Ingezonden persbericht


Deltaplan Schone lucht

PERSBERICHT

Utrecht, 6 april 2005

Natuur en Milieu vindt dat er een Deltaplan Schone Lucht moet komen om de uitstoot van fijn stof en stikstofoxiden (NOx) door autoverkeer, scheepvaart, bioindustrie en elektrische centrales aan banden leggen. Het kabinet moet daar al zijn energie in steken, in plaats van te proberen de Brusselse regels voor schone lucht te versoepelen. Het gaat om de bescherming van de gezondheid. Algemeen directeur Mirjam de Rijk: 'Kies voor mensen en niet voor mazen in de wet'.

Staatssecretaris Van Geel van Milieu probeerde onder de Europese normen voor luchtkwaliteit uit te komen, in plaats van genoeg geld vrij te maken voor snel en effectief beleid. Gelukkig heeft de Raad van State een streep gehaald door zijn plannen voor versoepeling van de normen. Het kabinet is met beide benen op de grond gezet.

De Nederlandse uitstoot van fijn stof komt voor veertig procent door het wegverkeer, voor dertig procent van vieze energiecentrales en voor twintig procent van (pluim)veestallen. Weliswaar komt er ook stof van buiten aangewaaid (zeezout, Saharazand), maar dat geeft weinig gezondheidsproblemen.

Het Deltaplan moet verder gaan dan aanscherping van de eisen aan uitlaatgassen. Die zijn nodig, maar de effecten zijn pas op termijn zichtbaar. Ook snelheidsverlaging is vereist. Dat helpt snel en is effectief. Verder moeten alle bestaande en nieuwe dieselauto's en vaartuigen met roet -en NOx-filters worden uitgerust. Het oude wagen- en voertuigpark moet snel worden vervangen middels opkoopregelingen en premies. Steden kunnen een voorkeursbehandeling geven aan schone (vracht)auto's, en vieze verbieden. Havens kunnen schone schepen bevoordelen door aangepaste haventarieven. Ook het ruimtelijk beleid moet meedoen aan het Deltaplan. Er hoort nu echt te worden geregeld dat veertig procent van de nieuwbouw binnen bestaand stedelijk gebied wordt gebouwd - nu is er slechts geld voor 25 procent. De steden moeten wel autoluw worden gemaakt. In die situatie is een excellent (elektrisch) openbaar vervoer een echt alternatief voor de auto. Kolencentrales en de biomassacentrales moeten met de beste filters worden uitgerust. De uitworp van stikstofoxiden (NOx) moet worden beperkt met de beste branders en katalysators. Technisch kan er veel meer dan nu wordt gedaan. Ten slotte de veestallen. Filters en centrale afzuigapparatuur zijn nog zelden geïnstalleerd.

Het Deltaplan kost geld, maar het kabinet heeft al jaren zien aankomen dat er drastische maatregelen nodig zijn. De bal voor het Deltaplan Schone Lucht ligt niet alleen bij Van Geel. Hij moet met zijn collega's van Verkeer, van Financiën, van Economische Zaken en van Landbouw het Deltaplan gaan 'trekken' binnen het kabinet. Uiteraard is ook medewerking nodig van de regionale overheden en het bedrijfsleven.

Nadere inlichtingen
Maarten van Biezen, tel. 030-2331328 / 06-144 96 238 Marijke Brunt, tel. 030-2331328 / 06- 24 98 59 98 (privé 030-2316169)

-----------------------

---- --