BedrijfsautoRAI

06-04-2005

MAN introduceert de TGL

MAN Nutzfahrzeuge introduceert de Trucknology Generation Light (TGL), de nieuwe serie trucks voor lichte tot middelzware transporttaken.

De TGL is de opvolger van de succesvolle MAN LE 2000, waarvan er circa 100.000 gebouwd zijn. Met de TGL verzet MAN de bakens in het segment voor vrachtwagens met een toegelaten totaalgewicht van 7,5 tot 12 ton. Uniek in deze klasse is de keuze uit drie ruime cabines voor zowel het stedelijke distributiewerk als het vervoer over de middellange en lange afstand. Dit geeft de TGL een zeer groot marktpotentieel. De ontwikkeling van de TGL heeft slechts een viertal jaren geduurd. Hiermee levert MAN Nutzfahrzeuge na de succesvolle introductie van de TGA en de nieuwe Common Rail-motorenfamilie D20 binnen een zeer kort tijdsbestek opnieuw een technische prestatie van formaat.

Totaalconcept
De nieuwe TGL maakt deel uit van MANs totaalconcept Trucknology Generation® (TG), waarvan de zware truckserie TGA de eerste exponent is. Met inbegrip van de nog geplande varianten bedragen de totale ontwikkelingskosten van deze serie ruwweg 200 miljoen euro. Veel componenten van de TGL zijn ontleend aan het beproefde modulaire bouwsysteem van de Trucknology Generation®. Synergieën uit de ontwikkeling van de TG komen bovenal tot uiting in de bouwwijze van de cabines. Met hun doordachte concept en hoge veiligheidsniveau bieden zij chauffeurs in het distributievervoer en de lange afstand volop de ruimte.

Hoge eisen
Ons doel was een truck te bouwen die onze klanten ten opzichte van hun concurrenten een voorsprong biedt. Dat is gelukt: de TGL belichaamt een toekomstgerichte en buitengewoon efficiënte transportoplossing. Hij voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van economie, prestaties, veiligheid en comfort, aldus Anton Weinmann, voorzitter van de raad van bestuur van MAN Nutzfahrzeuge AG. De nieuwe serie wordt overal verkocht waar de MAN Nutzfahrzeuge Gruppe actief is. De belangrijkste afzetmarkten zijn Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Spanje en Polen. In deze grote markten heeft MAN in het verleden meer dan 80 procent van het totaal geproduceerde aantal trucks in de klasse van 6 tot 12 ton verkocht. In Polen wordt de TGL ook leverbaar onder de merknaam STAR.

Verschillende varianten
De TGL wordt leverbaar met keuze uit een groot aantal verschillende chassislengtes en wielbases. Door zijn flexibele concept is de TGL geschikt voor de meest uiteenlopende opbouwvarianten en toepassingen. Naast inzet in het distributievervoer met een gesloten of open laadbak zijn bijvoorbeeld toepassingen denkbaar in het koel- en drankenvervoer, als bergingsvoertuig, met hoogwerker, als paardenwagen of voor het inzamelen van huisvuil. In nauwe samenwerking met opbouwleveranciers heeft MAN speciaal voor kippers met of zonder laadkraan een speciale versie met aangepast chassis ontwikkeld. Dit maakt de nieuwe voertuigserie interessant voor klanten uit alle mogelijke sectoren. MAN Nutzfahrzeuge breidt het programma de komende tijd verder uit, waardoor de TGL nog een groter marktpotentieel krijgt. Een goed voorbeeld hiervan is de uitvoering met dubbele cabine, zoals die onder meer in de bouw en bij gemeentelijke instellingen veel toegepast wordt.

Productie in Competence Centre Steyr
De TGL wordt grotendeels bij MANs Oostenrijkse dochterbedrijf Steyr gemaakt. Deze productievestiging is de afgelopen jaren uitgebouwd tot een kenniscentrum voor de lichte en middelzware klasse met 2.600 medewerkers. De nauwe samenwerking tussen de verschillende MAN fabrieken wordt hier goed zichtbaar: zo komen de chassisbalken uit Gustavsburg, de motoren uit Nürnberg, de voorassen uit Salzgitter en de achterassen uit München. Bij het productieproces worden de modernste technieken toegepast, onder meer door de inzet van robots voor een exacte en volautomatische bevestiging van de voorruiten.

High-tech ten dienste van de klant
Bij de ontwikkeling van de TGL stonden de belangen van de klant voortdurend centraal. Door verdere ontwikkeling van de D08-motoren is het MAN gelukt om het brandstofverbruik te optimaliseren, met een gunstige kilometerkostprijs als resultaat. Het zijn Common Rail-motoren met vier kleppen per cilinder. Het hoge koppel van deze motoren komt tot bijzonder goed tot uiting in de trekkracht en het acceleratievermogen. Met 830 Nm bij 1.400 toeren per minuut biedt de 206 pk/151 kW sterke, viercilinder lijnmotor met tweefasige turbolading het hoogste draaimoment in zijn klasse. Toepassing van de automatisch geschakelde MAN TipMatic versnellingsbak zorgt voor nog lagere gebruikskosten van de TGL. De nieuwe voor- en achterassen leveren een positieve bijdrage aan de gunstige gewichtsverdeling van de nieuwe serie. Het geringe eigen gewicht van de TGL en de hoge toegelaten aslasten vertalen zich in een hoog nuttig laadvermogen. Extra veercomfort en bijzondere zorg voor de lading ligt binnen handbereik met de als optie leverbare luchvering, gebaseerd op het nieuwe tweebalgssysteem van MAN Nutzfahrzeuge. Drie verschillende cabine-uitvoeringen leggen de chauffeur in de watten met een hoeveelheid ruimte, die tot nu toe ondenkbaar was in deze klasse. Voor het vervoer over de middellange en lange afstand komen vooral de twee grote L en LX cabines in aanmerking, aangezien die over volwaardige bedden met lattenbodem beschikken. Ergonomische aspecten waren bepalend voor de plaatsing van display, meters en bedieningselementen op het dashboard.

Servicepakketten voor iedere inzet
Veelomvattende servicepakketten maken de nieuwe, technisch innovatieve serie compleet. Voor de TGL heeft MAN twee speciale pakketten ontwikkeld. Inhoudelijk kunnen deze per markt en land van elkaar verschillen.

Het TGL StarterPackage richt zich op klanten bij wie het transport niet de kerntaak is. Met MAN | FinanceCredit biedt het StarterPackage klantgerichte financieringen. Het MAN | Service ComfortPlus-onderhoudscontract is perfect op de techniek van de nieuwe serie afgestemd en beperkt stilstand wegens onderhoud tot een minimum.

Het TGL FleetPackage is bedoeld voor ondernemers met een groter wagenpark. Het omvat zowel met MAN | FinanceCredit op maat ge-sneden financieringen als het onderhoudscontract MAN | Service Comfort Plus. Het TGL FleetPackage kan naar wens verder uitgebreid worden met de rijvaardigheidstraining MAN | Support ProfiDrive, die de nadruk legt op veilig en economisch rijden, en met MAN | Support FleetManagement voor een optimaal vlootbeheer.