Ingezonden persbericht


Persinformatie

6 april 2005

Isa Hoes doet onthulling

Nieuw beeldmerk voeden kan hier maakt borstvoeding zichtbaar

Den Haag, 6 april 2005 - Op de eerste dag van de negen-maanden-beurs onthult actrice Isa Hoes het beeldmerk voeden kan hier . Winkelbedrijven, attractieparken en horecagelegenheden kunnen het nieuwe beeldmerk van het Voedingscentrum gaan voeren. Zo geven zij aan dat er op hun locatie gelegenheid is om borstvoeding te geven. Dit is hard nodig omdat vrouwen die hun kind de borst geven, regelmatig negatieve reacties krijgen, soms zelfs het verzoek weg te gaan. Dergelijke reacties kunnen meewegen in het besluit om met borstvoeding te stoppen. Het beeldmerk maakt borstvoeding meer zichtbaar. Dit kan ertoe bijdragen dat er positiever wordt gekeken naar vrouwen die in het openbaar hun baby voeden.

Het ronde beeldmerk met daarop een krachtige illustratie van een kind aan de borst toont in één oogopslag voeden kan hier . Door plaatsing van het beeldmerk laten bedrijven zien dat ze positief staan tegenover het geven van borstvoeding. Bovendien geven ze aan hiervoor gelegenheid te bieden op hun locatie. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een speciale voedingsruimte. Op die manier draagt het beeldmerk bij aan een positievere houding ten opzichte van het geven van borstvoeding in het openbaar.

Borstvoeding ìs positief

Het Voedingscentrum vindt het belangrijk dat er een positieve houding komt ten aanzien van het geven van borstvoeding in het openbaar. Negatieve aandacht speelt mee in de afweging om borstvoeding te (blijven) geven. Als vrouwen besluiten om eerder te stoppen met borstvoeding profiteren moeder en kind niet optimaal van de gezondheidseffecten van borstvoeding. In Nederland wordt gemiddeld maar twee maanden borstvoeding gegeven. De WHO raadt vanwege de positieve effecten aan om ten minste zes maanden borstvoeding te geven.

Campagne Borstvoeding verdient tijd

Het Voedingscentrum neemt voor het eerst deel aan de negen-maanden-beurs in een gezamenlijke stand met de Samenwerkende BorstvoedingOrganisaties (SBO). De deelname aan de beurs en de ontwikkeling van het beeldmerk gebeurt in het kader van de campagne Borstvoeding verdient tijd van het Voedingscentrum, in opdracht van het ministerie van VWS. Het doel van de campagne is te stimuleren dat meer vrouwen langer borstvoeding geven vanwege de gezondheidswinst. Het verbeteren van de randvoorwaarden om borstvoeding te geven, zoals een samenleving die daar positief over is, past daar in. In het kader van de campagne verricht Isa Hoes dit jaar een aantal activiteiten.

Gezond, lekker en veilig eten is belangrijk in onze samenleving. Elke Nederlander kan met al zijn vragen hierover terecht bij een onafhankelijke organisatie: Stichting Voedingscentrum Nederland. Het Voedingscentrum wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid (ministeries van LNV en VWS) om wetenschappelijk verantwoorde, eerlijke informatie te geven over gezond en veilig eten.

Voedingscentrum - eerlijk over eten

Noot voor de redactie/