), waarvan de zware truckserie TGA de eerste exponent
is. Met inbegrip van de nog geplande varianten bedragen de totale
ontwikkelingskosten van deze serie ruwweg 200 miljoen euro. Veel
componenten van de TGL zijn ontleend aan het beproefde modulaire
bouwsysteem van de Trucknology Generation®. Synergieën uit de
ontwikkeling van de TG komen bovenal tot uiting in de bouwwijze van de
cabines. Met hun doordachte concept en hoge veiligheidsniveau bieden
zij chauffeurs in het distributievervoer en de lange afstand volop de
ruimte.
Hoge eisen
Ons doel was een truck te bouwen die onze klanten ten opzichte van hun
concurrenten een voorsprong biedt. Dat is gelukt: de TGL belichaamt
een toekomstgerichte en buitengewoon efficiënte transportoplossing.
Hij voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van economie,
prestaties, veiligheid en comfort, aldus Anton Weinmann, voorzitter
van de raad van bestuur van MAN Nutzfahrzeuge AG. De nieuwe serie
wordt overal verkocht waar de MAN Nutzfahrzeuge Gruppe actief is. De
belangrijkste afzetmarkten zijn Duitsland, Groot-Brittannië,
Frankrijk, Italië, Spanje en Polen. In deze grote markten heeft MAN in
het verleden meer dan 80 procent van het totaal geproduceerde aantal
trucks in de klasse van 6 tot 12 ton verkocht. In Polen wordt de TGL
ook leverbaar onder de merknaam STAR.
Verschillende varianten
De TGL wordt leverbaar met keuze uit een groot aantal verschillende
chassislengtes en wielbases. Door zijn flexibele concept is de TGL
geschikt voor de meest uiteenlopende opbouwvarianten en toepassingen.
Naast inzet in het distributievervoer met een gesloten of open laadbak
zijn bijvoorbeeld toepassingen denkbaar in het koel- en
drankenvervoer, als bergingsvoertuig, met hoogwerker, als paardenwagen
of voor het inzamelen van huisvuil. In nauwe samenwerking met
opbouwleveranciers heeft MAN speciaal voor kippers met of zonder
laadkraan een speciale versie met aangepast chassis ontwikkeld. Dit
maakt de nieuwe voertuigserie interessant voor klanten uit alle
mogelijke sectoren. MAN Nutzfahrzeuge breidt het programma de komende
tijd verder uit, waardoor de TGL nog een groter marktpotentieel
krijgt. Een goed voorbeeld hiervan is de uitvoering met dubbele
cabine, zoals die onder meer in de bouw en bij gemeentelijke
instellingen veel toegepast wordt.
Productie in Competence Centre Steyr
De TGL wordt grotendeels bij MANs Oostenrijkse dochterbedrijf Steyr
gemaakt. Deze productievestiging is de afgelopen jaren uitgebouwd tot
een kenniscentrum voor de lichte en middelzware klasse met 2.600
medewerkers. De nauwe samenwerking tussen de verschillende MAN
fabrieken wordt hier goed zichtbaar: zo komen de chassisbalken uit
Gustavsburg, de motoren uit Nürnberg, de voorassen uit Salzgitter en
de achterassen uit München. Bij het productieproces worden de
modernste technieken toegepast, onder meer door de inzet van robots
voor een exacte en volautomatische bevestiging van de voorruiten.
High-tech ten dienste van de klant
Bij de ontwikkeling van de TGL stonden de belangen van de klant
voortdurend centraal. Door verdere ontwikkeling van de D08-motoren is
het MAN gelukt om het brandstofverbruik te optimaliseren, met een
gunstige kilometerkostprijs als resultaat. Het zijn Common
Rail-motoren met vier kleppen per cilinder. Het hoge koppel van deze
motoren komt tot bijzonder goed tot uiting in de trekkracht en het
acceleratievermogen. Met 830 Nm bij 1.400 toeren per minuut biedt de
206 pk/151 kW sterke, viercilinder lijnmotor met tweefasige
turbolading het hoogste draaimoment in zijn klasse. Toepassing van de
automatisch geschakelde MAN TipMatic versnellingsbak zorgt voor nog
lagere gebruikskosten van de TGL. De nieuwe voor- en achterassen
leveren een positieve bijdrage aan de gunstige gewichtsverdeling van
de nieuwe serie. Het geringe eigen gewicht van de TGL en de hoge
toegelaten aslasten vertalen zich in een hoog nuttig laadvermogen.
Extra veercomfort en bijzondere zorg voor de lading ligt binnen
handbereik met de als optie leverbare luchvering, gebaseerd op het
nieuwe tweebalgssysteem van MAN Nutzfahrzeuge. Drie verschillende
cabine-uitvoeringen leggen de chauffeur in de watten met een
hoeveelheid ruimte, die tot nu toe ondenkbaar was in deze klasse. Voor
het vervoer over de middellange en lange afstand komen vooral de twee
grote L en LX cabines in aanmerking, aangezien die over volwaardige
bedden met lattenbodem beschikken. Ergonomische aspecten waren
bepalend voor de plaatsing van display, meters en bedieningselementen
op het dashboard.
Servicepakketten voor iedere inzet
Veelomvattende servicepakketten maken de nieuwe, technisch innovatieve
serie compleet. Voor de TGL heeft MAN twee speciale pakketten
ontwikkeld. Inhoudelijk kunnen deze per markt en land van elkaar
verschillen.
Het TGL StarterPackage richt zich op klanten bij wie het transport
niet de kerntaak is. Met MAN | FinanceCredit biedt het StarterPackage
klantgerichte financieringen. Het MAN | Service
ComfortPlus-onderhoudscontract is perfect op de techniek van de nieuwe
serie afgestemd en beperkt stilstand wegens onderhoud tot een minimum.
Het TGL FleetPackage is bedoeld voor ondernemers met een groter
wagenpark. Het omvat zowel met MAN | FinanceCredit op maat ge-sneden
financieringen als het onderhoudscontract MAN | Service Comfort Plus.
Het TGL FleetPackage kan naar wens verder uitgebreid worden met de
rijvaardigheidstraining MAN | Support ProfiDrive, die de nadruk legt
op veilig en economisch rijden, en met MAN | Support FleetManagement
voor een optimaal vlootbeheer.
BedrijfsautoRAI