BOVAG

van ingrijpen

Disclaimer

Dieselaccijnsverhoging: misgrijpen in plaats van ingrijpen

datum: 06-04-2005

Reactie BOVAG-RAI op discussie luchtkwaliteit

BOVAG en RAI Vereniging pleiten voor ruimere toepassing van het roetfilter, een gedegen onderzoek naar een sloopregeling, de bevordering van LPG en een lagere maximumsnelheid op wegvakken waar dat substantiële positieve effecten heeft op de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid.

Laten we alsjeblieft niet vergeten, aldus Koos Burgman namens BOVAG en RAI, dat er al veel bereikt is op het gebied van emissiereductie. De welwillendheid van de branche is groot om aan de bron schonere, stillere en zuinigere autos op de markt te brengen. De trend van emissiereductie zal zich mede daarom voortzetten ondanks de aanzienlijke groei van de mobiliteit. Het is daarom verontrustend dat de huidige Europese emissienormen voor stedelijke luchtkwaliteit de hoogstnoodzakelijke verbetering van de Nederlandse weginfrastructuur in gevaar brengen.

BOVAG en RAI Vereniging vinden het echter ondoordacht dat GroenLinks en PvdA pleiten voor een verhoging van de dieselaccijns. Dit zal geenszins leiden tot een ontmoediging van het gebruik van dieselautos, maar heeft wel desastreuze gevolgen voor de pompstations in de grensstreek. Bovendien zijn accijnsverhogingen ook niet effectief gebleken in het verleden. Automobilisten blijven gebruik maken van hun auto omdat er simpelweg geen goed alternatief is voor hun verplaatsingen en zakelijke (diesel)rijders zijn nauwelijks gevoelig voor een accijnsprikkel.

Natuurlijk zijn er aanvullende maatregelen nodig om tot een betere luchtkwaliteit te komen: de volksgezondheid is een groot goed, aldus Koos Burgman, maar via een dieselaccijnsverhoging wordt dat dus absoluut niet bereikt. En hoe dat te rijmen met de op handen zijnde stimuleringsmaatregelen voor nieuwe dieselpersonenautos die voldoen aan de Euro-5 norm? Met een dieselaccijnsverhoging grijpen we niet in, maar mis.