van ingrijpen
Disclaimer
Dieselaccijnsverhoging: misgrijpen in plaats van ingrijpen
datum: 06-04-2005
Reactie BOVAG-RAI op discussie luchtkwaliteit
BOVAG en RAI Vereniging pleiten voor ruimere toepassing van het
roetfilter, een gedegen onderzoek naar een sloopregeling, de
bevordering van LPG en een lagere maximumsnelheid op wegvakken waar
dat substantiële positieve effecten heeft op de bereikbaarheid,
leefbaarheid en verkeersveiligheid.
Laten we alsjeblieft niet vergeten, aldus Koos Burgman namens BOVAG en
RAI, dat er al veel bereikt is op het gebied van emissiereductie. De
welwillendheid van de branche is groot om aan de bron schonere,
stillere en zuinigere autos op de markt te brengen. De trend van
emissiereductie zal zich mede daarom voortzetten ondanks de
aanzienlijke groei van de mobiliteit. Het is daarom verontrustend dat
de huidige Europese emissienormen voor stedelijke luchtkwaliteit de
hoogstnoodzakelijke verbetering van de Nederlandse weginfrastructuur
in gevaar brengen.
BOVAG en RAI Vereniging vinden het echter ondoordacht dat GroenLinks
en PvdA pleiten voor een verhoging van de dieselaccijns. Dit zal
geenszins leiden tot een ontmoediging van het gebruik van dieselautos,
maar heeft wel desastreuze gevolgen voor de pompstations in de
grensstreek. Bovendien zijn accijnsverhogingen ook niet effectief
gebleken in het verleden. Automobilisten blijven gebruik maken van hun
auto omdat er simpelweg geen goed alternatief is voor hun
verplaatsingen en zakelijke (diesel)rijders zijn nauwelijks gevoelig
voor een accijnsprikkel.
Natuurlijk zijn er aanvullende maatregelen nodig om tot een betere
luchtkwaliteit te komen: de volksgezondheid is een groot goed, aldus
Koos Burgman, maar via een dieselaccijnsverhoging wordt dat dus
absoluut niet bereikt. En hoe dat te rijmen met de op handen zijnde
stimuleringsmaatregelen voor nieuwe dieselpersonenautos die voldoen
aan de Euro-5 norm? Met een dieselaccijnsverhoging grijpen we niet in,
maar mis.
BOVAG